Annons:
Etikettövrigt
Läst 1822 ggr
leemland
2016-12-11 18:39

Nigella´s christmas special

Ikväll är det Nigella´s christmas special på kanal 5 kl 19:55. 
Glöm inte bort det 😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Carmarino
2016-12-11 19:05
#1

Har redan bokat in det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2016-12-11 20:03
#2

Samma här 😃
Och jag är faktiskt nu säker på att jag inte sett detta innan 😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2016-12-12 09:05
#3

Det har jag, men jag såg det en gång till ändå. Programmet är ju riktigt fullt med julstämning, även om det såg lite märkligt ut för oss svenskar att griljera skinkan med senap, råsocker och melass (eller vad det nu var för sorts sirap). 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-12-13 13:43
#4

Kom på en annan sak som var bra med programmet. Det är ju ett tag sedan jag såg det första gången, och jag är inte säker på att jag uppmärksammade det då. Tror att hon skulle röra ihop någon form av mördeg. Någon sorts kakdeg var det i alla fall. Då sa hon att hon använde kylskåpskalla ägg för då slapp hon kyla degen innan hon bakade ut den.

Annars står det ju alltid att alla ingredienser ska vara rumstempererade och sedan ska man kyla degen. Tycker det verkar himla smart med kalla ägg, för jag brukar glömma att ta ut dem ur kylen när jag ska baka. Så det ska jag nog testa nästa gång jag ska göra mördegskakor - om jag bara kommer ihåg det då. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
2016-12-13 15:25
#5

De är alltid bra när man får lite tips genom såna program 🙂 Och som du säger är det bra att kolla igen, för man missar alltid något första gången man kollar 😛

Själv brukat jag alltid glömma ta fram smöret/margarinet när jag bakar något😟 hahah

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
2016-12-13 15:33
#6

Jag glömmer också alltid smöret, men det är lite lättare att mjukgöra. Några sekunder i mikron bara, så är det hyfsat mjukt. Vet att man kan lägga äggen i varmt vatten en stund, men många gånger använder jag ägg "på flaska" och väger äggen istället. Det är inte så lätt att lägga flytande ägg i varmvatten direkt. Eller jo, det är det. Det är att ta upp dem ur vattnet sedan som är det knepiga. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Wony
2017-01-03 19:13
#7

#6 Du kan ju hälla upp flytande äggen i en mindre skål som du ställer i en större skål med varmt vatten kanske? Som ett vattenbad alltså.

Carmarino
2017-01-03 19:17
#8

#7 Ja, det var ju en smart idé. Tack för tipset. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wony
2017-01-03 21:11
#9

#8 Jag använder inte flytande ägg själv, men tänker att det borde ju bli ungefär samma som att lägga ett vanligt ägg i vatten! 🙂

Carmarino
2017-01-04 11:54
#10

#9 Nja, inte riktigt samma. I en hel del recept står ju mängden ägg i gram, och då kan man väga upp exakt mängd om de är flytande - och nu menar jag inte att äggen flyter i vattnet.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wony
2017-01-04 14:44
#11

#10 Nej, det jag menade var ungefär samma är att du kan värma dem i ett vattenbad och få ungefär samma effekt som om du hade lagt ett helt ägg i vatten… Alltså att du med hjälp av den lilla skålen får ett "skal". Menade inget annat än det. :)

Carmarino
2017-01-04 16:20
#12

#11 Aha, då missuppfattade jag dig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wony
2017-01-04 17:46
#13

#12 Så lätt hänt! Jag har nog bara sett flytande äggvita, och då bara på stora butiker. Men vore spännande att prova någon gång. 🙂

Annons:
Carmarino
2017-01-05 11:23
#14

#13 Har länge "tjatat" på min lokala butik att inte bara ha flytande äggvita och hela ägg, utan även flytande äggula. Nu äntligen har de tagit hem det, men jag använder det mest till glass och det är jag inte så sugen på att göra just nu. 🙂

Tycker det är rätt bra om man ska göra t.ex. maräng eller Crème Brûlée, vaniljkräm och liknande. Då går det åt rätt många äggvitor/äggulor, och då om man har dem på flaska är det lätt att bara hälla upp exakt så mycket man behöver. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wony
2017-01-05 11:51
#15

#14 Varifrån kommer äggen det är gjort på? Finns det ekologiska/frigående även på flaska? Det är väl praktiskt, men om inte äggen kommer från bra gårdar känns det ändå som att jag skulle fortsätta med vanliga ägg. 🙂

Carmarino
2017-01-05 12:35
#16

#15 Hade ingen aning faktiskt, men nu har jag kollat upp det. Kronägg har ekologiska ägg på flaska, men jag har inte sett dem i någon butik. De som brukar finnas i butikerna är från frigående höns inomhus.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wony
2017-01-05 12:39
#17

#16 Då får jag kanske kolla vad som finns inne i stan på de stora butikerna, har bara sett äggvitan på flaska och inte riktigt haft behov av det så har inte kollat så noga. Kanske att någon affär kan ta hem de ekologiska åt mig, så jag kan testa. Frigående inomhus är förvisso hyfsat bra, bättre än burhöns åtminstone! Jag får väl testa och se vad jag tycker! 🙂

Carmarino
2017-01-05 12:49
#18

#17 För ett par år sedan gick jag en "förberedande konditorkurs" och det var något vi skulle göra där - minns inte vad det var just nu - där vi inte kunde använda vanliga äggvitor, utan det skulle vara dem på flaska. Kommer inte ihåg varför, men jag har för mig att det var något med att de på flaska är "jämnare" i konsistensen än dem som man får direkt från äggen. Till just det bakverket vi skulle göra var det tydligen viktigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wony
2017-01-05 12:53
#19

#18 Intressant, jag har själv inte märkt att konsistensen på vitorna spelat så stor roll, men å andra sidan har jag väl inte gjort särskilt "avancerade" bakverk heller… 

Det jag kan tänka mig är att det är praktiskt när man inte behöver hela ägget utan bara vita eller gula, och inte heller planerat att använda det andra. Vi brukar alltid baka/laga mat så att vi kan använda de "rester" som blir vid creme brulee eller maräng t ex.

Carmarino
2017-01-05 13:44
#20

#19 Det var inget särskilt avancerat bakverk faktiskt. Letade fram receptsamlingen nu, och det var gräddbullar vi gjorde. 🙂I receptet står att det ska vara pastöriserade äggvitor, och med fetstil står det "inte färska". Har för mig att kursledaren förklarade varför, men jag minns inte anledningen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Wony
2017-01-05 14:10
#21

#20 intressant! Har aldrig ens sett ett recept där man inte ska ha färska ägg faktiskt.

Upp till toppen
Annons: