Annons:
Etiketttårtor
Läst 987 ggr
Scorpio97
2015-10-29 19:38

Marängtårtor, vilken fyllning..

Jag fyller arton den sjunde november, och senaste veckan har mamma frågat ut mig vilken tårta jag vill ha. Jag är ett fan av maräng, och eftersom vi troligtvis kommer ha en del gäster tänkte vi därför göra två marängtårtor med olika fyllning, samt en "vanlig" tårta. 

Jag ville främst ha något med choklad på en av marängtårtorna, och mamma föreslog att vi därför skulle ha något lättare/fruktigare på den andra. Troligtvis blir det två bottnar till vardera tårta, alltså bara ett lager/en fyllning. Men kommer någon med något superbra tips med två fyllningar, så är det inget problem att göra ett extra lager (;

Jag hittade ett recept på mintchokladmousse som jag tyckte lät bra att ha som fyllning (denna: http://www.recept.nu/leila_lindholm/_/_/chokladmousse_med_after_eight/). Tror ni det blir för mycket att även ha det utanpå? Eller har ni något annat tips på vad man kan ha? Jag kommer inte riktigt på någon smak som inte blir konstig tillsammans med fyllningen, förutom mer choklad då, men då är jag rädd att det kanske blir lite väl mäktigt. Vanlig vispad grädde är inte en favorit. 
I den andra funderar jag på något form av hallonsmörkräm eller hallonmousse, sen ha grädde med citron/lemoncurd i. Visst borde det fungera bra tillsammans?

Den vanliga tårtan blir förmodligen en prinsesstårta, även om vi inte bestämt oss helt. Vi vill att alla tårtor ska vara relativt enkla att göra, alltså inget avancerat (:

Hur länge håller sig marängbottnar förresten, och hur förvarar man dom på bästa sätt? I kylen eller i skafferiet? Förmodligen kommer vi göra lite mer sega marängbottnar, eftersom både jag och mamma tycker det är godare än dom vanliga torra/spröda.


//Jessie

Annons:
exitingsvillemo
2015-10-29 19:59
#1

banan är supergott till marängtårta. Skivad banan, i tunna skivor och lite grädde över =) Num num…

Tarotstollan
2015-10-29 20:30
#2

Jag tycker det är gott med Fruktcocktail som finns i burkar på marängtårtan. Fast först måste ju sockerlagen silas bort och sen kan man ju inte lägga på bären förrän i sista stund eftersom marängen smälter av de våta bären. I  och för sig skulle man ju kunna lägga bären på hushållspapper efter de runnit av och ta bort lite mer av sockerlagen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2015-10-29 20:40
#3

#1 Hm, tror du det skulle fungera ihop med mintchokladen? Om man tar banan+grädde i, sen moussen på utsidan?

#2 Nja, jag tycker konsistensen på det är lite knepigt, så jag gillar inte riktigt sån frukt. Men tack för tipsen (:


//Jessie

[Hästhoven]
2015-11-01 09:00
#4

Gjorde nyligen en maräng tårta med kladdkaka mellan, eftersom att marängen smälter så lätt, hade grädde över & marängtoppar på, samt ett pudrat lager med choklad. Hade den i frysen dagen före så den inte skulle smälta.

Upp till toppen
Annons: