Annons:
Etiketttårtor
Läst 2946 ggr
[Aquelegia]
2011-11-01 12:01

Varmvispa tårtbotten, enklare kan det inte bli!

Av någon anledning har jag aldrig tittat på dom andra tårtbotten recepten utan alltid kört på samma. Tyckte dock att det var trist att behöva använda flera skålar och testade nu varmvispad tårtbotten.

Då vispar man 4 hela rumsvarma ägg tillsammans med 1 1/3 deciliter Socker över varmt vattenbad till 40% varpå man vispar försiktigt tills det svalnat och blandar med 1/2 matsked vaniljsocker och 2 deciliter siktat vetemjöl. In i ugnen 25-30 minuter i 175*
Strör 2 matskedar Socker på toppen när den är klar och vänder den upp och ner på bakplåtpappersklätt galler med formen ovanpå!

Så busenkelt!

Receptet är taget ur Bonniers kokbok!

Annons:
MaMaMade
2011-11-01 13:46
#1

"…till 40%…"? Förklara för en trött besökare från Matlust iFokus, är du snäll! Obestämd Cool

[Aquelegia]
2011-11-01 14:29
#2

#1 Jo det är ju såhär då att. Jag råkade skriva fel Skäms Det skall självklart stå 40* Flört Hittar inte pricken för grader så får bli en stjärna. Ibland råkar jag skriva procent för jag tittar knappt på tangenterna när jag skriverOskyldig

MaMaMade
2011-11-01 14:48
#3

Aha…man plockar alltså bort skålen när vispet nått 40 grader o vispar sedan vidare tills smeten svalnat!

Tror du att det duger med fingerkänsla el måste man ha termometer? Borde skaffa en…sedan ngn ggn! Skrattande

[Aquelegia]
2011-11-01 15:09
#4

Jag körde på fingerkänsla då jag bara hade en köttermometer som fingervisning. Om det bränns tror jag att det kan hända att det blir äggröra. Inte råkat ut för det men jag kan ju gissa vad som händer med varmt ägg Tungan ute Som sagt så otroligt lätt recept blev snopen över hur jag kunde missa detta.
Botten blev otroligt saftig. Tack vare att formen låg över vid svalnandet så vart det inga hårda kanter och jag behövde heller inte smöra formen!

Då sambon älskar maräng tyckte jag att detta borde falla honom rätt i gommenKyss

Upp till toppen
Annons: