Annons:
Etikettövrigt
Läst 1711 ggr
Madelone
11/22/14, 4:54 PM

Ihåliga Macarons..

Hej.
Jag bakade Macarons idag. och dom blev ihåliga.. Va kan ha gjort dom såna?
I receptet skulle man sikta mandelmjöl och florsocker som vanligt. Sen skulle man blanda ner en äggvita i den blandningen och sen hushållsfärgen. Sedan skulle man vispa resten av äggvitan med Socker till en slät maräng. Sedan göra en sockerlag å vispa ner i marängen å vispa tills den blivit kall och sist blanda ner den i mandelmjöl blandningen och spritsa ut dom.  dom fick villa en timme innan avbaning. Dom bakades i 150 grader mitt i ugnen i 10 min.  Vart kan det ha gått fel?

Annons:
[Sabina]
11/22/14, 8:02 PM
#1

Jag gör också mina macarons så som du gör med italiensk maräng, tycker själv det är det bästa sättet även om det är lite omständigt med den italienska marängen dvs, marängsmet med kokt sockerlag.

Jag tror du haft för hög värme på din ugn så macaronsen blivit klara på ytan men inte innuti. Prova att sänka värmen, jag själv gräddar mina macarons på 130 grader.

En av de saker som är roligt med att baka macarons  är att det är en utmaning (i alla fall för mig) att få de perfekta macaronsen. Tror jag provat baka ett tiotal gånger innan jag hittade ett sätt och recept som passade min ugn och mitt sätt att baka. Numera vet jag tex att till och med olika mandelmjölsorter beter sig olika beroende på vilket märke man använder och då tex måste reglera fuktigheten och rinningheten i smeten med äggvita osv.  Kul med utmaningar och att lära sig nya saker och insikter tycker jag🙂 . Här är en länk till min bakblogg med mitt recept på macarons.

Madelone
11/23/14, 5:04 PM
#2

Okej. Får testa att ha lägre ugnsvärme nästa gång å se om dom blir bättre. :) Tack för hjälpen :)

Upp till toppen
Annons: