Annons:
Etikettövrigt
Läst 1415 ggr
leemland
10/27/15, 6:55 PM

Var handlar du dina baktillbehör?

När ni handlar baktillbehör, var vänder ni er då? 
Och ni som använder spritspåsar: Vilka använder ni? Engångs? Och vad köper ni dom? 

Jag är just nu ute efter spritspåsar själv, men vet inte var jag ska vända mig direkt😛 Jag vet att jag har tyllar liggandes någonstans här , men det är inte det viktiga 😛 Tipsa gärna på bra onlinesidor med snabba leveranser om ni vet några 😉 haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Carmarino
10/28/15, 2:04 PM
#1

Jag köper nästan allt i bakväg på Lyckas med mat: http://www.lyckasmedmat.se/. De har bra sortiment, bra priser och bra service. Dessutom brukar leveransen komma snabbt också. Gillar särskilt att det är många som betygsätter de olika sakerna, så det är lätt att få reda på om saken är bra eller inte.

När det gäller spritspåsar så har jag lite olika sorter. Brukar använda engångsspritspåsar för det känns mycket mer hygieniskt. Tycker det kan vara svårt att få plastade tygspritsar rena. Det är bra om spritspåsarna är rätt kraftiga, för då riskerar man inte att de spricker när man spritsar med dem. Lyckas med mat har flera olika att välja på. De jag använder mest är Mette Blomsterbergs spritspåsar på rulle. Just dem har jag köpt i en lokal affär, men de finns även att köpa i hennes egen webshop http://www.metteblomsterberg.se/kop-online.aspx.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

leemland
10/28/15, 8:56 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! 🙂

Lyckas med mat var ju en farlig sida 😮 Är bara på startsidan och är redan utfattig 😂hahaha. Nej men skämt åt sido, den sidan ska jag klart kolla in 🙂

Tack för tipset om spritspåsen också, men jag tyckte nog de va lite dyrt (för min del). Det blev några engångs som va i affären denna gången, va/är i lite desperat behov av spritspåsar denna gången. Men ska kolla upp i framtiden 🙂

Har någon erfarenhet av Tantfondant.se ?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

LinaLj
10/28/15, 11:48 PM
#3

Jag älskar engångssprittspåsar speciellt när man har färgat kristyr. Mina köper jag på torget för de är stora, kraftiga och har ett "antihalk"hölje.

Annars älskar jag tantfondant.se. Massor av roligt att inspireras av. Sedan gillar jag att ta en sväng på lagerhouse lite då och då.

ilenna90
10/29/15, 12:00 PM
#4

vad passande att jag hittade den där tråden då jag för första gången igår var in på just den hemsidan och kollade efter just spritspåsar ;) 

#1, #3 vilken storlek brukar ni välja på spritspåsarna? jag brukar köpa engångspåsarna som toppits har, men tycker egentligen att dom är alldeles för små. men vilken storlek ska man gå upp till istället? :o

LinaLj
10/29/15, 12:54 PM
#5

#4 På torget finns bara en storlek. Men de är rejäla, ca 40cm långa skulle jag tro och kanske 30 cm breda längst upp. Oftast får jag klippa av dem lite för att jag sällan har användning för så stora. Men de är toppen när man tex ska fylla tårtor och behöver mer volym. Dessutom tycker jag de är billiga, jag betalar 15 kr för en förpackning med 10 st.

ilenna90
10/29/15, 12:56 PM
#6

#5 missade att du skrev att det var på torget. men oj vad bra pris! :D var ju lite dyrare priser på lyckasmedmat..

Annons:
Carmarino
10/30/15, 5:22 PM
#7

#4 jag brukar använda de stora på 40 eller 50 cm, men har även några mindre. De är i rätt kraftig plast, så de håller bättre om man har en tjockflytande smet (t.ex. mandelmassa eller macronsmet).

Tyvärr har jag ingen torghandel i närheten som säljer billiga spritspåsar, så jag får köpa de dyra påsarna istället. Ledsen

Har inte provat Toppits spritspåsar på länge, men har för mig att de är avsevärt tunnare, och ganska mycket mindre. Fast de duger ju bra om man inte ska spritsa så mycket. "Problemet" är bara att sedan står man där med en hel hög med spritsmunstycken av samma modell. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bunn
7/7/16, 4:55 PM
#8

Oj, gammal tråd, men jag tänkte tipsa om Aliexpress.com. Har handlat en hel del därifrån och är mycket nöjd. Levererastiden är tyvärr rätt lång, men det är betydligt billigare än från många andra sidor. Lycka till med ert bak!

leemland
7/7/16, 7:03 PM
#9

Alla tips är välkomna 🙂 Och tråden är ju för det mesta aktuell 😛 

Vad har du köpt där?(om jag får fråga)  Har kollat den sidan innan men aldrig på baksakerna 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Bunn
7/7/16, 7:45 PM
#10

Jag har köpt utstickare (heter det så?) alltså former till tex flower paste som blir till blommor och annat, papper till muffins/cupcakes, silikonmatta mm

leemland
7/7/16, 8:40 PM
#11

#10 Ja utstickare eller stans har jag för mig det heter 😛 
Och det var helt överkomliga priser och så tyckte du? 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Bunn
7/7/16, 9:11 PM
#12

Ja priserna kan jag inte klaga på. Betalade ca. 150:- för ett paket innehållande 4 sånna utstickare/stansar i en butik här hemma. Kunde köpa samma via Aliexpress för typ 20:- (om ens det) och kvalitén är det inget fel på vad jag märkt. Stansarna jag köpte "på hemmaplan" gick ena sönder efter första gången jag använt den. Grejerna från Aliexpress håller än ;)

Silver83
7/8/16, 1:11 PM
#13

Jag köper det mesta från www.tartdecor.se (finns även som fysisk butik), www.strosselannat.sewww.kakburken.se

Men även köpt från x antal ställen som funkat bra.

Spritspåsar köper jag oftast på rulle. Men har även köpt "lösa". Jag köper påsar beroende på vad jag ska ha dem till. Hållbarheten har funkat bra på alla jag haft hittills, oavsett om det är Wilton eller nåt man köpt på torget.

Annons:
kaninennea
7/14/16, 12:23 AM
#14

Jag gör inte stora satser med frosting osv så jag brukar köpa små från eBay haha… De funkar bra för mig och är helt klart billigast! Självaste sidan är ju inte smidig eller så men det funkar ändå! :)

nailerzx
7/29/16, 11:32 PM
#15

använd sprits påsar i tyg detta och mycket mer kan ni hitta på

site: marron , werners gourmetservice och Åsö på dessa site hittar ni allt till pralin , bak och tryffel tillverkning och redskap som kock ( i 23 år ) så kan jag bara säga att kvalitet är a&o när det kommer till bak och tryffel bakning , tro mej ni kommer att märka skillnaden om ni gör något med kvalitets choklad kontra vanliga affärers choklad har ni frågor om choklad eller annat mat liknande bara gör ett inlägg med tagg nailerzx så ska jag svara snarast

nailerzx
7/29/16, 11:43 PM
#16

chokladtryfflar

Ca 40 kulor

250 g mörk choklad (Valrhona Guanaja eller Marabou mörk)
½ vaniljstång
1 dl vispgrädde
80 g honung
50 g osaltat smör
kakaopulver
200 g mörk choklad (Valrhona Guanaja eller Marabou mörk)ca 80 g siktat kakaopulver 

Finhacka chokladen och kör den i en mixer/matberedare. Dela vaniljstången på längden. Skrapa ner fröna i en kastrull. Tillsätt grädde och honung. Koka upp gräddblandningen och häll den över chokladen. Mixa till en slät smet. Tillsätt smöret. Bred ut chokladen på ett fat. Täck med plastfilm, låt svalna i rumsvärme tills den har stelnat. Fyll chokladen i en spritspåse. Spritsa små kulor, högst 2 cm i diameter, med tyll nr 10 på bakpapper. Ställ i kylen att stelna. Täck handflatorna med lite kakaopulver. Handrulla kulorna så att de blir jämnt runda. Låt torka 1 timme. Temperera chokladen. Rulla kulorna i handen med den tempererade chokladen. Rulla runt kulorna i kakaopulvret. Lägg dem sedan i en sikt och skaka bort överflödigt pulver. Chokladtryffeln kan smaksättas med kanel, stjärnanis, lakrits samt te- och kaffepulver som kokats med i grädden och sedan silas. Vill du smaksätta med kryddad sprit eller likör så kan det vara lämpligt med ca 1½ msk och då måste mängden grädde minskas med lika mycket. Istället för Guanajatryffel kan du använda mjölkchoklad (Valrhona Jivara Lactée) eller vit choklad (Valrhona Ivoire). Recepten är identiska men mängden choklad måste ökas till 300 g. Den vita chokladen rullas i florsocker istället för kakao. Lägg dem i skafferi eller svalskåp, där håller de sig bra i ca 10 dagar.

använd ej marabou snälla kolla chokladen på en av siterna jag skrev tidigare och ni behöver ej temperera chokladen har jag alldrig gjort och de funkar fint , dessa tryfflar är himmelska men det är lite meck med det,har gjort varianter av dessa var jul i 3 år ( ca 500 tryfflar / jul) och dom går hem i alla läger och åldrar lycka till

Carmarino
7/30/16, 10:30 AM
#17

#16 Det låter gott, men varför står det "250 g mörk choklad (Valrhona Guanaja eller Marabou mörk) i ingredienslistan när du sedan skriver "använd ej marabou snälla"?

Valrhona Guanaja är god, men personligen föredrar jag Valrhona Noir Caraïbe. Tror receptet funkar med den också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: