Annons:
Etikettrecept
Läst 1152 ggr
Frida
7/15/14, 6:26 PM

Hallon och lemoncurd

Nu var det längesedan jag gjorde en "riktig" tårta och syster med fästman har beställt ett gäng av mig för sitt bröllop.  Har fått fria händer med påpekanden om  att de tycker väldigt mycket om hallon och lemoncurd. Hallonen visste jag redan om så det hade jag redan planerat in ett lager med hallonmousse. Men lemoncurd var lite otippat från deras håll. Visst går det att blanda curd i vispad grädde (hade det på en pannkakstårta i våras, antar att det var därifrån de fick idén med lemoncurd). Och det får väl bli i nödfall men jag tycker att det borde finnas något roligare att göra.

Funderade på att bre ett lager med ren lemoncurd ungefär som man gör med sylt i princesstårta men det blir ju lite tunt för sig själv. I princesstårta har man ju ett lager vaniljgrädde ovanpå sylten och sedan vaniljgrädde även i det andra lagret. Skulle lemoncurd + hallonmousse i ett lager och sedan bara hallonmousse i andra lagret fungera bra tror ni eller blir det för mycket? Andra förslag?

Tårtan för övrigt kommer vara vanliga tårtbottnar, spacklad med SMBC och täckt med Marsipan. Så inte allt för söta fyllningar helt enkelt.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
[Sabina]
7/15/14, 7:49 PM
#1

I går gjorde jag en liten tårta här hemma med hallonmousse och vitchokladmousse. Underst  på den botten som jag hade vitchokladmoussen bredde jag på ett generöst lager med lemoncurd. Vi tyckte det smakade precis som hallonmousse och lemoncurdmousse, så nästa gång jag ska ha kombon hallon och  citron kommer jag göra denna variant.

Vi blev dock besvikna för det smakade inte ett dugg vit choklad men det är ju okej om man inte är ute efter vitchokladsmaken.

Vill även tillägga att jag tror det är bättre att göra en neutral mousse med lemoncurd  än att blanda den med grädde för tårtan kanske kommer stå i rumstemperatur en stund och då tror jag att den håller sig mer stabil med en lemoncurdmousse än med lemoncurdgrädde

Upp till toppen
Annons: