Annons:
Etiketttårtor
Läst 1835 ggr
ilenna90
10/5/15, 3:19 PM

kristyr

jag ska göra en vit marsipantårta senare i veckan och funderar lite över dekorationer. kommer eventuellt testa att göra nånting fint med kristyr, för visst är det vad man använder? (menar såhär http://landings.se/wp-content/uploads/2013/06/br%C3%B6ll-rosar%C3%B6d-500x375.jpg)
om ni själva har gjort det så vill jag jättegärna ha tips på något bra ´recept´ på en smidig kristyr som blir matt och inte rinnig.

Annons:
ilenna90
10/6/15, 10:43 AM
#1

61 personer som varit in och läst men ingen som gjort någon bra kristyr? x)
trodde inte det här skulle vara så svårt att få svar på i ett bakforum :o

Jegerås
10/13/15, 3:39 PM
#2

Ja en kristyr gjord på äggvita och florsocker är att föredra. Finns många recept där ute, en del har citron eller ättika i, andra väljer att smaksätta med vanilj.  Jag brukar bara använda en äggvita och och ca 250 g florsocker. Vispa i florsockret i äggvitan gradvis tills kristyren är blank och får fina mjuka toppar när du tar ut vispen.

ilenna90
10/13/15, 3:49 PM
#3

har redan gjort tårtan nu, men tack ändå (:

[Outlawly]
10/14/15, 7:28 PM
#4

Fick du till någon bra kristyr? Du får gärna dela med i så fall 😛

ilenna90
10/14/15, 8:42 PM
#5

#4 ja alltså jag har ju inte gjort någon förut (förutom till pepparkakshuset för några jular sen men jag minns inte vad det var för recept haha) som varit tänkt till en tårta så jag vet inte ifall den ska vara på det sättet den blev.. tyckte det blev bra konsistens men den var nära att falla sönder om man nuddade dekorationerna minsta lilla - men så kanske det helt enkelt blir med kristyr? 
och i recepten jag använde var det ättika och det kan vara jag som var extra känslig men jag tyckte hela tårtan blev att lukta ättika.. haha. Men dom som åt av den (jag äter inte Marsipan och därmed inte kristyren heller) sa ingenting om någon ättikssmak i alla fall! ;D

[Outlawly]
10/14/15, 8:52 PM
#6

Jo ättika är det lätt att ta för mycket av :)
Vet själv hur det är till pepparkakshusets istappar, går sönder jättelätt!

Vad härligt att den blev bra ändå :)

Annons:
ilenna90
10/14/15, 9:25 PM
#7

fast jag tog ett kryddmått (utblandat med lika mycket vatten) bara, men som sagt verkade det inte ha blivit någon övertagande smak av det. 
jag kanske hade tur just med den kristyren, för jag kommer ihåg att det gick hur lätt som helst för mig med all dekoration av det huset :D 

jaa :) kan slänga upp en bild här på resultatet.

ilenna90
10/14/15, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

här kommer dom

[Outlawly]
10/15/15, 7:46 AM
#9

Wow 😍 Vad duktig du är! Tokfin 🎂
Nu måste jag nog baka tårta till helgen haha

ilenna90
10/15/15, 10:37 AM
#10

#9 åh tack! :D
haha jaa det tycker jag ^^

Upp till toppen
Annons: