14 Övrigt

Äter ni smet/deg?

2016-08-11 15:33 #0 av: Fransu

När jag var liten var höjdpunkten när mamma bakade att jag skulle få äta smet. Mamma tyckte till och med om att äta bulldeg. Just bulldeg tycker jag inte är så jättegott. Smet däremot är väldans gott, men jag äter det sällan faktiskt. Sparar mig till det färdiga resultatet istället. Hur gör ni? Gillar ni äta smet och deg? Glad

Anmäl
2016-08-11 15:50 #1 av: [helga21]

Självklart. Jag ska slicka ur bunken och äta av bulldegen Skrattar

Anmäl
2016-08-11 16:17 #2 av: Carmarino

#0 Tycker inte heller särskilt mycket om bulldegen, men jag slickar alltid skålen - eller snarare slickepotten - när jag rört ihop en kaka. Är smeten god så vet jag att kakan blir god också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-08-11 17:26 #3 av: leemland

Får hålla med ovanstående - smeten äts upp Skrattar Deg är jag inte så förtjust i Lipar

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/

Anmäl
2016-08-16 16:06 #4 av: creizy

Ja jag äter smet eftersom den oftast är mycket godare än den färdiga kakan. Jag måste göra dubbelsats om det ska bli nån färdig kaka.

Anmäl
2016-08-16 16:06 #5 av: VT4ever

Brukar slicka på slickepotten efteråt. Man är alltid nyfiken på hur den smakar ^^

Anmäl
2016-08-22 21:50 #6 av: Sarakechi

Äter inte bulldeg, men slickar från skålar ;)

Anmäl
2016-09-01 21:26 #7 av: Scorpio97

När mamma gör kanelbullar brukar jag alltid ta två-tre innan hon har in dom i ugnen. Mycket godare än färdiggräddade enligt mig. Äter/smakar i princip alltid deg och smet och tycker oftast det är godare än det färdiga resultatet. 

Kladdkakesmet är faktiskt så gott att jag ibland gör det (bara 1/4-1/2 sats dock) och äter som de är Förlägen Extra gott med vispad grädde och lite jordgubbar till!

//Jessie

Anmäl
2016-09-14 15:02 #8 av: fin_kanin

Bulldeg, bläää enligt migTyst Smet kan jag slicka av något kanske, men inte mer. Blir en äcklig känsla för migFörskräckt

Anmäl
2016-09-15 19:16 #9 av: creizy

Idag åt jag en kladdkakesmet. Det blev ingen färdiggräddad kladdkaka idag heller...

Anmäl
2016-09-16 12:29 #10 av: Carmarino

#9 Gapskrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-09-19 00:06 #11 av: Tarotstollan

Bull deg smakar bara jäst tycker jag men kaksmet är gott, slickar alltid skålen och slickepotten!Skämtar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2016-09-19 17:47 #12 av: Maleficum

#7 Jag gör precis lika dant!

Äter alltid upp ändarna på kanelbullarna när jag bakar, gillar degen med smeten mycket bättre än de färdiga bullarna. Och gör också ibland kladdkakesmet och äter som den är, ibland låter jag den stå i kylen ett tag och stelna till innan.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2016-09-19 18:07 #13 av: Jinglebelle

Jag smakar av smet, om jag gör något nytt och behöver se över smaksättning, etc.
Har svårt att äta mer än så, eftersom det blir för mycket på något vis (även om det är gott Ledsen).
Bulldeg kan slinka ner, om det blir någon liten ände över, då den är fylld och färdig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.