Annons:
Etiketttemadagar
Läst 2128 ggr
[Älskamig]
2013-02-12 15:10

Fettisdagen och internationella pannkaksdagen - tisdagen efter fastlagssöndagen

Fettisdagen är idag, den firar vi till minne av den hederliga bakelsen med grädde, bulle, mandelmassa, florsocker. 

Semlan kallas i b.la Finland, och på många ställen här i Sverige, för fastlagsbulle. I Estland käkar man också gärna semla, fast man där istället brukar kalla den för "vastlakukkel" .. Även i Danmark, Norge äter man semlor, men istället för mandelmassa föredrar man sylt. Och det är kanske gott det också? 

Finns tusen sätt att äta semlan på. Hur brukar du äta din? Föredrar du "het vägg" (semla i varm mjölk) eller bara att äta den som den är?

  • Redigerat 2021-09-21 15:54 av Carmarino
Annons:
fredrikh
2013-02-12 15:16
#1

Jag har käkat en semla idag, den var hur god som helst. Vanligtvis äter jag den med varm mjölk men nu åt jag den som det var! Bor i England och här käkas det också semlor! Dagen kallas dock Pancake-day och man äter semlor och pannkakor :)

[Älskamig]
2013-02-12 15:27
#2

#1: Jaså? :) Åh, det var något nytt jag fick lära mig nu då :D Man lär sig något nytt var dag ;)

leemland
2013-02-12 17:43
#3

Ska äta en lite senare precis som den är :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Portie
2013-02-12 21:08
#4

Har ätit den första semlan idag som kommer från caféet en bit bort (orkade inte baka detta året) och jag brukar äta den som den är, så gott!

madaska
2013-02-13 11:56
#5

jag brukar äta dne som den är, dock har jag ätit med både mandelmassa och sylt, men föredrar helt klart mandelfyllningen! Igår var det även här i sverige internationella pannkaksdagen om jag inte minns fel. :) för två år sen, inföll semledagen på internationella kvinnodagen. (onödig fakta) :)

Med lite socker i botten.

 

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

NaDa...
2013-02-13 17:29
#6

Åt fastlagsbulle i går, dock inte hemlagad eftersom att jag var borta hela helgen..
Jag äter den som den är, men tar ofta bort lite grädde för att det gör mig illamående i stora mängder.. haha ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Annons:
Intehärutandär
2013-02-14 00:05
#7

Jag vill ha en traditionell semla med mandelremons. Fast saffranssemlan är också ljuvlig.  Pistageremons är också väldigt gott, jag gillar pistage till annat med. Vi har provat det mesta nya nu med choklad, sylt, mos osv, men inte slår mandel eller pistageremonsen.

Carmarino
2019-03-05 13:46
#8

Idag är det fettisdagen, och det är även internationella pannkaksdagen.

Själv är jag inte särskilt förtjust i fastlagsbullar (semlor för er norr om Skåne 😉) så jag kommer inte att äta någon idag. Pannkakor gillar jag däremot, men kommer inte att äta några sådana heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2019-03-07 09:15
#9

#8 När jag var barn sa vi fastlagsbulle (Västergötland). Vi åt den alltid med varm mjölk.

Carmarino
2019-03-07 12:34
#10

#9 Kallas det inte hetvägg om det är med varm mjölk?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2019-03-07 14:05
#11

#10 Fastlagsbulle var det innan den hamnade i mjölken, sen var det hetvägg. Vi sa också fettisdagsbulle.

Carmarino
2019-03-07 14:06
#12

#11 Aha, trodde det var lokalt skånskt, efter det danska "fastelavnsbolle". 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2019-03-07 14:08
#13

Tror vi började säga semla någon gång på 80- talet.

Annons:
Carmarino
2020-02-25 01:13
#14

Idag är det fettisdagen. Dags att äta fastlagsbullar/semlor alltså. Fast de flesta har väl tjuvstartat för länge sedan.🙂

Det är även internationella pannkaksdagen, så gillar du inte semlor kan du äta pannkakor istället. Eller varför inte en pannkakssemla. Spritsa en sträng mandelmassa tvärs över pannkakan och spritsa grädde över mandelmassan. Rulla ihop pannkakan så har du en pannkakssemla.👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Shia1
2020-02-25 10:49
#15

Hade planerat att göra en wienerbröds semla! men så drog en på sig en jäkla förkylning XD (tbh, hemma från skolan första dagen hittills i gymnasiet XD)

så blir att göra semla till helgen! (hade tänkt göra smördeg å frysa in å se hur det blir)

ej ätit ngn semla får hittills :)

Men i min familj, syrran föredrar en semla bulle m mycket mandelmassa å knappt någon grädde, mamma normalt m mandelmassa å lite grädde, pappa normalt, jag mkt mandelmassa å normal grädde :)

åt dock jättegod blåbärsemla för ngt år sedan…

Carmarino
2020-02-25 12:53
#16

Hoppas du kryar på dig snart. Förkylningar är inte kul.

För min del är jag inte så förtjust i vetebullar och inte grädde heller, så jag kan lika gärna bara skära mig en skiva mandelmassa och äta den som den är. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2020-02-25 15:22
#17

Mandelmassan är absolut det godaste. 😛

Pyttelite
2020-02-25 18:48
#18

och grädde 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[hammietime]
2020-02-25 19:12
#19

Nutellasemla är skit gott! Min lilla hamster Popcorn fick sin första semla, en banansemla med liten klick grädde mellan idag C:

Carmarino
2021-02-16 06:37
#20

Idag är det fettisdagen och internationella pannkaksdagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2022-03-01 02:45
#21

Det är fettisdagen och internationella pannkaksdagen idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-02-21 01:33
#22

Idag är det fettisdagen och internationella pannkaksdagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2023-02-21 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Så gottigott va det .
Va till Biblan här i Västerås / Skiljebo mötesplats, Semla och kaffe = 30:- ,
Smaskens!!

HH 🙂

  • Redigerat 2023-02-21 19:09 av Soligajag1
Carmarino
2023-02-21 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Gjorde egna fastlagsbullar, med enbart vaniljkräm som fyllning. Små var de också, så då får man ta två. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-02-21 19:14
#25

#23: Det var ett lagom pris. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
2023-02-27 10:47
#26

Fettisdagen är gjort bort nu men jag har semmelbullar kvar i frysen.

Så jag undrar #24 hur gör du vaniljkrämen som ser så smaskig ut på bilden?

Carmarino
2023-02-27 11:37
#27

#26: Den är superenkel att göra. 😊

2 dl mjölk
4-5 msk marsánpulver (kallrörd, inte kokbar)
Rör ihop tills krämen tjocknar.

Jag tog 5 msk pulver, men det var nog lite för mycket för krämen blev lite väl fast, så jag tror 4 msk är mer lagom.

Idag har jag för övrigt gjort en annan fyllning, eftersom jag får en fikagäst i eftermiddag. Det blir chokladganache den här gången:

110 g mörk choklad
0,5 dl vispgrädde
0,5 msk (ca 7 gram) smör, rumsvarmt
1 krm salt
Ev. 0,5 msk honung

Finhacka chokladen.
Koka upp grädden (och ev. honung) och häll över chokladen. Låt stå ca 30 sekunder.
Tillsätt smör och salt och rör tills ganachen är mjuk och slät.
Täck ytan med plastfolie och låt svalna i rumstemperatur ca 30 minuter.

Jag vill inte ha ganachen för söt så jag skippade honungen.
Brukar också smälta chokladen försiktigt i mikron först, för då är det enklare att få ganachen slät.
Ska inte använda den förrän i eftermiddag, så jag har låtit den stå i rumstemperatur sedan jag gjorde den. Kommer att vispa upp den med elvisp innan jag spritsar den i bullarna. Då blir den fluffigare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
millan21
2023-02-27 14:19
#28

#27 Tack! Ja den vaniljkrämen verkar så enkel så till och med jag borde kunna lyckas med den😃 Måste bara köpa marsanpulver. Ska absolut testa!

Och chokladfyllning lät ju också så himla gott!

millan21
2023-02-27 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Och dum som jag är så försökte jag mig ändå på att koka en vaniljkräm enligt recept på nätet, äggulor grädde osv. Men alltså den är ju bara att kasta. Den skar sig totalt och blev helt grynig och hemsk. Jag är HOPPLÖS!

Så här ser eländet ut
😢
Det hjälper väl knappast att kyla ner den.

Carmarino
2023-02-27 19:20
#31

#29: Jäpp, exakt den är det. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-02-27 19:21
#32

#28: Chokladfyllningen var i och för sig god, men den blev lite för lös så spritsningen var bara fin någon minut innan den började säcka ihop och rinna ut. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-02-27 19:25
#33

#30: Har aldrig gjort vaniljkräm på äggulor m.m. så jag vet inte om det går att rädda den.

Läste det här tipset, så om du har kvar "äggröran" kan du ju alltid testa:
Om vaniljsåsen skulle skära sig kan du ”rädda den” genom att vispa ner lite kall vispgrädde.
https://www.gp.se/kultur/recept/godaste-vaniljs%C3%A5sen-1.647852

Gör i princip aldrig något som enbart kräver äggulor eller äggvitor, för det slutar alltid med att jag får slänga resten av ägget eftersom det aldrig blir av att jag gör något av dem.

Här är en vaniljkräm på hela ägg:
https://www.koket.se/josephine-palm/kakor-och-tartor/agg-och-mejeri/graddtarta-med-vaniljkram-och-sylt

Har inte testat den själv, så jag vet inte hur lätt den är att göra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tips! Om vaniljsåsen skulle skära sig kan du ”rädda den” genom att vispa ner lite kall vispgrädde. 4 portioner ca 15 minuter 3 äggulor 3 dl vispgrädde 3 dl standardmjölk
millan21
2023-02-28 15:55
#34

Ja jag hade kvar äggröran till idag som tur är. Jag orkade inte göra nåt mer åt den igår utan ställde den i kylen bara.
I morse värmde jag den igen och vispade som ett tok samtidigt som jag tillsatte kall vispgrädde.
Och helt otroligt nog så gick den ihop igen. Och nu har den kallnat och ser fortfarande bra ut. Helt otroligt, jag trodde den var körd.

Så ikväll blir det vaniljsemlor😊

Annons:
Carmarino
2023-02-28 16:28
#35

#34: Så bra. 👍😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2024-02-13 00:25
#36

Det är fettisdagen och internationella pannkaksdagen idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Moon AppleGrey
2024-02-13 02:21
#37

Någon semla blir det inte för mig förrän tidigast 20:e februari.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Carmarino
2024-02-13 06:05
#38

#37: Det blir ingen för mig heller, men det beror mest på att jag inte tycker de är särskilt goda. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

millan21
2024-02-13 10:38
#39

Jag gillar semlor. Men mycket godare med hembakta än de man köper. De har varit så torra de jag köpt så det har jag slutat med.
Just nu har jag degen på jäsning till semmelbullar.😋

Moon AppleGrey
2024-02-13 12:28
#40

#38: En smaksak. 😊
Gillar inte mandelmassa så föredrar om det finns en annan fyllning så att man inte måste skrapa bort den innan man kan börja äta.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Carmarino
2024-02-13 13:24
#41

#39: Förra året bakade jag släta bullar, så jag kunde göra egna fastlagsbullar, men i år har det inte blivit något bakat.

#40: För mig är det tvärtom; gillar mandelmassa men inte vetebulle och grädde. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: