Annons:
Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 1277 ggr
CelsiusT
2014-07-09 10:03

Jäsa med ättika?

Sitter och kikar ut ett bra pirog-recept då vi planerar att göra piroger imorgon. Vad jag vet så har man alltid jäst i piroger, men så hittade jag ett recept som inte innehöll jäst man som innehöll ättikssprit och degen ska förvaras 2h i kylskåp innan utbakning. Blir nu nyfiken och undrar om detta är någon metod man kan använda istället för jäst? Aldrig hört om det innan.

http://www.recept.nu/recept_nu/huvudratt/ris/kottfarsfylld_pirog/

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Trevor_S]
2014-07-09 10:08
#1

Det är ingen deg som jäser utan det är en helt vanlig smördeg som de använt istället.

CelsiusT
2014-07-09 10:34
#2

#1 Jag insåg det när jag läste receptet lite ordentligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Trevor_S]
2014-07-09 15:24
#3

Inte alltid lätt att veta, är så mycket prat om surdeg, vildjäst och liknande nu för tiden. 😉

CelsiusT
2014-07-09 16:56
#4

Det gick nog lite för fort bara när jag läste. Jag var så inne på jäs-deg till pirogerna och skummade snabbt av massa olika recept. Hittade ett där det inte stod jäst utan ättikssprit. Snabbt for tanken genom huvudet att dom kanske gör någon specialvariant som jag inte hört talas om innan så slängde bara ut frågan här. Sen lite senare satt jag och läste receptet och insåg att övriga ingredienser inte var någon vanlig jäsdeg utan en smördeg. Ibland går det snabbare än att man hinner med själv ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: