Annons:
Etikettövrigt
Läst 1796 ggr
CelsiusT
2014-04-18 11:12

Ni som bakar mycket

Vad gör ni med era bakverk? Har så otroligt mycket jag skulle vilja baka och skulle vilja baka ofta så man får mycket övning också. Men vad gör ni med allt ni bakat? Äter ni allt? Ger ni bort? Slänger ni?

Här blir det sparsamt med bakning för varken jag eller sambon vill trycka i oss alla onyttiga bakverk. Även vänner och bekanta är restriktiva till att trycka i sig. Men det är ju lite tråkigt, för det gör att man får väldigt lite med övning. Och jag har dessutom så mycket idéer på allt jag vill baka. Men vad ska jag göra med den färdiga produkten?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
IdaKw
2014-04-18 11:18
#1

Jag har en väldigt glupsk pojkvän som gärna trycker i sig allt, annars så ger jag bort till vänner och familj. Eller om det är möjligt så fryser jag in, men det beror ju lite på vad man bakar.

jossan...
2014-04-18 11:19
#2

Ja…Hela min familj älskar att sitta och trycka i sig bakverk så jag ger det ju till dem… sedan beror det på lite vad man bakar men vissa saker går ju att frysa in…

Gud vad bra jag stavar…

satsuke
2014-04-18 11:19
#3

Ta med till jobbet! (Beroende på var du jobar då…)

CelsiusT
2014-04-18 11:23
#4

Grejen för oss är att vi är grymma på att trycka i oss, men önskar att vi inte var det. Vi vill inte trycka i oss för vi båda två försöker tänka på figuren och välmåendet. Har vi i frysen så tar vi gärna fram ;P Och bakar vi och inte blir av med det på annat sätt så tar det tyvärr slut för vi äter upp det. Och därför blir det att jag drar mig för att baka, eftersom ingen av oss vill äta upp det och vi har svårt att komma på vem vi skulle ge bort till då våra vänner känner lika dant, tar gärna en men vill inte ha mycket eller ofta egentligen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caf_Roy
2014-04-18 15:29
#5

Ta med till jobbet?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

CelsiusT
2014-04-18 21:49
#6

#5 Vaken jag eller sambon jobbar. Eller iaf inte så att vi har några kollegor att ta med och bjuda.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Gasoline
2014-04-19 09:17
#7

Jag var ofta med mig till gottegrisarna på jobbet :-)

Praefatio
2014-04-19 15:07
#8

Vi äter själva, men jag brukar aldrig göra hel sats av saker jag provbakar 🙂 Just för att vi inte ska trycka i oss 50 Småkakor eller en hel tårta. Annars tar mannen med till sitt jobb då och då, brukar vara extremt uppskattat!

CelsiusT
2014-04-19 15:09
#9

#8 Jag brukar också försöka baka halv sats, men ibland är det lite svårt och ofta blir det ändå mycket över. Hur gör du när du gör halv sats av tårtor som ska bakas i form? Har du mindre formar då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
2014-04-19 15:12
#10

#9 Gör sällan "vanliga" tårtor utan att ha en anledning, är ofta den som tar med tårtan till kalasen vi blir bjudna på så jag får liksom baka tårtor ändå. Hemma omvandlar jag tårtrecept och gör cupcakes, rulltårta eller något annat om jag vill provbaka. Då slipper jag mindre form! :)

CelsiusT
2014-04-19 16:05
#11

#10 Det är lite samma här, ofta jag blir ombedd att ta med mig tårta eller liknande. Men grejen är att det blir ju ändå ganska sällan, så känner att jag hade behövt baka lite oftare för att få övningen. Och vill våga göra mer avancerade saker men det vågar jag inte när det ska bjudas på det. Så därför är det faktiskt just tårtor som jag känner att jag behöver baka mer av. Kakor, cupcakes osv är jag haj på och vågar baka utan problem, det har jag bakat mycket ända sen jag var liten och dessutom gör det ju inte så mycket om det blir fel och det går att skala ner väldigt lätt. Men tårtor har jag inte bakat så mycket, så när det väl blir att jag ska göra tårta så gör jag ofta någon enklare variant som är lätt att lyckas med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caf_Roy
2014-04-21 21:00
#12

Sätt upp en lapp i mataffären eller liknande där du erbjuder folk att lämna sina nummer om dom vill adoptera dina bakverk. Då får du en lång fin lista med nummer du kan ringa för att bli av med dom. Eller ännu bättre, starta en grupp eller vad det heter på fb där du lägger upp vad som bjuds så får folk paxa själva och komma och hämta. Sen kan du få feedback om du vill ha det av en privatarmé provsmakare.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gasoline
2014-04-21 21:20
Annons:
Jamie+Engla
2014-04-21 22:09
#14

Min styvpappa tar med till jobbet så att hans "team" kan få glupska i sig när de har fika pause ;-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Ginan
2014-04-22 18:22
#15

Mina söner äter upp allt! ;)

Mli.H
2014-04-23 22:53
#16

Spara till tillfällen då man blir bjuden på middag och istället för vin ta med bakelser? Då brukar dom gå åt under kvällen också :)

Caspia
2014-04-25 14:06
#17

Många idrottsföreningar behöver bakverk att sälja på tävlingar, matcher etc. Eller ge till soppkök eller andra ställen för hemslösa.

Envishet och drömmar

Ria74
2014-04-27 12:06
#18

Jag har en sambo som äter upp allt och inte märks det på honom, han är smal som en sticka.

Får jag något över så brukar bekanta paxa och betalar då ingredienserna som gått åt.

När jag inte är mammaledig så brukar en del åka med till jobbet och läggas i fikarummet, det brukar inte ta många minuter innan det är borta :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CelsiusT
2014-04-27 12:12
#19

#18 Där nämnde du något också. Vi har inte jättemycket pengar till övers och det kostar ju en del att baka också. Orättvist att vissa kan äta sånt utan att gå upp i vikt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
2014-04-27 12:17
#20

#19 Jag kan inte ens titta på det jag bakat utan att gå upp i vikt och han kan vräka i sig, verkligen inte rättvist :(

Vi har inte heller en massa pengar över så jag bestämde att istället för att själva behöva äta allt alternativt att kasta så fick personer i byn, på jobbet, vänner, bekanta och bekantas bekanta säga ifrån på facebook när dom ville ha och betala vad det kostar att baka det :) jag får göra det jag tycker är kul så ofta jag vill nämligen baka och dom får kakor till väldigt billigt pris. Funkar jättebra :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
CelsiusT
2014-04-27 12:29
#21

#20 För min sambo räcker det med att jag pratar om att baka så går han upp i vikt =( Jag är väl inte långt ifrån tyvärr.

Det skulle jag ha sån prestationsångest för att göra. Dels för att jag skulle vilja öva mer innan jag "levererar" och sen känns det konstigt att ta betalt för mina bakverk… Även om det bara är till självkostnadspris.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
2014-04-27 13:18
#22

#21 Jag tycker det känns okej så länge jag inte tjänar något på det :) jag får ju ändå lägga ner tid och arbetet utan att få något för det.

Jag brukar lägga upp bild och beskrivning samt vad kakan kostar att göra på facebook och sen får dom som vill köpa det.

Blir det något helt misslyckat så kastar eller äter vi själv upp det såklart :)

Jag får med prestationsångest när någon "beställer" en viss kaka av mig som jag måste leverera. Då misslyckas det nästan alltid av någon anledning.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

LinaLj
2014-04-27 18:13
#23

Dels fyller jag frysen, här på landet vet man aldrig när granarna tittar in på en kopp kaffe, speciellt inte på sommaren. 

Sedan delar jag med mig till mamma, hon bakar bröd, jag bakar söta saker och så byter vi.

Tar alltid med mig något sött när jag går bort till vänner och släkt. I stället för en blomma eller en flaska vin.  

På den tiden jag hade ett "normalt" jobb och inte jobbade hemifrån hade jag alltid med mig fredagsfika. Perfekt att använda arbetskamrater som försökspersoner för nya smaker *moahaha*.

CelsiusT
2014-04-27 18:20
#24

#23 Tar du med dig frysta saker när du går bort till vänner?

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaLj
2014-04-27 18:31
#25

#24 Nej nybakade 🙂. Lite beroende på vad det är så dekoreras de med glasyr och smörkräm eller liknande och det är inte så bra att frysa. Dessutom smakar det alltid godast med nybakat. Vill de sedan frysa sakerna är det upp till dem.

CelsiusT
2014-04-27 18:34
#26

#25 Det är ju det att det smakar godast med nybakat. Men när jag är bortbjuden har jag inte tid eller lust att stå och baka. Då har jag annat för mig. Baka är sånt där som jag gör till vardags när jag går hemma och inte har något att göra. Så ska det hålla så måste det ju frysas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaLj
2014-04-27 18:40
#27

#26 Jag bakar eftermiddagen eller kvällen innan och gör bara eventuella dekorationsmoment samma dag. Typ spritsar cupcakes. 

Småkakor av typen mördeg brukar jag se till att ha fixat i ordning degen och format den färdig. Sedan stoppar jag det i frysen, håller sig ett par veckor. Kvällen innan man ska gå bort tar man fram den o lägger den i kylskåpet.  På morgonen skär jag bara upp kakorna och gräddar, det går snabbt, så har man rykande färska kakor.

Annons:
CelsiusT
2014-04-27 19:35
#28

#27 Jag fixar inte att baka så inför bortgång. Eller jo det gör jag tex om jag ska till farmor, men då krävs mycket planerande och att jag tar mig i kragen (jag gör det för att hon inte längre orkar). Men då är det inte njutning i bakningen på samma sätt.

Jag fixar inte att ha kaksmet och sånt i frysen. Vi är sådana gottegrisar så här tar det slut om vi har sånt hemma ;P Sen går jag väl inte bort så ofta heller så..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Nosen
2014-04-27 21:50
#29

Jag har världens bästa tips till dig!!

Jag själv bakar till ett katthem ibland. De brukar ha loppisar och öppet hus och då behövs rejält med bakverk som de kan sälja.

Jag som tycker om att baka bakar gärna lite extra och skänker dit. Så himla kul när min hobby kan dra in pengar till något bra!

Katthem är jätte tacksamma för detta då fikat brukar dra in mest pengar! Det behöver heller inte vara så himla avancerat, en enkel sockerkaka funkar fin fint, så vem som helst kan hjälpa till, man behöver inte vara någon bakverks-expert ;) Men självklart är det roligare att baka och roligare att sälja något extra fint och mumsigt :P

Kolla på den här listan så kan du hitta ett katthem nära dig om du är intresserad :)

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige

LinaLj
2014-04-28 07:10
#30

#28 För mig är det helt tvärt om. Jag älskar att baka till andra och det är då jag tar fram de riktigt jobbiga recepten. Ska jag bara baka till mig själv blir det oftast kladdkakemuffins som tar tio minuter att svänga ihop 😉

Tant Grön
2014-05-01 00:24
#31

En del sekondhandaffärer har café och dom blir jätteglada om du skänker dina bakverk dit. Och så går det ju till något bra ändamål.

Upp till toppen
Annons: