Annons:
Etikettkakor
Läst 3218 ggr
Gasoline
10/8/14, 7:02 PM

Recept - Skithuskaka

Recept på denna efterfrågades så jag lägger upp en egen tråd med receptet. Anledningen till namnet på denna goda kaka var tydligen att receptet hittades i en tidning på ett utedass. Googlade lite och det verkar även kunna kallas sommarkaka. 

Kakan: 

100 g smör
2 ½ dl Socker
1 ägg
3 dl mjölk
7 dl mjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljpulver

Fyllning/Topping:

300 g smör
3 dl Socker
4 ½ dl havregryn
1 ½ msk kanel

Gör såhär:

Smält smöret till kakan och låt svalna, rör sedan i sockret och därefter resterande torrvaror. Rör i mjölken växelvis. Smeten blir ganska tjock. Häll smeten i en smord och bröad bakform. 

Blanda alla ingredienser till fyllningen i en kastrull och låt koka upp. Denna blir väldigt flottig men det ska vara så. Skulle kunna tro att man kan ha i lite mindre smör om man vill ha fyllningen/toppingen knaprigare. Tror även att det inte behöver kokas upp, utan det räcker nog med att blanda ingredienserna väl i det smälta smöret.  

Klicka därefter detta över smeten i formen.

Gräddas i ugnen på 225 grader i 15-20 min. Kolla gärna kakan lite tidigare.

Annons:
Gasoline
10/9/14, 6:45 PM
#1

Andra omgången i ugnen nu, denna ska jag ta med till jobbet imorgon då de gärna ville smaka denna osmakligt döpta kakan 😂

jagga-ewe
10/13/14, 2:12 PM
#2

Vad ska det va för typ av form? Sockerkaksform? Tårtform? Pajform? Har du ingen bild på den så man ser hur den ska bli? :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
10/13/14, 7:40 PM
#3

Jadu, det har jag visst glömt att skriva. Tack för påminnelsen! Första gången gjorde jag detta i en fyrkantig form, kanske 20x30, glömde den i ugnen och den vart knaprig och god. Andra gången hade jag den i en större glasform, då jag tror att detta ska göras i långpanna (det står inte i receptet jag hitta), kakan vart lite geggig u kanterna efter havregeggan så jag tror den skulle varit inne en liten stund till. Kort och gott, en större och fyrkantig form blir nog bäst :-)

Gasoline
10/1/15, 10:17 AM
#4

Hade helt glömt bort detta recept, ska nog göra en kaka ikväll. :-)

Upp till toppen
Annons: