Annons:
Etikettrecept
Läst 4364 ggr
Odd
2014-07-02 19:33

Fromage med Fruktpektin istället för gelatin

Nu är det bakdags igen, den här gången tänkte jag försöka mig på fromage. Men nu är det så att en av gästerna inte är särskilt förtjust i tanken på gelatin (de äter det men avstår helst) och jag har hört att man ska kunna använda fruktpektin istället. Är det någon här som har något bra bas-recept på fromage eller mousse med fruktpektin? Jag ska göra en liknande tårta som jag gjorde förra veckan med blåbärsmousse eller fromage i mitten och vitchokladmousse ovanpå, men kan inte hitta något passande recept utan gelatin på internet. Tårtan har inga lager i mitten, utan blåbärsblandningen och chokladblandningen står ovanpå varandra och det var inga problem med tårtan jag gjorde förra veckan, blir det lösare med fromage eller fungerar det lika bra som mousse? Har även för mig att man använder mindre grädde i fromage eller har jag helt fel? Som sagt blir jag väldigt tacksam om någon har ett bra recept att dela med sig av!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Tessen
2014-07-02 22:00
#1

Annars skulle du kunna testa antingen vege-gel eller agar agar? Har själv inte testat men ersättnings-mått har jag för mig ska så på paketet. Det är ju helt klart värt ett försök iaf tycker jag! :) Har tänkt testa vege-gel nästa gång jag ska baka en tårta till någon som antagligen är vegetarian eller bara vill undvika gelatin.

/T

Odd
2014-07-03 09:49
#2

#1 Ja jag läste om det också, men det skulle tydligen vara väldigt krångligt att hälla upp eftersom det stelnade så fort. Kan tänka mig att jag skulle misslyckas totalt med något sånt xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2014-07-03 09:55
#3

http://atair.se/recept_apelsinfromage.html Jag hittade ett recept på Atairs hemsida, men jag är inte säker på hur mycket fromage det kommer bli och om det i så fall är tillräkligt. Använde mig av 6dl grädde till varje mousse förra gången (tyckte att det var väldigt mycket, men jag vill fortfarande få lite höjd på tårtan och har ingen mindre form) och det här receptet använder bara 3 dl. Men det är en massa annat i också, sen kanske fromage blir lite luftigare och täcker en större yta?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Sabina]
2014-07-03 13:21
#4

Jag har använt mig av agar agar men tyckte inte att moussen jag gjorde stelnade lika bra som med gelatin (fast det stod på paketet att det skulle göra det).

Pektin tror jag tyvärr inte fungerar så bra alls till mousser och fromage för jag tror inte det har tillräcklig bra förmåga att få dessa att stelna, det blir istället liksom mer geléigt än stelt.

Receptet du länkar till innehåller dock äggvitor så dessa kanske ger stadga men jag misstänker att de kanske gör fromagen mer luftig än stadig så som man vill ha en mousse till tårta

Berätta gärna hur du gjorde och hur resultatet blev, för det är alltid spännande med nya sätt att göra saker på och kul att lära sig hur andra gör 🙂

Odd
2014-07-03 14:23
#5

#4 Ska exprimentera lite när jag kommer hem från morfar, så det ska jag försöka komma ihåg!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Sabina]
2014-07-04 04:15
#6

Inser att jag kanske lät negativ  på min post #4. Hade lite bråttom med att skriva svaret helt enkelt…

Det jag tror skulle fungera bäst är ändå agar-agar (eller vege gel men det har jag aldrig provat själv) . För även om aga-agar inte ger en lika kraftig stelning-effekt så fungerar den så pass bra att man kan ha den i en moussetårta.

Tänk dock på att agar agar stelnar redan i rumstemperatur och inte som gelatin i kylen. Därför ska man vara lite snabb när man blandar ihop moussen samt att alla ingredienserna bör ha rumstemperatur. jag tror dock att detta står på förpackningen.

Annons:
Odd
2014-07-04 10:13
#7

#6 Uppfattade dig inte alls som negativ! Ja jag har läst en del om agar-agar, men jag tror att det blir lite för svårt för mig som nybörjare eftersom man måste vara så snabb med det (kommer säkert få panik och tappa allt över golvet istället haha) Kommer hem igen på måndag och har bestämt mig för att testa att göra fromage, panacotta och mousse med fruktpektin och testa mig fram med ingredienserna för att se vad som skulle kunna fungera bäst i min tårta. Har som tur är en stor familj som alla uppskattar desserter, så bakar man varje dag blir de bara glada xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Sabina]
2014-07-05 01:30
#8

#7 så skönt att du uppfattade mig rätt 🙂 och som sagt får du gärna uppdatera hur det gått för dig. Numera finns det många som vill undvika gelatin av olika anledningar så det är jättebra med att få input på olika alternativ, särskilt som även moussetårtorna börjar bli mer och mer vanliga mot de "gamla" klassiska gräddtårtorna

Odd
2014-07-09 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Testade att göra fromage med fruktpektin igår, tyvärr så fungerade det inte särskilt bra. Direkt ut ur frysen var den väldigt fast, men efter att ha stått i kylen över natten såg man att den inte skulle kunna fungera som en tvålagers tårta, då vart den mer som mousse.

Om man bara ska använda fromagen som ett övre lager, fyllning eller en dessert i sig själv fungerar fruktpektinet helt okej dock! Jag kan också tänka mig att om man gör fromage med choklad som en extra ingredients får det nog en tillräckligt fast konsistens.

Smaken var det däremot inget fel på! Gjorde limefromage toppad med Digestive kex och hemmagjorda chokladlöv och det blev en stor hit i hela hemmet. Älskar att göra chokladlöv, de blir så fina 😍 Ska definitivt dekorera tårtan som jag har plannerat med dem.

Testar pannacotta idag, så jag kommer med dommen imorgon 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2014-07-10 22:02
#10

Pannacottan blev mycket fastare och väldigt len, men jag tror att det hade mer att göra med chokladen och inte fruktpektinet tyvärr 😐 Tyckte även att pektinet tillsatte en lite syrlig smak (lite som citron) som jag helst inte ville ha i min pannacotta. Det var ingen dålig smak och det fungerade jättefint i fromaget som jag gjorde häromdan, men jag ville inte ha det i den här pannacottan på vit choklad och vanilj.

Så som slutsats tyckte jag att fruktpektinet var helt okej att använda om man bara ska göra fyllning eller separata desserter, men vill man göra lite fastare lager är det nog bättre att använda någonting annat.

Vill även tillägga att jag absolut inte är något bak-proffs, det finns säkert någon som kan få fruktpektinet att fungera så som de vill! Jag använde mig bara av 1dl fruktpektin till båda recepten och jag läste på Atairs hemsida att man kunde använda sig av mer för att få en fastare form, men då kan jag tänkta mig att den där syrliga smaken förstärks.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Sabina]
2014-07-11 01:34
#11

Tack för infon om fruktpektinet, jättebra att veta hur den fungerar i mousser och fromager. Dock lät ju din limefromage alldeles underbart god och chokladlöven blev jättefina 👍.

Upp till toppen
Annons: