Annons:
Etikettrecept
Läst 1849 ggr
Tessen
5/2/14, 4:30 AM

Annorlunda rabarberpaj

Om ni tycker om rabarberpaj och liksom jag redan börjat baka det nu när dom tidiga sorterna börjat komma upp så testade jag något nytt jag blev tipsad om och tänkte tipsa er om samma sak om mi vill variera smaken litegrann. Jag fyllde botten med två lager smått skurna rabarber(skär i bitar på 1 - 2cm) på med en del Socker då jag inte ville ha det sura och sträva som lätt kan bli, så ca 3/4 - 1dl Socker på. Sen så hade jag på lite mald ingefära. Ha inte för mycket utan bara strö över tunt över hela pajen. Sen täcker man med en god smuldeg. Mitt favoritrecept är: 150g äkta smör, 3dl mjöl, 2dl strösocker, 1,5tsk bakpulver och 0,5 - 1msk vaniljsocker. Knåda ihop degen med det rumstempererade smöret och smula sedan ut degen över pajen. In i en förvärmd ugn på 200g i ca 30min tills det är lagom gyllenbrun färg så blir det en god, lätt knäcksmakande och knaprig yta och en väldigt god smak på dom sönderkokta och krämiga rabarberna. Servera med vaniljsås eller en god vaniljglass till.

/T

Annons:
Madde_Warrior
5/2/14, 8:53 PM
#1

Låter inte helt fel ska jag testa nån gång :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Tessen
5/2/14, 10:18 PM
#2

#1 Det tycker jag absolut att du ska göra :) Det låter annorlunda med ingefära i men det passar riktigt bra!

/T

Tarotstollan
5/6/14, 9:31 PM
#3

Låter intressant, får testa någon gång.

Jag brukar använda cocos som smakbrytare och dessutom ger det lite sötma också!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tessen
5/8/14, 6:54 AM
#4

Cocos passar bra i smulpajer! Men ingefära och rabarber var lite oväntat att det skulle gå så bra ihop, så det tycker jag absolut att du ska testa.

/T

fulifuli
5/10/14, 9:18 PM
#5

Låter så gott, jag älskar rabarberpaj. Måste jag testa när vår rabarber blivit lite större (den är så liten ännu)

Upp till toppen
Annons: