Annons:
Etikettövrigt
Läst 2081 ggr
Gladasvampen
10/31/16, 10:56 PM

Genomskinliga karameller

Snart är det dags för pepparkakshus så har börjat leta efter allt som behövs till det. Varje år har jag krossade karameller som fönster, men i år kan jag inte hitta något! Köpte alltid något billigt paket med lite genomskinliga karameller i olika smaker (typ apelsin, äpple mm) som då hade lite färg i sig, men annars ganska genomskinliga. Undrar om någon av er kanske vet vart man kan köpa sådana? Eller funkar genomskinliga halstabletter? de innehåller ändå en massa Socker eller sötningsmedel.

Annons:
Gladasvampen
10/31/16, 10:58 PM
#1

Kanske kan tillägga att jag menar halstabletter typ strepsils eller de där läkerol nyss kommit ut med som är hårda och man ska suga på

Tjeja
10/31/16, 11:23 PM
#2

Ett tipps är ju annars att göra rutor själv av Socker och gelatin. Vill man ha färg i använder man karamellffärg. Då kan man fixa stora höga kyrk-fönster t o m.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gladasvampen
10/31/16, 11:42 PM
#3

#2 kokar man då upp Socker och gelatin, häller på en plåt och sedan skär ut? Eller häller man i massan i fönsterhålen ? :)

Itchy
11/1/16, 1:34 AM
#4

jag har alltid använt rutor av gelatin (icke kokt) de där arken man kan köpa som är lätt rutiga, ser mycket snyggt ut med den effekten :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Gladasvampen
11/1/16, 2:16 AM
#5

#4 har haft det innan, gillar tyvärr inte effekten och att man ser in eftersom att jag stoppar ljus i husen. Men om jag inte hittar några dugliga karameller kanske man måste fundera på klassiska gelatinfönster igen :)

Carmarino
11/1/16, 2:17 PM
#6

Vet inte om det skulle funka med Isomalt, för jag har aldrig testat, men det används ju bl.a. till att göra karameller eller dekorationer med så det borde funka till fönsterrutor också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/2/16, 8:27 AM
#7

Såg att Pernilla Wahlgren har ett recept på karameller i sin julgodisbok, så om du har möjlighet att titta i den så kan du själv göra karamellsmeten till fönsterna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gladasvampen
11/2/16, 9:40 PM
#8

#7 ville helst undvika att göra egna karameller, men det kanske får bli så att jag får göra en sats. Det är inte så svårt, bara väldigt varmt och tidskrävande :)

Tjeja
11/3/16, 1:27 AM
#9

#3 man kokar ihop, brer ut på en plåt på smörpapper. Sen skär man ut när smeten svalnat och blivit seg men innan den hårdnat för mycket. Min farfar brukade göra jättefina fönster till våra pepparkakshus när jag var barn. De limmades fast på insidan av väggarna sedan antingen med kristyr eller med bränt Socker. Sockret höll bäst men färgar tyvärr av sig brunt i kristyren efter ett tag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gladasvampen
11/3/16, 11:51 PM
#10

#9 Tack för tipset, helt klart något att fundera på, lättare att kontrollera är karameller i ugn också. Ska nog ta en kväll och testa mig fram och se hur det blir, tänkte testköra halstabletterna också :)

Tjeja
11/4/16, 5:25 PM
#11

Berätta hur det går! :-) Tyvärr har jag inget recept med rätt blandning det gick i graven med farfar. Han hade sina "recept" i huvudet och "höftade på känsla" när han bskade o grejade. Har för mig att han hade någon droppe ättika i också av någon anledning. Rutorna var i af inte så goda som de såg ut. Ha ha.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gladasvampen
11/18/16, 7:55 PM
#12

Vill bara återkoppla och meddela att jag hittade de karamellerna jag letade efter på Ica Maxi. Det är samma karameller som jag köpte för två år sedan och förra året :)

Tjeja
11/18/16, 7:58 PM
#13

Ok! Vad trevligt!

Men då han du aldrig prova någon annan hemmagjord variant då alltså!?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Gladasvampen
11/18/16, 10:52 PM
#14

#13 nej, har tyvärr inte haft tid och nu när jag hittat karamellerna så skippar jag nog att göra eget :)

Tjeja
11/19/16, 4:07 AM
#15

förstår. kul ör dig och trist på samma gång. Mest för oss som inte fick höra/se de alternativa resultaten.

MEN, du kanske kan vara g ullig att bjuda på bilder av det "ditt traditionella" resultat du får till i år i alla fall? ☝️🤗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gladasvampen
11/20/16, 2:23 AM
#16

#16 det ska jag absolut göra! Ska baka i slutet av veckan :)

Tjeja
11/20/16, 8:32 AM
#17

Härligt! Ser fram emot att njuta av fina pepperkakehusbilder sedan då! 😊👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: