Annons:
Etiketttårtor
Läst 885 ggr
bohan85
9/25/14, 9:20 PM

Tårtbotten-recept sökes

Har provat mängder med recept och tycker att alla tårtbottnar smular sig när man skär dem och håller på med dem. Sist provade jag en av Cake Boss men den blev ganska mastig, tung. Inget jag vill ha när jag fyller med ex mousse.

Har någon något bra recept?

Annons:
Grace2009
9/25/14, 9:32 PM
#1

Nu är jag jätteoproffsig på att baka men… Jag gör rulltårtasmet som jag gräddar och sedan skär ut runda plattor ur… :P

bohan85
9/25/14, 10:07 PM
#2

Jag har på senare tid också gjort så, fast gräddat flera gånger i tårformen, alltså en i taget. Men tänkte att kanske någon sitter inne på ett superrecept :)

Tessen
9/25/14, 10:21 PM
#3

Jag är online på mobilen så kan inte lägga in länkar som vanligt och går inte lägga in i texten. Men jag lägger in länken till den nålade tråden som innehåller det tårtbotten-recept som flest här inte använder, vad jag vet iaf. Det blir en ganska hög, luftig, lagom stabil och inte så torr. Se bara till att vispa äggen och sockret tillräckligt länge så det blir riktigt ljust, nästan vitt. Receptet i det allra första inlägget är beräknat att bakas i en form på ca 24cm/diameter. http://bakverk.ifokus.se/discussions/4d7157b8b9cb462239069c27-bra-tartbotten

/T

bohan85
9/26/14, 9:27 AM
#4

# tack, ska testa. har gjort liknande förut men kanske inte samma proportioner av ingredienser. Funderar på om man får mindre smulor om man skär den frysen?

jagga-ewe
9/26/14, 10:57 AM
#5

Jag gör alltid "lika delar-botten". Knäcker alla ägg i ett glas, mäter upp lika mycket Socker i ett annat, likadant, glas. Sen ett tredje likadant glas som jag fyller till hälften med potatismjöl o fyller upp med vetemjöl tills det är lika högt i alla tre glasen. 0.5 tsk bakpulver per ägg. Räknar ut volymen på formen och tänker ett ägg per halvliter. Eg är ett ägg lagom till 0.65l, men det är enklare att tänka halvliter o så veta att det är lite mycket. Bättre avrunda volymen på formen lite neråt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

bohan85
9/26/14, 11:20 AM
#6

#5 den har jag provat men tycker den smular.  Smular den för dig?

Annons:
jagga-ewe
9/26/14, 11:57 AM
#7

Inte överdrivet mycket om man har en vass kniv eller sån där "tårtskärare" med pianotråd. Vanlig brödkniv är ingen höjdare att skära med dock, då smular det.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Tessen
9/26/14, 1:10 PM
#8

#4 Om du ser till att baka tårtbotten minst ett dygn innan du ska dela och fylla den. Baka tårtbotten i en form med löstagbara kanter som du kan ta av när den ska svalna och lägg sedan över plastfolie och sätt tillbaks kanten på formen och förvara den i kylskåpet tills du gjort klart fyllningar innan du tar ut den ur kylen och delar den i 3 anslag (tårtbottnar). Har du ingen anslagssåg så skåra runt om i den höjd du vill dela och lägg en sytråd i skåran och korsa den och "såga" sen fram och tillbaks med tråden tills det gått igenom hela vägen, det är dom sätt som orsakar att det smular minst. :)

/T

Upp till toppen
Annons: