Annons:
Etikettkakor
Läst 5406 ggr
Gasoline
6/18/14, 6:57 PM

Kakor med nougat

Åt för ett tag sedan kakorna i länken nedan, vart lite inspirerad och tänkte då göra något liknande. 

Jag tänkte att jag skulle göra mördeg, bulla till små bollar och göra en grop i mitten. Grädda i ugn och sedan fylla gropen med smält nougat.

Saker blir dock sällan som jag tänkt.. 

http://www.delicato.se/48/27/Kolasprits.html

Annons:
Gasoline
6/18/14, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Groparna i mördegskakorna "försvann" i ugnen, men det gick att trycka ut små gropar i kakorna när jag väl fått ut dom ut dom.

Gasoline
6/18/14, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

"Färdig produkt - Nougaten smälte inte riktigt ut som jag tänkt och det ser ut som . . . . 😊 Hmm.. 

Hoppas att dom iallafall smakar bra 🙂

nickiee
6/18/14, 7:05 PM
#3

hur smakade dom ser goda ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Gasoline
6/18/14, 7:08 PM
#4

#3 Vet inte riktigt. Nougaten har inte hunnit stelna och jag äter inte sådant på vardagar 🙂

Jag kan återkomma på fredag (om jag kommer ihåg) och berätta om det var gott eller ej. 🙂

KaiPon
6/18/14, 7:14 PM
#5

#4 Annars kan du skicka några till mig så kan jag berätta. 😇

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Gasoline
6/18/14, 7:16 PM
#6

#5 Absolut. Hoppas dom inte är smulor när dom kommer fram bara 😂

Hade tänkt be sambon smaka dom innan fredag så att han kan tala om för oss om dom dög att äta eller inte. 🙂

Annons:
AnnaFagerell
6/18/14, 7:18 PM
#7

Nougatgrottor istället för hallongrottor då typ? Ser gott ut oavsett

Medarbetare på djurskydd.ifokus

KaiPon
6/18/14, 7:19 PM
#8

#6 Ska jag skicka ett meddelande med min adress? Smulor går bra det med för mig 😉

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Gasoline
6/18/14, 7:21 PM
#9

#7 Ja, något i den stilen. Fast att jag lade på nougaten efter att kakorna varit i ugnen. 

#8 😃

Gasoline
6/18/14, 9:57 PM
#10

Min sambo (och jag som fuskade 😊) tyckte att det vart underbart gott, bara så att ni vet 🙂

Gasoline
6/23/14, 5:17 PM
#11

Kan man frysa in dessa kakor för att sedan tina upp och smälta chokladen vid ett senare tillfälle? 

Det är mördegskakor, och det är dessa kakor som min fråga gäller i allmänhet.

[Sabina]
6/24/14, 5:45 PM
#12

#11 Det går jättebra att frysa mördegskakor och ta fram lite i taget till senare tillfällen. Jag gör det ofta då vi bakar mycket här hemma men inte hinner äta upp i samma takt. Låt kakorna tina i rumstemperatur ca 30 min-1 timme så smakar dom som nybakta 🙂

[Älskamig]
6/26/14, 8:10 AM
#13

Dem såg jätte mumsiga ut! :) Ett annat tips som jag och min mamma körde på i julas, var att baka typ havreflarn och sen riva nougat över. :) Jättemumsigt!

Annons:
xxmammaxx
6/26/14, 1:28 PM
#14

Försökte mig faktiskt på  Kolasprits trotts ja inte hitta nått recept.. så det blev ju inte alls samma Ja smälte blockchoklad som jag sedan lät stelna (platta runda cirklar som nobless typ) Sen tog jag mördeg som jag rullade till ormar som ja sedan satte ihop i ändarna så det blev massa O typ ja sedan gräddade i ungnen.. sen la ja dem på den stelnade chokladen och dessa fastnade i varandra :D Sen fyllde ja hålet med Smält nugat fy tusan så gott d blidde :D så det ser nästan ut som Kolasprits.

Upp till toppen
Annons: