Annons:
Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 1715 ggr
nickiee
2014-11-15 09:44

tilltugg/snacks

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har nu på morgonen gjort lite tilltugg/snacks som jag ska bjuda på ikväll när jag har några vänner här .  i dom vänstra är det .en liten bit stark kabanoss  + lite färsk ost med smak av vitlök och örter + liten bit jalapeno + lite franska dijon senap  liggandes i smördeg som jag doppat i vispat ägg å sen rullat i sesamfrön  225 grader 15 min  i ugnen …..i dom högra är det grön oliv med paprika +  lite färsk ost med smak av vitlök och örter + liten bit jalapeno + lite franska dijon senap  liggandes i smördeg som jag doppat i vispat ägg å sen rullat i sesamfrön  225 grader 15 min i ugnen . är köpta smördegsplattor ..

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
Carrosh
2014-11-15 23:40
#1

Smördegsinbakade grejer är toppen för sånt snacks-ändamål! Lät spännande med sesamfrön på, det har jag aldrig provat! Hur funkade det? Gjorde det någon skillnad på smördegen?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Sabina]
2014-11-16 04:35
#2

nickiee, du verkar vara en generös person som alltid bjuder dina vänner på en massa gott! 👍 Håller med #1 om att smördegsinbakade saker är goda tilltugg. Själv är jag inte lika avancerad som du men  brukar göra smördegsspiraler med ost som brukar vara uppskattat.

Carrosh
2014-11-16 10:53
#3

#2 Smördegsspiraler med ost lät riktigt gott! Får man fråga hur du gör dem?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

nickiee
2014-11-16 14:36
#4

tack ska ni ha ..

1… ja det blir smak av lite nötigt tycker jag ,och dom blev uppskattade igår . och det ger mersmak av det  mums . man kan ha dom någon minut längre inne i ugnen om man vill att det ska bli lite mer färg på dom

2…jag har alltid något å bjuda på när man får främmande .annars tycker jag det är snålt .jag gillar å baka + komma på eget snack man kan göra . som tilltugg till drickat ,nu hade vi alla lagt pengar till maten igår men att jag tog på mig ansvaret å göra det klart snackset bjöd jag på å det blev en överraskning för dom .har även lagt in bilder på smörgåstårtorna vi hade igår .vi åt som bara den mums mums ..

planerar i skallen redan vad för snack som blir nästa gång ,och jag hoppas dom vill ha tacos då .

blev med nyficken på dina smördegsspiraler .hoppas det är något du vill dela med dig av hur du gör dom …

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Sabina]
2014-11-16 19:19
#5

#3 och #4 Ja, som sagt så är inte smördegsspiralerna så avancerade att göra men goda som drinktilltugg tycker jag. Jag tar:

250g smördegsplatta på rulle,

1 uppvispat ägg,

2 dl parmesan-, präst-, eller västerbottenost,

lite cayennepeppar efter smak,

lite paprikapulver efter smak (jag har aldrig mätt dessa)

ev. 2 matskedar pesto om man vill ha den smaken

Kavla ut smördegsplattan något och pensla den med ägget. Blanda osten med cayenne och paprikapulver (och ev. peston). Strö över osten på smördegsplattan och rulla i hop. Skär i 1/2 cm tjocka skivor och grädda i ugn i ca 15-20 min i 200 grader.

Carrosh
2014-11-16 23:14
#6

Ah, blir lite som kanelsnurror i formen alltså? Lät väldigt spännande! Har vänner som gör något liknande med västerbotten och riven potatis, som de brukar ha till kräftskivorna eller till kött.

Måste ta och testa det här iaf. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
nickiee
2014-11-17 07:07
#7

5.. tack detta ska testas på å göra till nästa träff .lätt ju super gott .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Upp till toppen
Annons: