Annons:
Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 742 ggr
Endezeichen
2014-07-31 22:27

Hjälp mig med smörgåstårtan!

Nu är det såhär att jag fyller år den 8 augusti och tänkte äta smörgåstårta med familjen. Jag är vegan sedan tidigare och har en familj som är negativt inställd till min kost men som sagt att på min födelsedag äter alla samma. Eftersom möjligheterna till att få en vegetabilisk smörgåstårta verkar små hade jag tänkt att göra en egen från grunden med landgångsbröd. Det är första gången jag gör smörgåstårta, och jag vill gärna få den smakrik och dekorativ. Jag har tänkt att ha med: Avokado Äggfri majonnäs eller äggfri mimosasallad (behöver hjälp med den biten, fyllning) Dill Lime och citron Fruktcocktail Gurka eller zucchini Kruksallat Körsbärstomater. Blir det bra? Som ni säkert ser så kan jag ingenting om smörgåstårtor. Kan behöva råd.

Annons:
lillan-65
2014-08-01 09:04
#1

Jag tror du kansje behöver ha nåt mer en majonäs för smakens skull (i vanliga fal brukar man ha det utblandat med crem fech eller nån ferskost eller turkisk yoggi (fins alternativ för det?). Det är med bra o jöra fylningarna dan innan o legga ihop bottnarna dan inan (plasta in o ställ kallt.  Detta för brödet suger åt sej smaken o den blir saftigare. Vindruvor är med fint som garnerign.  Gurkan kan du hyvla med en osthyel på lengden på gurkan o sen rulla dom (är fint). Fins med varm smörgåstårta som med är gott o enkel o jöra.

CelsiusT
2014-08-01 16:01
#2

Nu är jag väl knäpp men majonnäs är väl just ägg (med olja och lite vinäger)? Finns det äggfritt? Iof kanske nån veganvariant finns, men smakar det samma? Mimosasallad tror jag annars skarpt på ;P Det låter godare än bara majonnäs. Majonnäs är väldigt gott att blanda med dill och gurka annars(tex bostongurka), men det är nog mer till typ fisk o så än till rena grönsaker. Dill vet jag inte om det är så roligt när man inte har varken fisk eller skaldjur till? Likaså citron? Och fruktcoctail, blir inte det lite mkt efterrätt eller är det bara jag? Såklart kan man ha precis vad som helst på en smörgåstårta, det handlar bara om vad man själv tycker passar ihop.

Jag hade nog slängt på en massa grönsaker och struntat i kött och mejeri-pålägg bara. Tips är att bild-googla på smörgåstårta och se hur dom kan se ut och gör liknande. Vad man vill ha på och hur man skär det man vill ha på påverkas ju av vilket utseende man vill ha på tårtan. Finns mycket kul man kan göra =) Och jag skulle nog säga att vad man har på har mindre betydelse om man lägger på det snyggt.

Ett tips är att fylla med mimosasallad (blir det för dyrt kan du ta ett lager mimosa och ett lager majonnäs) och sen dekorera med massa olika sorters grönsaker. Tex salladsblad och gurkskivor runt om på kanten. Varva sedan med tomat (körsbär som du föreslog är jättefint), gurka, paprika, melon (gärna honung eller nät),  avokado, kiwi, oliver.

Landgångsbröd är väl ganska dyrt va? Jag brukar köpa billiga formbröd och skära av kanten på, eller köpa hönökaka (tex 2paket med 3 halvor ger ju 3 lager rund tårta). 

Sen är det ett tips att göra den dagen innan eller iaf några timmar innan, så brödet hinner bli indränkt. Blir mycket godare då. Jag brukar dock vänta med att dekorera till samma dag om jag har möjlighet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: