Annons:
Etiketttårtor
Läst 2427 ggr
Surpan
7/4/17, 3:43 PM

Misslyckad pavlova

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas kunna få lite hjälp här inne… Jag försöker göra pavlova, alltså fylld maräng. Men min maräng ser ut som på bilden, den faller in och har ett tomrum i sig! Försökt två gånger med olika recept. Vad gör jag för fel?

/Surpan

Annons:
Aleya
7/4/17, 4:13 PM
#1

Men jag har för mig att det blir en insjukning på pavlova. Så jag tror det ska se ut så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Surpan
7/4/17, 4:20 PM
#2

Hm… det står att man ska "göra en krater" för att kunna fylla den, men inget om aTT den faller in. Jag gjorde en grop i den, som under gräddningen "lyftes upp", svällde liksom. Sen när den svalnade så föll den helt ihop. :/

/Surpan

Sindri
7/4/17, 4:45 PM
#3

Skriv in ditt recept. Svårt att vet vad som kunnat gå fel annars.
Den ser ut att vara frasig som maränger, en pavlova skall inte ha en hård yta.

Carmarino
7/4/17, 4:49 PM
#4

Har du kanske haft för hög temperatur?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Surpan
7/4/17, 7:23 PM
#5

Fyra äggvitor 250g florsocker En matsked vitvinsvinäger En matsked majsstärkelse 1 timme i ugnen på 130 grader, och sedan fått stå i ugnen tills den kallnar. Skalet är frasigt ja, det ska alltså inte vara så?

/Surpan

Sindri
7/4/17, 11:08 PM
#6

Mina blir inte så. Receptet som jag fick med mig från Nya Zealand är mycket snarlikt, med tillägg av en nypa salt och en tsk vaniljpulver.
Det är viktigt att du först vispar vitorna hårt, tillsätter sockret gradvis, och saltet. Samma med majsmjölet och det andra. (Jag använder potatismjöl, funkar jättebra.)
Gräddar i 120 grader,  men det borde inte vara så stor skillnad. Bara den står längst ner i ugnen.

Jag får ett skal, men det är tunnare och mjukare än ditt ser ut att vara.

Annons:
Surpan
7/5/17, 4:16 AM
#7

Jag hade den i mitten av ugnen, kan det göra skillnad? Tycker annars att jag gjorde allting rätt men tydligen inte. Hur ska den vara enligt nya zeländarna?

/Surpan

Sindri
7/5/17, 8:43 AM
#8

De vi har ätit i Australien och Nya Zeeland har varit riktigt vita och nästan helt mjuka.
Min mamma gjorde något när jag var liten som kallades snöpudding, det var mycket likt i konsistensen, men låg i en form med sockerlag.

Jag tror ändå din pavlova blir bra. Och gott blir det. Du fyller ju upp gropen med glass/grädde och dekorerar så att det ser snyggt ut.
Men prova nästa gång att ha den längst ner i ugnen. Den får inte lika mycket färg då heller.

Surpan
7/5/17, 9:04 AM
#9

Tack! Ska testa det nästa gång. :) Ja jag får dölja den med grädde och jordgubbar så blir det nog bra.

/Surpan

Sindri
7/5/17, 3:26 PM
#10

Både australiensarna och nya zeeländarna anser sig vara upphovsmän till pavlova. Receptet är ju detsamma med ett undantag;
I Australien gör man den med jordgubbar och i Nya Zeeland med kiwi.

När vi kom hem och började laga den tog vi både och, samt använde glass istället för grädde som kändes lite mastigt.

Gör ibland också en helt egen variant med citronkräm, väldigt gott.

Surpan
7/5/17, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Den blev rätt fin tillslut ändå! :D

/Surpan

Sindri
7/5/17, 11:15 PM
#12

Wow! Så härlig!

Carmarino
7/6/17, 8:53 AM
#13

Jättetjusig.

Det är fördelen med marängtårtor - man kan dölja "misstagen". Smaken brukar ju vara densamma. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: