Annons:
Etikettövrigt
Läst 637 ggr
ilenna90
3/26/17, 9:44 PM

mousse

jag behöver en bra mousse som en utav fyllningarna till en gräddtårta och tar gärna emot tips på någon bra =) smak spelar inte så stor utan det viktiga är att det är en bra fluffig konsistens :) upplever att många mousse-recept blir ganska rinniga. 
edit: såg nu att det fanns en tråd samlad med massa mousse-recept, men då vet jag ju tyvärr fortfarande inte hur moussen blir i sig - ifall det är en lite svårare mousse med risk att den blir för lös, eller ett superbra recept.  så tar fortfarande gärna emot recept ni testat och som ni kan säga hur dom blev :D

Annons:
leemland
3/27/17, 1:05 PM
#1

Jag gissar på att det är denna tråden du syftar på 🙂 

Jag har själv gjort fluffig dumlekräm (som är andra receptet) Och jag tycker den har en väldigt fin och fast konsistens. 😛

Hur gör du när du gör din mousse? Du kanske inte vispar grädden tillräckligt? Eller inte får rätt med gelatinet?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
3/27/17, 3:33 PM
#2

okej tack för tipset! :) 

jag tycker att jag följer recepten precis som det står men upplever ofta att det är när man ska vända ihop allting som det blir så löst - och då gör jag det ändå väldigt försiktigt..

leemland
3/27/17, 5:11 PM
#3

#2 Okej. Ja men då "gör du nog fel" när du vänder ihop det hela. 😛 
"Hur" vänder du ihop de?  😛 (konstig fråga kanske men kan inte förklara den bättre😛)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
3/27/17, 5:16 PM
#4

haha förstår hur du menar :D 
menar alltså partiet när man ska vända ned grädden. och då brukar jag använda en vanlig slickepott alternativt en slev och vänder försiktigt i grädden för att sedan ta några stora men långsamma tag så att det ska blandas ihop.

leemland
3/27/17, 5:25 PM
#5

#4 Okej. Det "låter" som om du gör rätt 😛 haha . 

När jag vänder ner saker i varandra, så som man gör med mousse, så använder jag också slickepott. Jag lägger ner lite av "den hårda" delen, drar försiktigt med slickepotten i mitten och sen runt i kanterna(max 3 varv) och sedan upprepar jag till de är ihopa😛 Man kan snurra ett varv åt höger och ett åt vänster om man vill 😛 

Och sedan är de viktigt att de får vila. För tar du i det direkt så blir det gärna löst. Tycker jag iaf 😎

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: