Annons:
Etiketttårtor
Läst 996 ggr
Sandra-B
2014-04-12 01:32

Tips på hyfsat enkel tårta?

Jag har bestämt mig för att baka en tårta (eller två) till påsk. Jag tycker att det är väldigt roligt att baka men brukar inte göra speciellt avancerade saker och många gånger blir de "misslyckade" även om de smakar bra (antingen blir fyllningen för hård eller för lös, bottnar som sjunker ihop och annat utan att jag bet vad som blir fel). Börjar tröttna på de recept jag normalt använder mig av och skulle gärna vilja ha tips på goda och hyfsat enkla tårtor. Normalt letar jag gärna och provar även det som i mina ögon verkar lite avancerat men av familjeskäl har jag inte riktigt tid med det nu. Får gärna gå att förbereda tårtan/tårtorna (eller det mesta i alla fall) någon dag innan servering. Tack på förhand! :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
Sandra-B
2014-04-12 02:43
#1

Har funderat lite och kommit fram till att det borde vara en enklare lösning att göra små bakelser med hjälp av muffins. Visst borde det fungera (vi är sju personer)? Tänkte tre per person, så att man får så mycket man vill ;-p Tänkte mig helt neutrala muffins och två fyllningar per bakelse. Blåbär och vanilj, jordgubbar och citron (eller lime?) samt hallon och choklad - det borde väl passa ihop? Var hittar jag lämpliga recept på detta (vill inte att det ska bli för torrt). Går det att smaksätta grädde, eller det blir för rinnigt? Skulle vilja göra dem fina, täcka med exempelvis sugarpaste (eller något annat förslag?). Var finns det något bra recept på det? Några tips på hur det görs så det blir snyggt?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Madde_Warrior
2014-04-12 15:52
#2

Det va svårt att hitta recept med typ jordgubbs/lime fyllning men hitta jordgubbsmuffins med en lime frosting och hon hade även ändvänt sugerpaste och gjort söta fjärilar som dekoration

 http://matildas-kafferep.blogspot.se/2012/07/limecupcakes-med-jordgubbar-och-whipped.html

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Sandra-B
2014-04-15 22:34
#3

Jag pratade med några gäster och vi kom fram till att det blir för mycket med tre "bakelser" per person. Efter lite diskussioner så blir det blåbär/vanilj samt hallon/choklad. Det jag funderar på nu är om det är lämpligt att göra moussen på torsdag, fylla bakelserna på fredag och servera dem på lördag? Håller det sig i kylen tills dess?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Madde_Warrior
2014-04-16 07:06
#4

Jag hade gjort det dagen innan det brukar inte ta så lång tid att göra mousse, vet inte om det håller så länge Till hallon/choklad bakelsen rekommenderar jag vit choklad dem passar väldigt bra ihop :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Sandra-B
2014-04-16 14:24
#5

#4 Ok, tack för svar :-) Då får jag försöka hinna med att fixa det på fredag Chokladmoussen har jag "fuskat" med och köpt färdig denna gång. Har provat att göra egen flera gånger men tycker inte att de blir riktigt bra (och justera recept är inte min grej). Den med hallon som jag har gjort däremot blir kanon så jag hoppas att den blir lika bra när jag byter ut hallon mot blåbär :p

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Upp till toppen
Annons: