5 Tårtor - Frågor & recept

bakpulver

2013-05-18 13:14 #0 av: Blodfot

hej, jag vill göra ä sockerkaka, men tycker den ofta blir för låg, kan jag ta mer bakpulver än vad receptet säger?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Anmäl
2013-05-18 13:38 #1 av: [Aquelegia]

Om den blir för låg kan det bero att du inte varit snabb nog med att ställa in den i ugnen. Det är viktigt att den så fort som möjligt kommer in i ugnen och att luckan inte står öppen för länge så att temperaturen sänks.

Bakpulver behöver hög värme för att effekten snabbt skall startas och hinna höjja kakan innan den har gräddats färdigt.

Ett tips också är att kolla så nästan allt socker hunnit lösa upp sig när du vispar, resten hinner då lösa upp sig när du blandar i resterande ingredienser.

Oupplöst socker löser upp sig under gräddning och kan tynga ner kakan.

Anmäl
2013-05-20 16:13 #2 av: Driva

Risken med att ta i mer bakpulver är att det börjar smaka av det. Och personligen är det bland det värsta jag vet när man kan smaka att det används bakpulver. Hellre en låg gott smakande sockerkaka än en som är hög och fluffig, men bara smakar bakpulver. 

Anmäl
2013-05-21 14:53 #3 av: LinaLj

Jag skulle också se till att verkligen vispa socker och ägg ordentligt innan man tillsätter de andra ingredienserna. Ibland fuskar man och det märks på resultatet. 

Det kan även vara en idé att vispa äggvitorna separat till ett fast skum och vika ner dem i smeten. Det ger extra fluffighet om man viker ner dem försiktigt.

Anmäl
2018-04-07 16:16 #4 av: Carmarino

En gammal tråd det här, men jag hittade detta tips om hur man kan testa om bakpulvret blivit för gammalt.

Enligt kocken Francisco Migoya håller bakpulver väldigt länge så länge du förvarar det svalt och fuktfritt i en lufttät förpackning utan större temperaturskillnader.

Så här gör du för att testa:
Blanda en tesked bakpulver tillsammans med en knapp deciliter kokande vatten. Om det ”bubblar entusiastiskt” har bakpulvret inte tappat sin effekt.

Förvara bakpulvret lufttätt på en sval (högst 21 grader) och torr plats.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-04-08 11:28 #5 av: Tant Grön

Vill man ha höga kakor så är det bara att ta mer smet. Brukar göra dubbel sats och baka ut resten till muffins.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.