Annons:
Etikettkakor
Läst 2027 ggr
[Sabina]
2014-07-10 01:32

Magic cake

Jag vill bara tipsa er om en rolig kaka som jag gjorde igår. Den har visserligen cirkulerat på nätet ett tag men jag har aldrig bakat den förrän nu. Den kallas magic cake. Det som är magin är att man gör EN smet men får TRE olika lager när man skär den kalla kakan. Om ni vill kan ni kika på min blogg men om man inte vill så kommer receptet här:

4 rumstempererade ägg, gulor och vitor separerade
1 msk vatten
150g strösocker
125 g smör eller margarin smält och avsvalnat
115 g mjöl
5 dl mjölk
vaniljsocker, jag tog 2 tsk
4 droppar vinäger
florsocker

Vispa Socker, vatten, vaniljsocker och äggula tills det blir ljust och luftigt.
Häll i smöret och vispa till det blandas
Häll i mjölet i omgångar tills allt blandas
Häll i mjölken och blanda väl.
Vispa i en annan bunke, äggvitorna med vinägern till det blir ett hårt skum.
Blanda försiktigt äggvitan i smeten i omgångar.
Häll smeten i en smörad och bröad kakform 20x20 cm eller som jag gjorde, tog en bakform med diametern 23 cm.
Grädda i 160 grader i 1 timme.
Låt svalna ordentligt (jag hade kakan i kylen över natten). Pudra kakan med florsocker innan servering.

Annons:
Hiro
2014-07-10 01:41
#1

Kan man få din bloggadress? ^^

[Sabina]
2014-07-10 01:48
#2

#1 Den står längst ner på min post (tryck på "Min bakblogg")

VildaVittra
2014-07-10 01:58
#3

Det måste jag prova. Hur var kakan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2014-07-10 02:02
#4

#3 Ja, prova gärna. Jag tyckte den var jättegod, faktiskt. Den understa delen är som en mjuk pajdeg, mellanlagret som vaniljkräm och överst en mjuk luftig kaka.

[Sabina]
2014-07-10 03:03
#5

Vill bara tillägga i receptet att det är viktigt att mjölken är fingervarm

Gasoline
2014-07-10 11:44
#6

Ska prövas, tack :-) Vilken vinäger ska man ha?

Annons:
[Sabina]
2014-07-10 15:10
#7

#6 Varsågod 🙂. Jag tog vitvinsvinäger för det var det jag hade hemma.

Gasoline
2014-07-10 19:01
#8

Står och gör detta nu, men ska första bunken verkligen bli flytande i konsistensen? 😕

[Sabina]
2014-07-10 19:37
#9

#8 ja, kaksmeten är väldigt flytande i konsistensen men det ska vara så och blir bra när kakan väl är kyld. 🙂

Gasoline
2014-07-10 19:44
#10

#9 Mjo, det var som vatten och svårt att vända ner äggvitefluffet. 

Men nu står den i ugnen så jag fick ihop det tillslut, den lyfter sig även väldigt fint, den är till och med på väg ut ur formen 😃

Hihi, han ser redan magin; Sen smitande kakan 😂

Spännande.

[Sabina]
2014-07-10 20:48
#11

# 10 hihi smitade kaka, ja DET är magi det 😉. Nej men skämt åtsido så tror jag du lyckats jättebra. Glöm nu inte att kyla kakan ordentligt 🙂

Gasoline
2014-07-10 22:12
#12

#11 den står i kylskåpet, ska tas med på utflykt imorgon. Det ska bli spännande, det ser ut som det vart bra iallafall även om jag var väldigt orolig där ett tag.

[Sabina]
2014-07-11 01:30
#13

#12 Vad spännande, hoppas ni tycker om kakan, jag tyckte i alla fall att den var väldigt god och inte alltför söt, för att inte tala om min granne som var heelt lyrisk över den. 👍

Annons:
jagga-ewe
2014-07-11 06:51
#14

Inser nu att jag följt din blogg ett tag utan att veta det är du. :) Blev lite så här "Men, den där har jag sett, det där receptet bookmarkade jag igår! Var sjutton såg jag det!" :)

Kakan ligger bra till att bli bakad här hemma snart framöver. Ska den in i kylen asap efter att den bakats, eller räcker det om den står svalt? Tänker det är bättre mot övriga kylvaror om den där flyttar ner i matkällarn istället. Eller så får den vänta tills det inte är så varmt längre utan den kan ställas ute…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sabina]
2014-07-11 19:36
#15

#14 Hihi, jag förstår att man blir lite förvånad 😃. Tack för att du följer bloggen, jättekul att "träffa på" en av mina följare. 🙂 Jag kan ju avslöja att jag kikar in till dig jag med 👍

Kakan innehåller ju en hel del mjölk och dessutom ägg så om inte annat, i denna rötmånadens tid, så skulle jag nog rekommendera att ha den i kyl men matkällare blir nog jättebra det med. 🙂

Gasoline
2014-07-11 22:29
#16

Nu är den provsmakad. De som smakade den tyckte att den var smarrig, jag hade dock för höga förhoppningar så jag vart ganska besviken. Jag tyckte den smakade som min tjockpannkaka, men jag hoppas att jag gjort något fel som vanligt. :-( Men alla andra tyckte iallafall att den var jättegod :-)

[Sabina]
2014-07-11 23:57
#17

#16 God tjockpannkaka du gör 😉. Sorry, kunde inte låta bli 😃

Nej men skämt åtsido så kanske det är en sån kaka som man antingen tycker är jättegod eller inte alls gillar.  I vår familj så var vi 3 av 4 som tyckte den var jättegod och att det var gott med en kaka som inte var så söt, medan den fjärde tyckte den smakade "äggigt och svampigt". 

Det behöver inte alls vara du som gjort fel utan vi tycker helt enkelt olika och det är ju helt okej. Att dina vänner tyckte om den kan väl ändå ses som något bra 🙂

jossa5
2014-07-12 00:29
#18

Måste ta och prova den jag också. Den verkar ju onekligen spännande! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Upp till toppen
Annons: