Annons:
Etiketttårtor
Läst 2181 ggr
Odd
6/28/14, 9:06 AM

Istället för likör i moussen?

Hej allesammans, jag hade tänkt baka en tårta med båbärsmousse idag men skulle behöva lite råd med receptet. Det står att man ska ha 2 msk apelsinlikör i blandningen, men jag undrar om jag kan använda mig av någonting annat (vill gärna ha lite apelsinsmak men kan inte tänka mig att juice skulle fungera?) eller om jag kan skippa det helt utan att förstöra moussen? Har aldrig varit förtjust i smaken av likör och är allergisk mot alkohol, så om någon vet hur jag kan göra istället blir jag väldigt tacksam!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Tessen
6/28/14, 11:41 AM
#1

Jag dricker inte alkohol pga mediciner och tycker ändå inte om smaken av alkohol så jag byter alltid ut alkohol i bakverk. Apelsinlikör kan du byta ut mot ren färskpressad apelsin, apelsinjuice eller så tillsätter du en vätska i smak passande till moussen, som blåbärsdryck t ex, eller någon annan bärdryck eller passande juice du tycker om. Är det en mousse baserad på mjölkprodukter kan du även ha i vanlig mjölk istället. Jag tror knappast att en hel sats mousse skulle förstöras eller ens ändras mycket i konsistens om du tar bort dom 2msk vätska. Så det är nog mycket en smaksak. :)

/T

Odd
6/28/14, 2:17 PM
#2

Haha ja 2 msk känns ju inte som särskilt mycket men det är första gången jag testar på att göra mousse, så bäst att vara säker xD Apelsiner har vi, så jag testar att pressa i lite sånt, tack!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
6/29/14, 8:50 PM
#3

Ville bara skryta om att moussen blev väldigt lyckad! Hela tårtan blev väldigt god (och vacker om jag får säga det själv) så jag tror att mormor blir glad imorgon =D Måste säga att jag är väldigt nöjd med den, det är första gången jag bakat på riktigt, annars har det mest komplicerade jag gjort tidigare varit chokladmuffins xD Kan inte lägga upp några bra bilder på den än eftersom jag är uppe hos morfar utan min dator så jag kan inte flytta över dem från min kamera =\ Men jag hade tillräkligt med smet och mousse över för att göra en liten glas-tårta som jag tog några bilder på med mobilen. Ska se om jag kan få fram dem!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
6/29/14, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hoppas det fungerar. Som sagt, det här är inte själva tårtan, bara ett litet smakprov som jag gjorde på överskott haha.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
6/29/14, 8:56 PM
#5

Den blev sne, men där är den i alla fall xD Receptet hittade jag i en mat tidning som morfars sambo läser, det är chokladbotten, blåbärsmousse och vit chokladmousse.. Ska definitivt göra om den senare i år med färska blåbär från morfars skog!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Tessen
6/30/14, 9:44 AM
#6

Åh blåbär och vit choklad är ju riktigt gott ihop så den blev säkert superbra och god! :)

/T

Annons:
[Sabina]
7/4/14, 4:42 AM
#7

#4 Mums, det ser supergott ut!🙂 Jag kan tänka mig att det blev en god kombo med smakerna.

Odd
7/4/14, 10:18 AM
#8

#6, #7 Den blev skitgod, om man får säga det själv! Och blåbären mognade i skogen nu under veckan, så jag har plockat flera påsar fulla som jag ska göra något liknande på också =D

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

dermot
7/7/14, 7:53 PM
#9

Åh vad god den ser ut att vara 🤤

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Tina-A
7/7/14, 11:26 PM
#10

#4: Snyggt! Ser jättegott ut :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: