Annons:
Etikettövrigt
Läst 2028 ggr
ilenna90
9/19/16, 5:37 PM

doptårta dekorationer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har fått frågan om att hjälpa till att göra en doptårta i oktober så tänkte att det var bra att börja spåna på idèer =)
jag såg många tårtor med sånna här klossar och tyckte det såg gulligt ut. är det någon här som gjort sådana? eller har ni tips ändå? funderar lite på hur man bäst får till dom sådär fyrkantiga? använder man någon slags form eller skär man bara? 
tipsa gärna :) 

bilden lånad från http://3.bp.blogspot.com/-y2AGnpYNJAM/UtFh28bduKI/AAAAAAAACfw/ZSFQLgeMK50/s1600/Klossar+och+rosett.jpg

Annons:
Carmarino
9/20/16, 12:53 PM
#1

Du kan ju alltid fråga tjejen som gjort tårtan. Hennes mailadress finns i bloggen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ilenna90
9/20/16, 2:32 PM
#2

Jag har försökt med det :) men inte fått något svar än så länge :)

Carmarino
9/20/16, 4:43 PM
#3

#2 Aha, hon kanske bara vill sälja sina egna tårtor, och inte tala om hur man gör dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ilenna90
9/20/16, 5:23 PM
#4

ja säkert ;) så ja frågade här ifall nån kanske har tips :)

Carmarino
9/20/16, 5:32 PM
#5

Har inte själv någon erfarenhet av att göra sådana här kuber, men det är säkert ingen som märker om de inte ser exakt likadana ut som de på bilden.

Jag skulle tro att det enklaste är att göra dem helt av Marsipan eller sockerpasta. Kavla ut till den tjocklek du vill ha, ta fram linjalen och skär upp i lagom stora kuber. Jämna sedan till kanterna så att de blir lite mjukt rundade som på bilden. Att döma av storleken på bokstäverna så är nog kuberna ca 2,5 x 2,5 x 2,5 cm.

Skulle du hitta en form med lagom stora kuber är det förmodligen enklare att stansa ut dem med den, men jag kan inte direkt komma ihåg att jag sett någon sådan form. Det finns ju fyrkantiga utstickare, men de är lite större än dessa kuber. Om någon av dessa är 5 cm så blir det lagom att dela den i fyra kuber.
http://www.lyckasmedmat.se/utstickare/2152-cookie-cutter-squares-kitchen-craft.html
http://www.lyckasmedmat.se/utstickare/4927-blomsterbergs-utstickare-fyrkantiga.html

Bokstäverna tror jag att hon gjort med dessa utstickare. De är ca 2 cm höga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ilenna90
9/20/16, 6:20 PM
#6

tack för idèerna :) borde väl kunna lyckas med det :) 

bokstävsutstickare har jag i alla fall sen tidigare. så jag försöker mig nog på att skära egna kuber =)

Annons:
Carmarino
9/20/16, 6:22 PM
#7

Lycka till! Lägg gärna ut en bild på tårtan här när du är klar. Det skulle vara roligt att se hur den blev. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ilenna90
10/30/16, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

såhär blev dom =)

Gladasvampen
10/31/16, 12:35 AM
#9

Jättefina blev dem! Inte bara kuberna blev fina utan båda tårtorna blev supersöta :)

ilenna90
10/31/16, 12:48 AM
#10

#9 tack så mycket! :D

Carmarino
10/31/16, 8:15 AM
#11

Verkligen fina tårtor. Den vänstra ser ut som en väldigt glad flicka och den högra som en prinsessa, men jag gissar att det var meningen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ilenna90
10/31/16, 10:08 AM
#12

#11 tack! :D haha jaa det kanske blev att se så ut ^^ hon är både glad och ser ut som en liten prinsessa så det var ju passande att du tyckte så i alla fall 8D

Upp till toppen
Annons: