Annons:
Etikettrecept
Läst 2784 ggr
Tessen
7/16/14, 4:13 AM

Hemmagjord nötcreme.

Eller ja, mitt experiment med en Nutella-frosting resulterade i något som liknade nötcreme både i smak och konsistens och var supergott som fyllning i macarons och som frosting på mini-cupcakes. Den är ganska mastig så även nötcreme-älskare som jag själv har den helst på/i lite mindre bakverk. Men då det blir en stor sats så kan den enkelt användas som tårtfyllning då den inte är långt ifrån att ha samma stabilitet som mousser men innehåller inget gelatin. Ihop med apelsinmousse eller annan syrlig smak och väl saftade anslag så skulle en tårta med den fyllningen nog inte vara så svår att få ner en bit av! Och definitivt billigare än att fylla ett lager av tårtan med nötcreme köpt i små, dyra burkar. Så eftersom receptet efterfrågades så kommer det här. Hemmagjord nötcreme: 225g osaltat smör 100g creme cheese 360g florsocker 3tsk hett vatten 4msk nutella 6msk jordnötssmör, crunchy varianten Vispa rumstempererat smör på hög effekt med elvisp eller i köksassistent i ca 5 till 10 minuter. Smöret ska bli vitt i färgen och lite luftigt så att det börjar likna lättvispad grädde snarare än smör. Vispa sedan hastigt men ordentligt ned creme cheesen i smöret. Sedan så vispas florsockret ner i 3 omgångar på lite lägre hastighet och låt det blandas ihop innan du tillsätter mer för att minska risken för klumpar. Vispa sedan ned vattnet med det sista florsockret. Låt vispen gå tills frostingen är helt slät och inga synliga klumpar finns kvar. Tillsätt sist nutellan och jordnötssmöret och vispa så det fördelas väl. Smaka av för att se om du vill ha en mer "chokladig" smak eller om du vill ha mer av det salta jordnötssmöret. Men jag tyckte efter endel avsmakande och balanserande av mängden Nutella och jordnötssmör. Har du slätt jordnötssmör hemma och inte vill köpa ett crunchy också så går det såklart helt okej och blir ingen skillnad smakmässigt. Det är för konsistensen på frostingen som jag vill använda crunchy till detta för att det blir mer som nötcreme i konsistensen med dom små nötbitarna i. Hoppas att ni som testar gillar smaken lika mycket som jag och min kusin med sambo och barn som fick behålla överbliven frosting som jag la in i frysen åt dom eftersom dom precis skulle iväg på semester och det går bra att frysa dom flesta frostings. Man kan behöva vispa upp den en bra stund efter den tinat i kylen och sedan blivit rumstempererat. Om den skär sig väldigt mycket så kan man göra det lite bättre genom att vispa på hög effekt och ha i någon tesked eller två med hett vatten. Kusinen och döttrarna hade suttit med en liten skål med frosting och varsin sked ist för något godis, chips eller annat sött/onyttigt en fredagsksväll när dom kommit hem från semestern och tjejerna som är ca 15 månader gamla och redan är väldigt bestämda skulle minsann ha något gott när dom så duktigt ätit upp kvällsgröten och då var överbliven frosting en utmärkt ersättning till godis som dom får någon gång i månaden. Så den överblivna frostingen är det inga problem att spara till en tårta eller cupcakes t ex en eller två veckor senare. Vilket kan vara bra om man får ett plötsligt infall att baka eller någon vän ska komma på besök men är lite sent ute med att tala om det, då är en färdig frosting i kyl eller frys och en sats snabbt ihopslängda muffins eller om man även har det liggande i frysen vilket vi nog är några som har, då är det ingen stress med att fixa hembakt till fika. Ser man bara till att det är bra hållbarhet på ingredienserna så håller det sig i kylskåpet vid ca 5 grader i runt en vecka och i frysen längre men med risk för att den skär sig. Men smaken förblir trots allt densamma, men man vill ju att det ska se aptitligt ut också! :)

/T

Annons:
[Sabina]
7/19/14, 5:36 AM
#1

Tack för mumsigt recept. Denna ska testas snarast då nötcreme är väldigt populärt här hemma. Jag är inte förvånad att till och med bebisarna uppskattade din nötcreme  🙂

Upp till toppen
Annons: