Annons:
Etikettövrigt
Läst 1778 ggr
ilenna90
2017-07-06 17:55

maräng 2

har en till marängfråga nu, ifall det finns några som är bättre än mig på det :( 

vad gör jag för fel när marängen blir alldeles för lös? Jag har gjort dessa maränger förut och då blev dom perfekta, och jag vill minnas att jag gjorde på samma sätt.. (receptet är åtminstone detsamma.) 

jag vispar först äggvitorna(rumstempererade) och den pressade citronen tills att det först blivit väldigt mycket skum och sedan mer marängigt. därefter siktar jag i florsockret och vaniljsockret. 
det är steget efter detta jag är lite osäker på; ska jag fortsätta vispa med elvisp eller röra ner det med en slickepott? (denna gången rörde jag först ner det men vispade sedan ihop det ytterligare med elvisp.)

det går nämligen att hålla skålen upp och ner efteråt utan att marängen rör sig, men när jag ska spritsa den så flyter marängen ihop och mönstret från tyllen blir obefintligt :( 

så vad tror ni? ska jag vispa ännu längre? eller ska jag helt enkelt bara röra i det sista istället? vill helst inte behöva kasta bort en till omgång -.-

Annons:
Sindri
2017-07-06 18:16
#1

I ICAs tidning Buffe fanns för ett tag sedan en marängskola, med exempel på allt som kunde gå fel. Du kanske kan hitta nåt här;
https://www.ica.se/buffe/artikel/maranglabb/

Men annars är jag lite undrande över den pressade citronen? Jag använder ättika eller vinäger i  min maräng.
Men hoppas du kan få hjälp av artikeln ovan.

ilenna90
2017-07-06 18:19
#2

det här ska vara fikabrödsmaräng så att säga, och då är det inte vidare gott med ättika eller vinäger ^^ är citron i det här receptet. 

men tack för länken! ska kika där! :)

Sindri
2017-07-06 18:32
#3

Jag har aldrig någonsin känt varken ättiks- eller vinägersmak i några maränger. Det dunstar i ugnen, annars skulle inte alla marängrecept innehålla det.

ilenna90
2017-07-06 18:36
#4

okej :) jag har varit med om att man känt smaken, men det kanske var extra mycket i dom då ^^ 
men har även hittat många recept med citron så :)

Carmarino
2017-07-07 10:11
#5

Man kan använda antingen citron och ättika i maränger. Hittade det här svaret på http://alltommat.se/charlotte-svar-pa-typiska-matfragor/:

Till marängsmet tillsätts oftast ättiksprit som innehåller 12 % ättiksyra. Syran behövs för att sänka pH-värdet och stärka äggvitan, det gör att marängen får en frasig yta och seg konsistens i mitten. Det går även bra att använda vinäger eller pressad citron.

Även i Sindris länk ovan står att man kan använda antingen ättika eller citronjuice. Där står även en hel del av det du undrar över.

Tror att felet du gjorde den här gången var att du siktade ner allt florsocker innan du vispade smeten. I artiken från ICAs maränglabb står bl.a. Kör först elvispen på låg hastighet tillsammans med en del av sockret, öka sedan farten och ös i mer Socker. Rör sist ner siktat florsocker med slickepott. (I deras recept är det 1 dl vanligt Socker och 1 dl florsocker.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-08-31 13:13
#6

Här är en länk till en bra sida med information om och recept på de olika sorterna maräng.

http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/ps-university/allt-om-dessert/ravaror-dessert/agg/allt-om-marang/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: