Annons:
Etikettrecept
Läst 1334 ggr
hannalh
2014-12-01 13:50

Pepparkakshus

Min mamma har bett mig göra årets pepparkakshus. Och jag har aldrig gjort det innan (förutom sånna färdiga som man bara dekorerar) Jag behöver tips på dekorationer, vad jag behöver tänka på. Och jag undrar hur man gör sånna istappar gjorda av kristyr som min storasyster gjort.

Tack på förhand och god jul! 😂😊

Annons:
IdaKw
2014-12-01 14:02
#1

Jag gjorde istappar genom att "pluppa" dit en bit kristyr där jag ville ha istappen, sen "släppa" (inte trycka ut mer kristyr) så det blev som en istapp. Så svårt att förklara :) Och gelatinblad till fönster om du ska ha några!

Gladasvampen
2014-12-01 15:09
#2

använd inte färdig kristyr vid dekorering, gör egen istället! Egen kristyr är så pass vit och fast att du inte heller behöver sätta ihop huset med smält Socker utan istället kan använda samma kristyr. 

Låt även varje del få torka under LÅNG tid innan du går vidare till nästa, och använd göra en spritspåse med en tyll vid dekorering så kan du göra finare detaljer. Det finns massa hemsidor med gratis ritningar på pepparkakshus om du inte orkar sitta och rita själv. Ett tips är även att inte kavla väggarna för tunt och inte grädda delarna för kort tid samt låta dem bli iskalla innan man börjar pynta.

Och just det, pynta väggarna innan du sätter ihop huset, då är chansen att få till snyggare dekorationer större :)

Lycka till :)

Vill du se min pepparkakstuga och min pepparkakskyrka som jag gjort i år kan du kika in på min julblogg under kategorin pepparkakshus :)

ho0mii3z
2014-12-01 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jagoch barnen gjorde ettigår..

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

hannalh
2014-12-02 08:40
#4

#1 Okej, tack så mycket! Jag hade redan tänkt ha gelatinbladsfönster, då min storasyster haft det. 

#2 Okej, tack för tipsen! Förresten, fina hus ;)

jagga-ewe
2014-12-05 13:33
#5

Min kristyr är då inte hård nog att ersätta smält Socker, o jag tycker det är snyggare med bruna fogar än vita. Smält Socker får det allt bli.

Vi har bakat stugan redan, men kommer inte dekorera den o sätta ihop den före 23e, med det andra julpyntet som ska fram då. Vi bygger alltid ett helt tomteland runt stugan, med bomullshögar som backar osv. Trollen får en ny tomte var i sin paketkalender varje år. Den 23e, så det kan ställas upp vid landet direkt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

hannalh
2014-12-09 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gjorde det i helgen, hahah.. det gisk sådär.

Annons:
Upp till toppen
Annons: