Annons:
Etiketttårtor
Läst 1257 ggr
MangaMarodoren
9/12/16, 9:49 AM

Fluffiga kakor

  För att göra göra kakor fluffiga har jag hört av en bekant att du ska viska Socker och ägg i minst 5 minuter innan du har i några andra ingredienser och jag undrar om det stämmer?

Vispa i mycket luft gör väll dom också fluffigare? Men det är en sak jag har hört som jag inte vet riktigt om jag ska tro på, det är att du ska vispa äggvita och äggulan separat för att göra det ännu bättre.

Låter lite konstigt men jag vet inte om det stämmer så finns det några vänliga själar som skulle kunna berätta för mig vad som är sant och inte, är van att baka men har inte lagt ned hela min själ i det tidigare men nu vill jag verkligen göra dom godaste bakverken man kan tänka sig! :) tack för hjälpen på förhand!

Annons:
leemland
9/12/16, 5:44 PM
#1

När du vispar ägg och Socker tillräckligt mycket så blir det ju tillslut maräng av det. Och i maräng är det ju mycket luft.  

Jag förstår inte riktigt vad du menar med dina 2 första stycken - vill/kan du förklara mer?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

MangaMarodoren
9/12/16, 5:52 PM
#2

Du kan väll inte göra maräng på ägg och Socker? Är det inte äggvita och Socker du ska ha, äggulan ser väll till att det inte blir någon maräng?

Det där med att vispa äggvita och äggula separat har jag bara hört men vet inte om det stämmer(du delar på ägget och vispar dom och sedan vänder ned dom i smeten separat). Har letat lite och fått lite förklaringar till varför. I äggula är det mycket protien och vispar du dom separat så blir äggvitan fluffig och kanske ska tillföra lite mer fluffighet till kakan*Vet inte riktigt om det stämmer*

leemland
9/12/16, 6:24 PM
#3

Jag bara tog mer generellt med ägget och sockret. Men det stämmer det du säger att det är vitan och sockret som blir maräng. 

Jag har själv aldrig hört om att man ska dela ägget, vispa och sen ner i smeten så det kan kan inte säga något om.  Men det kan vara så som du skriver, dock får man tänka på att om man vispar vitan fluffigt så bör man vända ner den för skulle man vispa ner den försvinner "fluffigheten". Och det är nog det sista man ska göra innan man tar in kakan i ugnen 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carmarino
9/12/16, 7:32 PM
#4

#0 De gånger man rekommenderar att vispa äggula och Socker först. och sedan vispa vitan och vända ner i smeten, brukar vara när smeten ska bli så luftig som möjligt. Ofta när man inte använder bakpulver i smeten. Har för mig att man brukar göra det i t.ex. sufflé och mousser, men även i vissa kakor. Precis som #3 skriver så är det viktigt att man inte vispar ner äggvitan utan vänder ner den med stora tag.

En kaka blir mycket riktigt fluffigare om man vispar ägg och Socker länge. Det brukar då stå t.ex. "vispa ägg och Socker vitt och pösigt". Smeten blir dock inte helt vit, utan snarare ljusgul. Fast det är inte bra att vispa för länge heller, så det gäller att kolla smeten. Att vispa 4-5 minuter (ibland längre) brukar gå bra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: