Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 3136 ggr
[erikam]
2013-08-15 11:48

Baka glutenfritt

Hej !

Är det någon här som bakar mycket glutenfritt? Kanske själv är glutenintolerant eller har någon i familjen som är det? 

Min lillebror är det och jag har bakat ganska mycket glutenfritt, tycker till och med att det ofta blivit ganska bra. Ibland bakar jag glutenfritt till mig själv också då jag tycker vissa bakverk blir godare så. Men min fantasi börjar tryta, har någon några smarriga glutenfria recept att dela med sig av? 🙂

Annons:
Peak303
2013-08-15 11:53
#1

Jag är glutenintolerans så brukar baka mycket själv. Det beror väldigt mycket på att de man köper i affärerna väldigt ofta är torrt och äckligt!

Jag brukar baka allt möjligt som står o kokböckerna bara jag lägger till lite mer mjöl i vissa grejer. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[erikam]
2013-08-15 11:55
#2

#1 Okej, ja det är ju viktigt att måtten blir rätt. 

Ofta gör jag de vanliga sakerna, muffins, kladdkaka och snickerskakor. Men jag tycker det skulle vara kul att baka någon finare tårta, men ja, de få gånger jag försökt med det blir bottnarna som svamp/gummi 😕Likadant med bullar, det är nästan så de skulle studsa upp i handen igen om man kastar de i golvet… haha

Peak303
2013-08-15 11:56
#3

Jag brukar faktiskt baka drömmtårta som finns i boken "7 sorters kakor". Den är riktigt god! :D

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[erikam]
2013-08-15 12:02
#4

#3 Då blir det nog en sån tårta tills sambon kommer hem idag, tack 😃

Caf_Roy
2013-08-16 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag brukar använda det här receptet till mina glutenfria tårtbottnar, blir jättegott! Kommer från glutenfria kokboken (ser ut som rutiga fast lite smalare).

Sen har Finax en god matbrödsmix som är lätt att göra.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Praefatio
2013-08-16 18:53
#6

Jag är glutenintolerant! Bakar enbart Småkakor och mjuka kakor, dvs bakpulverbröd, numera av den enkla anledningen att jag bor granne med världens bästa glutenfria bageri som säljer sjuuuuukt gott bröd och dundergoda bullar. Alla former av jäsbröd är ju svårare utan gluten.

Har tyvärr inte min bästa bakbok hos mig just nu så jag vill inte ge några recept, jag får återkomma. Däremot kan jag ge tips på en TOPPENbra pizzadeg som (trots jäst!) jäser hur bra som helst och blir smidig nog att man enkelt (!!) kan kavla ut och forma. Man kan till och med göra inbakad pizza på den!

Här är länk till receptet (inte mitt).

Jag brukar jäsa den i en plastpåse, upplever att den jäser ännu bättre då.

Valet av mjöl är jätteviktigt i all bakning med glutenfritt. Det i särklass bästa jag har provat heter typ Leilas mjölmix från Santa Maria (tror jag), stor blåvit kartong i alla fall. Slår alla andra.

Annons:
[erikam]
2013-08-17 21:27
#7

#5 Tack så mycket för receptet !

#6 Haha vad lyxig granne du har ! Tack så mycket för dina tips 🙂

[Sabina]
2014-05-23 02:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag bakade glutenfria rabarberrutor häromdagen. Den var jättegod och saftig och var lika god med eller utan vaniljsås.

Camillhe
2014-05-26 22:50
#9

Jag brukar baka med receptet som står på baksidan av potatismjölspaketer. Tycker det blir jättebra tårtbottnar, vet inte om det här är riktigt samma men kanske värt att testa eller köpa ett paket potatismjöl och följa deras recept :)

http://receptfavoriter.se/recept/sockerkaksbotten-med-potatismjoel.html

Upp till toppen
Annons: