Annons:
Etikettövrigt
Läst 7105 ggr
[Sabina]
2014-08-10 19:04

Vad bakar du idag 2

Här fortsätter vi med recept, tips och ideér på det vi bakat, för att inspirera varandra. En bild på bakverket om man har, är också trevligt 🙂

Här är den gamla tråden.

Välkomna till diskussionen.

Annons:
leemland
2014-08-10 19:10
#1

Då lämnar jag en liten kommentar så jag inte glömmer bort den ;P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

jagga-ewe
2014-08-10 20:14
#2

Idag bakar jag rödavinbärspaj. :) Borde vara klar snart, bäst jag lämnar datorn o kollar till ugnen…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ToDaay
2014-08-11 16:09
#3

philadelphia bullar i långpanna..   mums..

http://lusthus-i-parken.weebly.com

[Sabina]
2014-08-11 16:20
#4

#3 Det lät både gott och intressant, vad är det mer i bullarna förutom philadelphia?

ToDaay
2014-08-11 16:55
#5

#4

Det här behöver du :

5 dl mjölk

150 g smör

1 pkt jäst

1 dl socker

½ tsk salt 

10-12 dl vetemjöl

Fyllning : 150 gram rumsvart smör, 200 gram philadelphiaost, 3 dl florsocker, 2 msk vaniljsocker

http://lusthus-i-parken.weebly.com

ToDaay
2014-08-11 17:52
#6

http://lusthus-i-parken.weebly.com

Annons:
[Sabina]
2014-08-11 18:27
#7

#6Mums! De såg jättegoda ut. Tack för receptet 🙂

ToDaay
2014-08-11 20:21
#8

#6   ingen orsak.. dem är jättegoda o enkla att göra..

http://lusthus-i-parken.weebly.com

Madde_Warrior
2014-08-11 20:58
#9

Var på freeport och köpte en fantastiskt god bakchoklad (är lite allergisk mot typ blockchoklad och liknande) så då gjorde jag en brownie och försökte göra en glasyr till med choklad och kaffe men det blev mer eller mindre ett superkladdig misslyckande.. Men det blev ändå väldigt god :D

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Nadesch1
2014-08-11 22:15
#10

Äppelkaka

Universum är mitt hem

        Nadesch
Tant Grön
2014-08-12 00:08
#11

Kokostoppar. I morgon blir det bullar och chokladsnittar.

jagga-ewe
2014-08-12 13:19
#12

Idag blev det kanelscones till frukost. Hade inget smör hemma, så det blev med olja istället. Funkade bra det med. Igår blev det en vit kladdkaka med vinbär, den ska vi smaka strax nu.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

CelsiusT
2014-08-12 15:39
#13

#12 Vit kladdkaka? Det har jag aldrig hört om innan. Vad har du i då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
jagga-ewe
2014-08-12 18:16
#14

Vit choklad ska det vara, men jag har vit block. Det är "låssaschoklad" utan kakaofett som jag inte tål. Vanlig choklad går helt bort pga detta.

Funderar nu på om jag ska göra en smulpaj med cornflakes, det måste ju funka? Bara för att göra nåt annorlunda…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sabina]
2014-08-15 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Igår bakade jag halloncupcakes med krossade hallon i smeten och rosa vaniljfrosting

ToDaay
2014-08-16 18:17
#16

bakade kokosrulle idag, med jordgubb o lemoncurd fyllning 😃

http://lusthus-i-parken.weebly.com

00eme05
2014-08-16 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kladdkaka :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

jagga-ewe
2014-08-17 10:16
#18

Igår gjorde jag o Stortroll (mest hon) en rullad tårta med vinbärsgrädde. Eftersom jag inte hann göra klart allt fick hon ganska fria tyglar. Blev inte alls som JAG hade tänkt, men den var god ändå. Vi får vidareutveckla idén. :)

Idag är det tänkt att bakas cookies med jordgubbar o vit block,  får väl se om det blir som planerat…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sabina]
2014-08-18 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Idag gjorde jag kärleksmums/fifirutor/mockarutor. I glasyren hade jag i 100g  philadelphiaost vilket var väldigt gott då det inte blev så hiskeligt sött som glasyren annars brukar bli. Misstänker dock att glasyren nu inte kommer att stelna som den brukar göra litegrann utan kommer vara så här krämig hela tiden men det gör inget för detta var godare. Jag använder mig av receptet från bakboken "Sju sorters kakor" i vanliga fall.

Odd
2014-08-21 15:09
#20

Gjorde en liten apelsin cheesecake med hallon och blåbärs gelé igår, toppad med improviserad chokladglasyr av honung, kakao, mjölk och lite gelatin för att få den att stelna (hade inga ingredienser för att göra riktig glasyr, men den blev riktigt god!)

Kakan jag gjorde igår var bara en liten liten en (bakade den i en 10 cm springform eftersom jag är ensam och inte kände för att trycka i mig en hel cheesecake själv, även om det säkert hade gått 😂) och receptet på gelén och chokladen är inte en del av orginalreceptet, så mängden kanske inte stämmer riktigt. Men receptet här nere borde fungera till en 24 cm springform!

Receptet:

Sätt ugnen på 175 grader.

Botten

  • 15 digestive kex (Brukar oftast använda 35-40 pepparkakor, beroende på hur hög jag vill ha bottnen, då jag tycker det blir godare, men hade inga hemma)

  • 75g smör

Fyllning

  • 1 1/2 dl Socker

  • 3 ägg

  • 200g philadelphia ost

  • 1msk apelsinskal

  • 2msk apelsinjuice

Topping

  • 50g blåbär

  • 50g hallon

  • 1/2dl Socker

  • 1-2 gelatinblad

Chokladsåsen/glasyr

  • 1/2dl honung

  • 1/2dl kakao

  • 2msk mjölk

  • En nypa vaniljpulver

  • ev. lite gelatin eller en bit av gelatinbladen till hallon/blåbärsgelén för att få den att stelna.

Krossa eller mixa kexen till smulor, smält smöret och blanda ihop en smuldeg. Tryck ut degen i en springform och baka bottnen i ca. 5 minuter (ca. 10min om du använder pepparkakor) på 175 grader. Tag ut och låt svalna.

Blanda ihop apelsinskalen och juicen i en separat skål. Rör ihop sockret och äggen, tillsätt sedan osten och apelsinblandningen, blanda väl. Häll fyllningen över bottnen och grädda i ca. 30 minuter strax under mittfalsen. Tag ut och låt svalna.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Värm bären i en kastrull tills de saftar sig och pressa dem sedan genom en sil. Tillsätt Socker och eventuellt lite vatten tills du har en mängd på 2dl. Värm blandningen, blir det för varmt kan du få ett ljust skum på ytan, så låt det hålla sig strax över ljummet. Krama ur gelatinbladen (lämna kvar en liten bit i vattnet om du ska ha det till chokladen senare) och rör ner dem i bären tills de har smält. Låt svalna, häll sedan gelén över kakan och låt det stelna i kylen. Vill man kan man lägga några bär på kakan innan man täcker den med gelén 👍

Blanda honungen och mjölken väl, häll i kakaon och rör om till en mjuk smet. Värm i mikrovågsugnen i 5-10 sek och blanda ner en bit av gelatinbladet tills det har smält. Ha även i en liten nypa vaniljpulver om du vill. Låt det svalna tills det börjar få en lite tjockare konsistens. 

Tag ut kakan från kylen och skär längs kanten på gelén för att få den att lossna, öppna formen försiktigt och hjälp till med kniven om någon del inte vill lossna ordentligt. Ta en sked och ringla chokladen över kakan. Ät och va glad! 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Gasoline
2014-08-21 18:34
#21

Bullar med kladdkakefyllning, jordnötssmörsfyllning samt nutellafyllning

leemland
2014-08-21 18:46
#22

#20 Den ser riktigt smarrig ut! :) 

#21 Kladdkakefyllning? Har jag aldrig hört innan :P Hur blev dom? :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
2014-08-21 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 jodå, dom vart bra och smakade gott. Men inget för mig.

leemland
2014-08-21 18:54
#24

#23 Dom ser rätt så goda ut, men det låter lite skumt 😛 haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2014-08-21 19:29
#25

#20 Vilken vacker kaka och den ser supergod ut! Tack för receptet, man blir ju så sugen på att testa när det ser så gott ut! 🙂 Jättebra idé att göra i en miniform för att baka till sig själv eller testa nya recept.

#21 Bullar med nutellafyllning = mmm farligt gott! 🙂

nickiee
2014-08-21 23:10
#26

har bakat massor idag å är ej klar .hittills har det blivit

2   st små  smörgåstårtor .

11 st sockerkakor å alla i olika smaker .

26  st mini petit choux .

1   st plåt med tv-rutor = kärleksmums/kokos rutor .

3 st tårt bottnar .

ha en del kvar å baka

olika små kakor .

+ mint kyssar

+ is choklad vanlig + smaksatt med sprit .

+ jitterbuggare .

+ chokladbollar .

ojojoj …men så gott mums mums .

allt måste va klart i morgon kväll utom tårtan den ska göras på lördags morgon ..

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Odd
2014-08-22 21:59
#27

#21 #23 Oj det låter farligt gott! #25 Tack så mycket för komplimangen! Blir själv alltid så inspirerad av dina vackra tårtor, har verkligen fått mig mer intresserad av bakning och särskilt dekorering!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
nickiee
2014-08-22 22:03
#28

ojoj nu är jag klar med all bakning men fick lov å ta bort en del på listan pga finns ej plats på bordet mer . å idag blev det detta .

chokladbollar.

kokostoppar.

ischoklad.

jitterbuggare.

brysselkex    både gröna å röda.

drömmar    smak av anis

festmuffins  men jag har bytt namn till lyx muffins istället    med vinbär i

mintkyssarna blev det katastrof med så det får jag va utan .

i morgon bitti så ska hag göra tårtan har redan vispat grädden pga kan ju inte göra det tidigt i morn bitti då väcker man ju grannarna .

kommer å lägga in bild på allt jag bakat nu i 2 dar i morgon

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

nickiee
2014-08-22 22:06
#29

6 - 15 - 19 - 20 - 22…. jätte fina å ser ju hur gott ut som helst

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Sabina]
2014-08-23 03:12
#30

Tack själv för komplimangen! 🙂 Vad roligt att man kan inspirera andra, för jag tycker verkligen det är roligt med bakning. Och tårtdekorering är rena rama terapin för mig 🤪😉😃

#29 Tack så mycket! 🙂 Men oj vad du bakar! Är det något särskilt som händer nu i helgen?

nickiee
2014-08-23 08:04
#31

30…Glad jag har kalas fyllde år i torsdags men har det i dag istället då folk är lediga bil kommer ikväll på allt + tårtan Tårta om inte det blir för sent å jag somnar i soffan utav åPartajar ätit å druckit Drinkför mycket hihi..Skrattar

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

lillan-65
2014-08-23 17:21
#32

Blir ingen bild men ja ska jöra äppelkaka (min mans mormors recept) den är jettegod (sej till om nån vil ha receptet. Det är en kneckig yta om man jillar sån. Till den har ja gräde smaksatt med kanel. Ska med prova baka numers 6 (today), såg goda ut.

nickiee
2014-08-24 08:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

nu lägger jag in bilder på det jag bakat i 2 dar  + på smöråstårtorna + på godis bordet .

bild 1

sockerkakan på fatet får va själv pga det är pepparmint å den är så stark i smaken så den gör över på dom andra om den hade legat på någon av brickorna ..

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

nickiee
2014-08-24 08:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

bild 2 .

han tyvärr inte med å fota då den va orörd

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
nickiee
2014-08-24 08:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

bild 3.

på smörgåstårtorna i torsdags den i onsdags va ej lika fin som dessa så den fotade jag ej

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

nickiee
2014-08-24 08:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

bild 4.

på godis bordet

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Gasoline
2014-08-24 11:59
#37

Det var en hel del Nickiee :-) Jag har idag morotsbröd i långpanna ståendes i ugnen.

nickiee
2014-08-24 15:02
#38

37..   mm är ju det ojoj  .. ååå va gott med morotsbröd

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

leemland
2014-08-24 15:36
#39

Nickiee- Det såg verkligen smarrigt ut :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2014-08-24 16:27
#40

Nickiee, ojoj så mycket gott du bakat och fixat med i flera dagar. Och allt ser ju supergott ut! 🙂

nickiee
2014-08-24 20:47
#41

39-40…   tackar  ja det blev en hel del detta å ändå han jag ej med allt + plats brist  va några saker jag ej kunde baka . folk åt så dom va proppmätta haft folk här idag med jagar runt bland mina vänner om att dom ska komma å äta upp tårtan .själv har jag bara ätit någon bit ..

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
[Sabina]
2014-08-26 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Idag blev det ännu en äppelkaka som vi ska ha som dessert efter middagen. Dessa äpplen jag plockat hos en generös person på i Fokus 🙂 . Äppelbitarna är doppade i kanel och Socker, till det blir det förstås hemmagjord vaniljvisp.

CelsiusT
2014-08-26 18:25
#43

#42 vad har du för recept på hemmagjord vaniljvisp?

Medarbetare på westernridning.ifokus

:holmgreen:
2014-08-26 19:46
#44

Idag har jag bakat fantastiska proteinbars som jag sedan täckte med mörkchoklad! :)


leemland
2014-08-26 20:38
#45

#42 Ser smarrigt ut 🙂

#44 Va dom goda? Dela gärna med dig av receptet  😉 Kan starta en egen tråd med det 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2014-08-26 22:31
#46

#43 Jag brukar koka en vaniljsås, mycket snarlikt den här: http://receptfavoriter.se/recept/vaniljsas-hemgjord-creme-anglaise.html i slutet av ingredienslistan står det att man kan ha i vispad grädde om man vill vid serveringen, har man det, så blir det vaniljvisp! 👍 Jag gör alltid dubbel sats av den då hälften av oss här hemma, är storkonsumenter av vaniljvisp och äter hellre den än äppelkaka 😃

#45 Tack 🙂

leemland
2014-08-27 19:06
#47

Idag gjorde jag "julgodis" 😛 Eller vi har det i princip bara till jul här hemma så för mig/oss är det julgodis 😛 

Cornflakes i choklad i stil med detta 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

nickiee
2014-08-28 09:40
#48

47 … se gott ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
jagga-ewe
2014-08-28 11:38
#49

Igår bakade jag plommonmuffins med puffat ris, bröd med plommon samt Genais-bröd. Muffinsen blev jättebra! Brödet jäste inte som det borde men blev ganska okej ändå. Smakade inte så mycket av plommonen, men det var snygg färg på degen. Genais-kakorna var okej men grymt söta. Stansade ut motorcyklar och bilar, så det blev ganska mycket spill-bitar. Dessa har jag som plan att använda till en trifle eller nåt sånt i helgen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2014-09-01 08:59
#50

Bara jag som bakar nu? Igår bakade jag bullar med äpplemos o kanel i fyllningen. Hälften fick även mandelmassa i fyllningen. Orsaken är att vi har en "regel" i stallet att om nån rider ner en kona på banan får man antingen hoppa av o ställa upp den själv, eller muta ridläraren med kanelbullar för att hon ska göra det åt en. Jag valde bull-vägen. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

nickiee
2014-09-01 09:02
#51

jag bakade så mycket så jag har kvar men ska göra plommonkaka i veckan . mmmmmm va gott med fyllda bullar

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Odd
2014-09-01 17:50
#52

Bakade Macarons för första gången idag, blev inte lyckat haha

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2014-09-01 20:26
#53

I lördags bakade jag sockerkaka och tryckte i egenodlade äpplen :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2014-09-09 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Bakade macarons efter ett nytt recept. Kan säga att de var de mest fula och misslyckade macaronsen jag gjort 😟. Kan ju lugnt säga att jag kommer  hålla mig till mitt gamla recept i fortsättningen. Ja, här är i allafall ett foto på de icke-vackra bakverken (de var dock väldigt goda 🙂 )

Odd
2014-09-09 15:38
#55

#54 Kan säga att du lyckades mycket bättre än mig 👍 Skulle du ha något emot att dela med dig av ditt orginalrecept och lite tips på hur man tillagar dem?

Häromdagen gjorde jag smörkakor som blev jäkligt goda, hela satsen tog slut på bara några timmar och det var bara jag och mor hemma 🤐

Idag blev det Yorkshire pudding med hallon, de blev helt ok men nästa gång ska jag nog tillsätta lite vaniljpulver i smeten.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[Sabina]
2014-09-09 17:22
#56

#55 Jag håller precis på med macaronsbak, för jag blev så sur på det förra baket haha. Men jag svarar dig på PM för att inte förstöra tråden för mycket. Lycka till 🙂

Tack för de tröstande orden, gällande mitt förra macaronsbak, Jag hoppas det blir bättre den här gången.

Det låter som du haft ett engelskt tema med både smörkakor och yorkshire pudding 🙂.  Jag kan tro smörkakorna var goda, det var något som alltid fanns hemma hos min mamma. Mums 👍

leemland
2014-09-09 20:28
#57

Idag blev det frukostbullar :) Orkade inte göra kakan som va tänkt så defår bli imorgon istället :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Odd
2014-09-09 21:29
#58

#56 Haha ja det har varit en konstig blandning här hemma den senaste tiden, mycket asiatisk mat och brittiska bakverk 😃 Smörkakorna var faktiskt scottish shortbread 👍

Ska definitivt testa macarons igen, men först måste jag skaffa ett bättre bakplåtspapper. Det jag hade förra gången var vaxat så kakorna bara fastnade 😟 Annars så blev smeten rättså bra, jag blandade den bara lite för mycket så den blev rinning men den var fortfarande god!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2014-09-10 20:15
#59

Peppermint Crumble Bars blev det idag 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

nickiee
2014-09-10 20:28
#60

59. .. låter gott

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Sabina]
2014-09-10 20:48
#61

#59 Åhh, blev de goda? 🙂

leemland
2014-09-10 21:09
#62

Jag personligen blev inte helnöjd med dom, men mamma älska dom 😛 Fast jag har märk på sista tiden att jag sällan gillar det jag själv bakar 🤔

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
nickiee
2014-09-10 21:11
#63

62… kan du inte lägga in bild på dom

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

leemland
2014-09-11 20:43
#64

Visst, fixar det till imorgon . Blir troligtvis mer bakning då och en ny sats Peppermint crumble bars . Lovar att ta foto då! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2014-09-12 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Häromdagen blev det rosa macarons med hallon-mörkchokladganache. Idag gjorde jag även gula macarons med lime-vitchokladganache. Mums!

nickiee
2014-09-12 23:49
#66

64….väntar på bilden ….65… ser s goda ut å fina är om

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Sabina]
2014-09-13 00:54
#67

#66 Tack! 🙂 Jag åt upp hälften av de som ligger på fatet alldeles själv för de var faktiskt väldigt goda. Tror dock inte att resten av familjen uppskattade mitt tilltag 🤐

Jag har faktiskt lagt upp mitt senaste macarons recept på min blogg, om man vill baka själv

leemland
2014-09-13 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Här kommer en bild på Peppermint cruble cake :) 
Blev ingen ny bakning igår som de va tänkt så detta är på min första :P Jag använde dock en rent för stor form, bara så ni vet ;P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2014-09-13 18:01
#69

#68 Mums vad gott!

Jag undrar om det finns ett laktosfritt alternativ till kondenserad mjölk? Jag har en dotter som nog skulle älska kakan om den bara var laktosfri då hon är laktosintollerant.

Annons:
CelsiusT
2014-09-13 18:21
#70

#69 Annars finns ju faktiskt laktras (tablett) som man kan ta. Men hade varit väldigt intressant att veta om det fanns en mjölkfritt (inte bara laktosfritt) alternativ till kondenserad mjölk.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Sabina]
2014-09-13 18:28
#71

#70 Ja, vi känner till den och har köpt den från apoteket, problemet är att hon har väldigt svårt att svälja tabletter och kapslar, kräks och så 😕. Numera finns det många laktosfria produkter (jämfört med bara ett tiotal år sen) så jag undrade om det finns någon som känner till något alternativ. Hade varit jättebra i så fall, då det finns många i min omgivning som är laktosintolleranta…

CelsiusT
2014-09-13 18:33
#72

#71 Känner inte till just kondenserad mjölk. Men du vet väl att du även kan öppna kapseln och blanda i pulvret i mjölken innan du använder den i bakningen/matlagningen. Hur många tabletter per mängd mjölk vet jag dock inte, men borde du kunna få fram om du googlar på det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

leemland
2014-09-13 18:54
#73

#69 Jag testade att göra en snabb googling och tydligen ska det finnas sötad Kondenserad sojamjölk . :) 

Kakan va godare 1-2 dagar efter 🤪 haha .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

CelsiusT
2014-09-13 19:03
#74

#73 Åh så toppen, då kan ju till o med jag äta det. Har inte hittat det förut.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Sabina]
2014-09-13 19:05
#75

#72 Jaha, det visste jag inte (att det går bra att öppna kapslarna) och inget de sa på apoteket när jag köpte dom (jag berättade att dottern har svårt för att svälja). Jättebra, ska genast kolla upp detta 👍

#73 Hon är tyvärr ännu mer överkänslig mot soja, blir nästan som förgiftad av det😕 . Jag kan tänka mig att det är en sån kaka som blir ännu godare efter någon dag 🙂

leemland
2014-09-13 19:06
#76

#73 Va bra🙂 Man kanske borde leta reda på de i affären,  😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
AmandaJE
2014-09-13 19:11
#77

Idag blev det morotsmuffins för första gången :D

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

AmandaJE
2014-09-13 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78
nickiee
2014-09-14 11:39
#79

77… mmm så gott ser ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

nickiee
2014-09-14 11:40
#80

68.. ser gott ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Sabina]
2014-09-14 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Idag bakade jag långpannebullar med philadelphia se #5 och #6 att fika på till valvakan. Åh så goda de var!😍 Grämer mig lite att jag inte gjort dessa innan…

nickiee
2014-09-15 12:49
#82

81 … mums

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Sabina]
2014-09-15 21:47
#83

#82 Mmm jättegoda, och såå lättbakade, jag har faktiskt hela receptet på min blogg om någon vill baka dem.  Men skriver receptet jag använde mig av här också:

Philadelphiabullar i långpanna:
150g smör
50g jäst (jag använde dock 1 paket torrjäst)
5 dl mjölk
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
11 dl vetemjöl
1 ägg

Philadelphiafyllning:
150g smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 g philadelphiaost

ägg och pärlsocker till garnering

Smält smöret och häll i mjölken så det blir fingervarmt
Blanda jäst.strösocker, salt och vetemjöl i en bunke
Tillsätt mjölkblandningen och blanda degen  ordentligt. Tillsätt ägget och blanda lite till.
Häll ut degen i en långpanna med bakplåtspapper och tryck ut degen ända ut i kanterna med mjölad hand.
Låt jäsa i 30 minuter
Vispa ihop fyllningen
Gör ca 42 hål i degen med fingret och klicka i fyllningen i hålen
Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.
Låt svalna och skär i bitar.
Njuut av de goda bullarna!

Annons:
nickiee
2014-09-15 23:02
#84

83.. tack detta ska testas på

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Gasoline
2014-09-16 08:11
#85
[Sabina]
2014-09-16 14:26
#86

#85 Jag har faktiskt inte testat att frysa dom, de gick åt ändå, hehe. Men jag skulle tro att de går väldigt bra, som med andra  bullar med fyllning i. Det som brukar hända med bullar med pärlsocker (för mig i alla fall) är att de smälter om de tinas långsamt i en plastpåse men detta händer inte om man tinar i micron.

Gasoline
2014-09-16 19:47
#87

#86 Jag får helt enkelt testa 🙂 Det som oroar mig är att fyllningen ska bli konstig eller smälta vid upptinandet då det är ganska mycket florsocker i det. 
Har ju ingen aning om hur konsistensen är i huvudtaget egentligen, då jag aldrig provat detta, men tanken slog mig bara lite snabbt. 

Idag bakade jag en miniportion av blåbärspaj till sambon, serverat med glass. Tyckte att han förtjänade en efterrätt 😍

[Sabina]
2014-09-16 20:29
#88

#87 Oj, jag hade ingen tanke på florsockermängden alls men tänker att det nog går bra då philadelphiaosten håller ihop det hela. Konsistensen är ungefär som en liten klick vaniljkräm. Hmm, ska nog baka dessa snart igen och kommer frysa några bitar för att testa. Tack för att du sa till 🙂.

Blåbärspaj som är så gott! Så snällt av dig att baka till din sambo… men du själv då, fick inte du något gott?

Gasoline
2014-09-16 20:37
#89

#88 Ingen fara, funderingen dök upp ganska så spontant. Om du hinner att prva innan mig så får du gärna återmata resultatet 🙂

Nej, inget till mig. Äter inte sådana saker på vardagar 🙂 Men sambon uppskattade det iallafall.

Odd
2014-09-17 00:16
#90

Fick ett litet experiment ryck här på kvällen och funderade på om man kunde göra chokladbollar med banan istället för smör och Socker. Jag tyckte att de smakade helt ok för att vara ett första försök men far sa att de var äckliga haha.

Han tyckte att det var för beskt pga kakaon och jag håller med honom, men tror att han lurade sig själv lite genom att förvänta sig chokladbollsmak innan han stoppade dem i munnen. (Han hade dessutom precis käkat en chokladmunk tidigare under kvällen så han hade fortfarande det där ren-sockersmaken i minnet)

Ska testa lite mer imorgon med olika ingredienser i varje boll (honung, vaniljsocker istället för vaniljpulver, rulla dem i pärlsocker istället för mandel) Jag tror att de kommer vara helt ok med lite honung i för att få bort den där chokladbeskheten litegrann. Om jag inte bestämmer mig för att göra bananpankaka istället, vi har tyvärr bara en banan kvar 🤐

Brukar äta chokladmousse gjort på avokado och honung i vanliga fall, så funkar det inte med banan är jag ganska säker på att avokadon får en bättre effekt, men det dröjer ett tag innan de mognar 😕

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Gasoline
2014-09-17 10:49
#91

#90 det låter väldigt intressant :-)

Odd
2014-09-17 11:27
#92

#91 Jag delar med mig av receptet när jag listat ut något som funkar 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

jagga-ewe
2014-09-18 08:19
#93

Igår bakade jag scones, som vanligt. Hade tänkt baka kakor oxo men klockan rann iväg.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[WickedAlly]
2014-09-22 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Detta har jag roat mig med att baka under veckan, vår dopbuffé :)

nickiee
2014-09-22 11:21
#95

mums va gott  ojoj

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

jagga-ewe
2014-09-22 11:49
#96

I helgen bakade jag dels tårta till maken o lilltrollet som fyllt år, dels en "jättemazarin" till lilltrollets kompis-kalas. Mazarinkakan gjordes med med mjölkfritt smör då en av klasskompisarna inte tål mjölkprotein. Tack-o-lov inga glutenintoleranta på det här kalaset, det brukar vara mjölkpulver i de glutenfria mixarna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

hanniees
2014-09-22 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Idag har jag bakat kola-och syltkakor. De blev väldigt goda, men syltkakorna blev lite misslyckade:)

Mvh Hanna:)

Annons:
hanniees
2014-09-22 18:14
#98

Oj! Bilden kom åt fel håll, hehe. Hoppas att ni ser ändå!:)

Mvh Hanna:)

nickiee
2014-09-23 08:15
#99

97… dom ser super goda ut . å inte är dom misslyckade tycker dom ser jätte bra ut .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

jagga-ewe
2014-09-26 22:01
#100

Jag har bakat scones samt kokoskakor med jordnötter. De sista gjorde jag i små muffinsformar. Brukar funka bra, men just de här formarna fastnade stenhårt i kakorna. TYYYYYYYYPISKT, jag skulle ha dem för att "fjäska" med. Impar inte så mycket med kakor som sitter fast i pappersformen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
2014-10-02 18:13
#101

Provar just nu receptet i #83, hoppas att det blir bra för det kändes inte rätt när jag gjorde det. 🙂

jagga-ewe
2014-10-02 20:57
#102

Bakade scones idag. Som vanligt.

Igår bakade jag kanelbullar med äpple o mandelmassa, blev väldigt goda. Slog in i ett paket med bullar och lämnade till körskolan, som en "tack för i år, vi ses till våren igen"-present. Hade inte tid att åka förbi själv, så maken lämnade in paketet. Jag satte på en lapp med en hälsning o så där. Har inte fått nån form av tack, inte ens ett SMS. Gör mig faktiskt ganska besviken.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

nickiee
2014-10-03 02:08
#103

gott 102… en det kanske kommer hoppas på det annars är det dåligt av dom

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Vovisch nr2
2014-10-03 14:44
#104

Jag ska göra en citronmarängpaj till familjen idag! ^^

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
Gasoline
2014-10-03 20:08
#105

#102 det var en snäll gest :-) ett tack kommer nog sinontid, eller de kanske bad din man att hälsa och tacka?

hanniees
2014-10-03 20:36
#106

#104 mmh, citron och marängpaj som är så himla gott!

Mvh Hanna:)

jagga-ewe
2014-10-06 07:48
#107

Fick ett tack-sms från min körlärare i fredags, så det var uppskattat iallafall. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

CelsiusT
2014-10-06 12:14
#108

Igår bakade jag budapestrulle. Men som vanligt får jag inte till rullen, den bara spricker =(

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
2014-10-06 17:31
Odd
2014-10-06 18:12
#110

#109 Det låter aptitretande 👍

Sitter och glufsar chokladbollar som jag rullade för en liten stund sen

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Gasoline
2014-10-06 18:16
#111

#110 Haha, ja, verkligen 😂 Det lät så märkligt (namnet iallafall) att jag var tvungen att prova.

Annons:
Odd
2014-10-06 20:43
#112

#111 Haha jag trodde att du skämtade, försökte googla efter att jag läste det namnet men blev autokorrektad till South Muskoka 😂 Vad är det för en slags kaka?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Gasoline
2014-10-06 21:14
#113

#112 hihi, nej, det gjorde jag inte :-P Kan lägga upp receptet nästa gång jag sitter vid datorn, men det är typ en sockerkaka(fast ändå inte) med någon form av havre och kanel grejs på som jag hittade på fb.

Gasoline
2014-10-08 19:04
#114

Recept på skithuskaka finner ni här http://bakverk.ifokus.se/discussions/54356e118e0e744c6100468d-recept-skithuskaka

Lade upp en egen tråd om detta då jag ändå var tvungen att skriva receptet för hand.

leemland
2014-10-16 19:16
#116

#115 Va den god? :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
2014-10-16 19:19
#117

#116 Just denna vet jag ej, den ska med till jobbet imorgon 🙂 Har däremot gjort kladdkaka med havregryn tidigare och jag tycker att det är riktigt smaskens, men jag älskar ju havregryn 😂

leemland
2014-10-16 19:37
#118

#117 Okej . Har rätt så mycket havregryn hemma som inte används så skulle vilja göra något med de innan de blir dåligt :P Kanske ska testa de då :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Gasoline
2014-10-16 20:13
#119

#118 Nja, dåligt blir det väl inte? 🤔

Tycker absolut att du ska testa, annars kan man ju prova skithuskakan. Paj med havregrynsdeg, sockerkaka med havresmul ovanpå, chokladbollar, havrekakor eller varför inte hotan totan med glass? 🙂

leemland
2014-10-16 20:44
#120

#119 Jo om man inte försluter de eller så kan de bli dåligt tror jag. 😛 Men kan ju ha fel , haha. I vilket fall som helst så tar de ju plats 😉 

Får se om de blir något nu under helgen 🙂 Är lite chokladsugen så de blir nog något med de 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

HPmarsvinet
2014-10-18 22:48
#121

Idag bakade jag två kladdkAkor, en med väldigt kladdigt innehåll som typ rann ut när man delade bitar av den. Och så en citronkladdkaka med ett stort, vitt choklad löv på. Det var massa choklad dekor på båda. Båda blev jättegoda, och väldigt populära bland gästerna

jagga-ewe
2014-10-18 23:19
#122

Bakade pumpascones igår och gjorde nån form av dammsugare idag. Fast utan kakao o arrak i smeten och doppade i vit block som är helt kakaofritt. Grymt smarriga blev de, fast jag borde gjort smetrullarna tunnare. Vist borde det funka att göra dem med smeten från gamla hederliga chokladbollar men utan kakao, o rulla in i Marsipan? Känns som kaksmulorna bara gjorde dem ännu sötare än de behöver vara. Ska nog testa en vuxnare variant med whisky istf arrak nångång…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Odd
2014-10-19 01:31
#123

Vanliga kanelbullar och några fler scottish shortbread blev det för mig idag.

Hälften av kanelbullarna blev experiment offer dock med pepparkaks-krydd-fyllning. D.v.s; nejlikor, kardemumma, kanel, ingerfära och sirap istället för bara kanel, de blev faktiskt skitgoda!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2014-10-19 01:34
#124

Har helt glömt bort att jag skulle testa att göra fler banan-chokladbollar 🤐 Har blivit så förtjust i bananpannkakor att det finns inga ingredienser kvar när det är chokladdags!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

CelsiusT
2014-10-20 12:39
#125

Igår gjorde jag äpplemuffins. Eller ja, först gjorde jag en sats i förrgår som blev så lyckad så alla försvann, så gjorde en sats till igår (på beställning av sambon).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Madde_Warrior
2014-10-20 22:21
#126

De va inte idag men bakade kladdkaka med jordnötssmörs-swirl häromdagen De minst sagt gott ;D

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Gasoline
2014-10-21 14:15
#127

Bakade snabbt bikarbonatbröd igår

leemland
2014-10-24 18:59
#128

Har bakat syltgrottor 2 gånger under vecka, kanelbullar, vetelängd(kanelsmak) och en annan "sorts" kaka 😛 Så har stått i denna veckan 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

jagga-ewe
2014-10-24 20:01
#129

Bakar en ostkaka med banan ikväll, hoppas den ska va god.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
2014-10-24 21:24
#130

#128 värst vad du legat i :-) #129 det låter spännande. Jag bakade kokoskladdkaka med Toblerone och frös in, mamma ska få den närsta gång jag åker upp till henne.

leemland
2014-10-24 21:53
#131

#130 För en gång skull :P Men mamma fylla år i veckan och hon ska ha folk imorgon så mest därför de blev så mycket bak  :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

HPmarsvinet
2014-10-26 08:09
#132

Iförrgår bakade jag en citronkladdkaka, den var tydligen väldigt god då halva var borta när jag kom hem.:)

Annons:
Odd
2014-10-26 15:40
#133

#129 Blev den god? 😃

Scones till frukost idag 👍 Blandning av olika smaker dessutom; Apelsin, Hasselnöt & Mandel, Kanel & Kardemumma och några vanliga som åts med björnbärsmarmelad och ost 😍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

CelsiusT
2014-10-26 18:35
#134

Idag blir det en kladdkaka =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

leemland
2014-10-26 19:43
#135

Idag har jag endast planerat framtida bakning 😛 Mest julbak som planerats då jag ska baka med kompisar i slutet av nästa månad och vi måste bestämma innan vad vi vill göra ju 😉 Har fortfarande lite värk i händerna efter veckans bakning men hoppas kunna göra något nästa vecka 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
2014-11-05 18:38
#136

Kladdkaka med oboy och amerikansk cookiecake. Kan inte baka imorgon som jag brukar göra, så jag tar det idag istället :-)

Madde_Warrior
2014-11-06 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Hantverkarens kladdkaka, vilket är en helt vanlig kladdis med jordnöttskräm och en chokladganache :D

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

[Sabina]
2014-11-06 17:45
#138

#137 Men gud så gott det såg ut! 😍 Jag hade aldrig hört talas om denna kladdkaka förut så jag fick googla på det. Tack för inspirationen till på söndag, då jag har bakdag här hemma 👍

hanniees
2014-11-10 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Idag så har jag bakat kanel- och kardemummabullar:)

Mvh Hanna:)

Annons:
Gladasvampen
2014-11-11 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Idag har jag bakat vaniljmuffins med Marshmallowfrosting!

För recept på Marshmallowfrostingen och muffinsen är det bara att klicka på länken:

Cupcakes med Marshmallowfrosting!

[Sabina]
2014-11-11 21:47
#141

#140 Jättevackra cupcakes och goda ser de också ut att vara! 👍

Gladasvampen
2014-11-13 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

#140 Tack! Dem blev supergoda, marshmallowfrostingen blev väldigt uppskattad bland grannbarnen som fick en varsin :)

Idag har jag bakat Cakepops istället, blev supergoda dem med. Inget slår kombinationen, choklad, vit choklad och strössel. Mer bilder och en guide hittar du HÄR :)

[Sabina]
2014-11-14 00:00
#143

#142 Mums, va snygga och goda de ser ut. Och fin blogg du har 🙂

Gladasvampen
2014-11-15 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

#142, Tack så mycket! 

Som vanligt har jag bakat mer idag.. kan liksom inte hejda mig ifrån det.. hehe

Röda och Gröna Cupcakes med vaniljsmörkräm  :)

leemland
2014-11-15 20:25
#145

På fredag blir det lite julbak med väninnorna för min del 🙂 (om jag lyckas bli frisk) Som jag sett fram emot det 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
2014-11-16 09:08
#146

Jag bakade jordnötsbollar igår

Annons:
MiloochWIlliam
2014-11-17 18:07
#147

Jag bakade Scones igår! Så gott 🙂😛

Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus! 


Gladasvampen
2014-11-17 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
leemland
2014-11-17 20:32
#149

#148 De ser gott ut :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gladasvampen
2014-11-17 20:39
#150

#149, dem blev supergoda, det är mina absolut favoritmuffins när det kommer till smaken :)

[Sabina]
2014-11-18 02:58
#151

Nu har denna populära tråd blivit så lång att jag låser den. Välkomna in till "Vad bakar du 3" som du hittar här .

Upp till toppen
Annons: