Annons:
Etikettrecept
Läst 926 ggr
[littlecat]1
5/27/14, 2:49 PM

Mycket ägg!

Har jätte mycket ägg här hemma, något tips på vad jag kan göra med dom?

Annons:
Wony
5/27/14, 2:50 PM
#1

Crême brulée, det går det åt 5-6 äggulor, sedan kan du göra maränger av vitorna!

[Yllhilda]
5/27/14, 3:03 PM
#2

Majonäs om du har olja och vinäger hemma. Omelett, och kanske soufflé eller parfait.

Gasoline
5/27/14, 3:07 PM
#3

Omelett kanske, tillsammans med andra överblivna saker från kylskåpet? :-)

Wony
5/27/14, 3:09 PM
#4

Man kan även göra en smal chokladmousse på hårt vispad äggvita och kakaopulver som man rör ner.

Pannkakor är gott med mycket ägg i också.

VildaVittra
5/27/14, 3:19 PM
#5

Spara dom, rätt förvarade håller ägg flera år (ja, du läste rätt) efter bästföredatum. Man kan faktiskt kläcka 1 år gamla ägg, dock brukar kläckningsprocenten vara låg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
5/27/14, 4:31 PM
#6

#5 Hur förvarar man dom på bästa sätt? 

Jag går aldrig på bäst före datum på ägg, när äggen passerat detta datum gör jag "äggtestet" på dom innan jag använder dom. 👍

Annons:
VildaVittra
5/27/14, 4:36 PM
#7

#6 I kylskåp. I rumstemperatur har de en tendens till att börja torka in.

En äldre metod är att konservera dom i vattenglas. http://www.ulrikainfo.se/arkiv/matladan/saft_sylt/konservering_agg.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
5/27/14, 4:52 PM
#8

#7 Aha, ok. Tänkte om det var på något "speciellt" sätt. Men då gör jag rätt 🙂

fulifuli
5/28/14, 9:47 AM
#9

#8 För att förvara ägg rätt är det även viktigt att blåsan i ägget är uppåt, delvis att man lägger dem så spetsen är neråt och den trubbiga sidan uppåt. Då förlängs bäst-före-datumet. Fick lära mig detta av mamma när jag och mina bröder blev tvingade att gå till hönshuset och hämta ägg 😉

Gasoline
5/28/14, 9:51 AM
#10

#9 där ser man, det gör jag däremot inte. Ska vända dom så snart jag kommer hem :-)

Upp till toppen
Annons: