Annons:
Etikettkakor
Läst 2225 ggr
millan21
1/20/16, 9:26 AM

Hallonrutor sökes

Jag fick en låda kakor  märkt "Hallonrutor"av min mamma. Jättegoda kakor var det verkligen så jag frågade efter receptet. Hon hade tyvärr ingen aning om hur hon gjort dem. Förmodligen hade hon hittat receptet i nån gammal veckotidning. Sen hade hon frusit in kakorna och glömt bort den där lådan i frysen. Och nu fick jag dessa drömgoda kakor. Jag ska försöka beskriva dem.

Det är alltså en mjuk kaka gjord i typ långpanna och det är hallon i. Men en vanlig sockerkaksbotten tvivlar jag på att det är. Kakan är ganska kompakt och platt och lite knäckigt seg fast mjuk ändå. Jag får för mig att det är antingen havregryn eller möjligtvis kokos blandat i meten. Den känns för grov för att bara vara vetemjöl i.

Är den nån som har recept på liknande kaka som skulle kunna vara den här?

Jag googlade och hittade "sega hallonrutor" men det var inte rätt. De innehöll mandelspån och det törs jag nog utesluta. Jag tror inte denna innehåller mandelspån.

Annons:
Carrosh
1/20/16, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag gjorde sådana precis nyligen. Här kommer recept och bild på dem:

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

millan21
1/20/16, 10:00 AM
#2

Å tack snälla! Jag är ganska säker på att det är det receptet jag söker.

Carrosh
1/20/16, 11:15 AM
#3

Det lät precis som det på din beskrivning också. Hoppas det var rätt! Du får berätta sen!

Ett tips är att låta dessa svalna helt innan du äter dem, för att smaken riktigt ska "sätta sig", och förvara i burk med bakplåtspapper, så de inte blir helt övermjuka. Man vill ju ha lite grann crunch i dem kvar. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

millan21
1/22/16, 9:57 AM
#4

Nu står kakan i ugnen. Jag gjorde extra mycket sånt där havregryns-crunch och strödde över. Det är nästan det jag tycker är godast med hela kakan. Ja jag kan tänka mig att den är godast kall.

Carrosh
1/23/16, 9:08 AM
#5

Jepp, den är godast kall :)

Gjorde kakan häromdagen igen, ena halvan med hallon, sen gjorde jag en fjärdedel med blåbär och en fjärdedel med äpple. Hade dessutom lite kardemumma i smeten också. Vart supersmarrigt!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

millan21
1/23/16, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Inte så snygga men goda😃 Jag har ju blåbär i frysen så ska testa göra såna också.

Annons:
Carrosh
1/23/16, 6:43 PM
#7

Gottigt! Måste prova med extra smul nästa gång jag med!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

MoaE
1/24/16, 12:16 PM
#8

Denna såg fantastisk ut, den måste jag testa :)

millan21
1/25/16, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Idag blev det blåbärsrutorna. Hur goda som helst🙂

[zinnia578]
1/25/16, 4:59 PM
#10

Vad smarrigt det ser ut. Måste testa det här receptet så snart jag köpt alla ingredieserna

Carrosh
1/26/16, 7:55 AM
#11

#9 Visst var det gott med blåbär?

Får du för dig att testa med äpple, så var beredd på att den inte smakar lika mycket eller lika syrligt. Kan vara en idé då att ha både kanel och citronsaft i, men den kommer inte i närheten av syrligheten man får från blåbär och hallon.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Feliiciia
1/26/16, 2:19 PM
#12

Måste jag absolut testa :)

Wony
2/21/16, 9:39 AM
#13

Man ska ju koka frysta hallon en minut, men jag gissar att man kan skippa det om den nu ska gräddas 15 minuter?

Annons:
millan21
3/11/16, 1:26 PM
#14

#13 Antar det men jag vet inte. Jag använder bara bär som jag plockat själv i skogen.

Majaa12
3/23/16, 7:44 PM
#15

#13 Varför ska man koka dom?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Wony
3/23/16, 7:47 PM
#16

#15 Därför att frysta hallon från vissa länder kan sprida kräksjuka.

Upp till toppen
Annons: