Annons:
Etiketttårtor
Läst 1255 ggr
SimsBrooke
8/26/15, 8:44 PM

Tårta - snabb hjälp

Hej!

Jag ska ha lite "kalas" för mig själv med familjen och släkten på lördag, och har därför bestämt mig för att göra en tårta.

jag kommer att göra egen tårtbotten och inte köpa någon då jag tycker dem är så torra.

Jag kommer då att baka tårtbotten på fredag men jag funderar på att fylla tårtan på lördag innan alla kommer. Eller ska jag fylla tårtan på fredag också och ställa in i kylskåpet?

Jag har funderingar på vad jag ska göra, Grädde naturligtvis, men jag funderar på att ha i Hallon under ett lager och sedan banan eller blåbär.

Eller har ni något annat tips på hur jag ska kunna göra?

Jag hoppas att någon ser detta så snabbt som möjligt eftersom jag ska inhandla allt i morgon någon gång!

Tack på förhand!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
leemland
8/26/15, 9:25 PM
#1

Du kan egentligen själv välja om du vill ha i fyllningen på fredagen eller vänta tills på lördag. 🙂

Angående fyllningen så hade jag nog valt hallon och blåbär 😛 (personliga favoriter😉) Jag vet inte om du sett de 2 olika trådarna med förslag till tårtfyllningar? Annars är dom här : Tårtfyllningar 1  och Tårtfyllningar 2 .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

SimsBrooke
8/26/15, 9:46 PM
#2

#1 Tack så mycket :D
Men om man lägger all fyllning på fredagen blir inte tårtan mojsig och kladdig hur jag nu ska förklara mej. Hoppas du förstår.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

leemland
8/26/15, 9:59 PM
#3

#2 Nja det beror nog på vilken typ av fyllning du gör . 
Jag har för mig att när jag gjorde tårta till min brors student för något år sedan så lade jag på det kvällen innan och där blev dom inte mojsiga eller kladdiga😛 Men det är som sagt olika. Mousse är ju lite fastare än tex grädde. (jag gjorde chokladtårta med hallonfyllning och sedan chokladganache utan på)
Men om du har tid och ork så gör det samma dag, tror det blir lite "saftigare" då😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

SimsBrooke
8/26/15, 10:48 PM
#4

#3 Jag kommer att ha hallon och blåbär, men kommer att göra som proffsen gör och göra en kant med grädde runt så alla lager håller sig på plats.

Jag funderar på att köpa frysta hallon och blåbär och sedan ha färska hallon och blåbär ovanpå och kanske rent av några halvor vindruvor och kiwi om det inte blir för mycket.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Tessen
8/27/15, 8:55 PM
#5

Jag fyller alltid mina tårtor 1 - 2 dygn innan! Om jag fyller med mousse så syftar jag alltid bottnarna med passande vätska, fyller den då två dagar innan oftast så smakerna dras åt i bottnarna! Med frukt/bär-kompotter och liknande så behöver bottnarna inte saftas om man inte har i gelésocker eller mycket potatismjöl i kompotten för att säga upp vätska. Men en tårta med sådana fyllningar gör jag gärna kvällen innan dom ska serveras för det räcker gott och väl att bottnarna får suga åt sig saft av frukt och bär över natten. Om dom fylls precis innan dom ska ätas så tycker jag att bottnarna lätt blir för torra även om det är frukt/bär-fyllningar och en tårta med torra bottnar blir dels väldigt mastig och "svår" att äta mer än en liten bit av och dels försvinner ju hela din anledning till att göra egna bottnar, dvs du vill inte riskera att det blir torrt. När du gjort bottnarna är det dock enklast att dela dom efter några timmar i kylskåpet eller en kortare stund i frysen omdömen du har bråttom, detta för att det får den att smula mindre. Men plasta alltid in tårtbotten och fylld tårta innan det ställs i kylen för att ingen fukt ska kunna smita iväg. Om du inte har en anslagssåg att dela med vilket dom flesta inte har, då är det lättast att först göra en skåra med en kniv runt om hela tårtbotten i två höjder sen i den övre skåran lägger du en sytråd runt hela och korsar den sedan framför dig så kan du enkelt "såga" dig igenom botten med tråden genom att dra i dom en åt gången och du får då raka och fina anslag med minimalt med smulor och utan dyra verktyg. :) Om du vill ha ett tips på tårtbotten-recept så lägger jag in mitt favorit här under då jag själv aldrig misslyckats med det och vet att andra tycker om det, kanske har du redan ett du trivs med eller så kanske du redan hittat detta på sidan och tänkt testa, men det kan ju alltid vara bra med tips på vad som funkar bra för andra! :) Vill du ha tips angående något annat så är det bara att du frågar, jag är inne till och ifrån ikväll och imorgon under större delen av dagen!

/T

SimsBrooke
8/27/15, 9:07 PM
#6

#5 Nä jag har ett recept men det är på Lätt sockerkakabotten bara. så du får gärna tipsa om ett recept på en tårtbotten =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
Tessen
8/27/15, 9:11 PM
#7

Ljus tårtboten:

5 ägg
3 dl Socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Häll potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål(sikta gärna ned de torra ingredienserna för att vara säker på att slippa hårda, beska klumpar). Blanda sedan gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten med stora svepande rörelser lite åt gången(åtminstone uppdelat på 3 ggr), men rör så lite som möjligt, bara så det precis går ihop.
Smörj formen, sätt fast en krage och smörj även utanpå kragen och bröa (med ströbröd, mjöl eller min favorit mannagryn)  sedan. Använd en rund bakform på 24cm/diameter till detta recept.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.

Tips!
1.Gör tårtbottnar en dag innan. Dagen därpå är den väldigt "stabil" när man sedan ska dela den, plus att den smular mindre.
Förvaras lättast i rumstemperatur och täck dem lite försiktigt med plast- eller grillfolie.
Har man bråttom kan man lägga sin tårtbotten i frysen någon timme, det går jättebra det med.

2.Fukta tårtbottnarna innan varje lager med saft eller liknande.
Särskilt om man fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.

3.Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre och inte riskerar rinna över kanten. Klipp en remsa bakplåtspapper dubbelt så hög som formen.
Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt.

4.Öppna absolut inte ugnsluckan dom första 20 - 30 minuterna, då sjunker tårtbottnen.

/T

SimsBrooke
8/27/15, 9:17 PM
#8

Jag kommer göra tårtbotten i morgon bitti. =/

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Tessen
8/27/15, 10:29 PM
#9

Det är inga problem! Som du ser i tipsen kan man låt den stå i frysen någon timme för att den ska sätta sig och smula mindre. Eller så gör du den på morgonen, låter den stå i kylen och delat och fyller på kvällen. :)

/T

SimsBrooke
8/27/15, 10:49 PM
#10

#9 Jag ska göra den på morgonen då jag ska iväg till 11.45 och sen ska jag hem och baka andra grejer så det bästa vore väl och fylla den på kvällen =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Tessen
8/28/15, 7:19 AM
#11

Ja men dåså, förvara den inplastad och sedan tillbaks nedlagd i samma eller annan lika stor form inne i kylskåpet från att den svalnat tills du ska dela den ikväll! Det tycker jag är en bättre idé än att använda sockerkaks-recept då detta är gjort för att bli luftigt och gå upp mycket på höjden utan att sjunka när den bakats färdigt och 3  anslag brukar med enkelhet gå att få ut, även med utrymme att jämna till det övre anslaget då den ofta blir lite rund och ibland bubblig ovanpå. :)
Jag brukar efter ca 30 - 35min av tiden i ugnen, beroende på hur mkt färg den fått men öppna helst inte innan 30 och aldrig innan 20 minuter gått, så håller jag ett bakplåtspapper så att det bara är att öppna, lägga det över formen och sen stänga för att undvika att det bränner ovanpå även om jag oftast trimmar bort det allra översta.

/T

SimsBrooke
8/28/15, 9:50 AM
#12

#11 Oh tack för tipset =)

Jag köpte detta sett på Ikea
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10257033/

Antar att du menar den där sågen?
Men för att få bra lager på vilken nivå ska jag ha sågbladet på?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Tessen
8/28/15, 1:35 PM
#13

Jag är faktiskt så lat att jag har denna anslagssågen! Fort och lätt ska det gå! :D

Men den du har kan du, när du ska dela tårtbotten i anslag, hålla sågen intill och se hur de olika nivåerna passar in för att få ut tre lika anslag. Få hellre lite spill av det övre lagret än försök sätta den mellan lägana på sågen och då riskera sneda anslag för då blir ofta hela tårtan sned.

Men jag skulle gissa på att det blir lagom om du gör första på nedersta läget som hon har på produktbilden på hemsidan, sen för det anslaget över så två hack ovanför det lägsta kulle jag kunna tänka mig för 3 anslag av en sådan botten!
Vanligtvist så tar man det övre anslaget först, men vill du ha minst 2 exakt lika höga så tar du först ett anslag med sågen på första hacket och tar ut ett anslag av undre lagret av botten, då får du även en rak, stabil grund. Sen lyfter du av den övre delen och gör samma sak igen med undre hacket så du har två lika anslag.
Sen kan du lägga av den övre delen och se om du får ut ett likadant anslag även av den och då samtidigt trimmar bort det som fått väl mycket färg och ev skullle kunna smaka lite beskt eller nästan bränt om en har otur, men det brukar alltid gå få ut 3 anslag och trimma det övre! :)
Att använda nedre hacket och jobba dig nedifrån och uppåt på tårtbotten är nog faktiskt det enklaste sättet med den anslagssågen! :) Stressa inte och tryck inte i kanterna på tårtbotten bara utan var lite försiktig och ser det ut att börja lossna bitar så håll fingrarna över och under bladet med ena handen och då samtidigt håller stilla hela botten med handen på sidan av den medan du försiktigt sågar dig igenom den kanten.

Visa gärna bild på hur tårtbotten och dom delade anslagen blir med den anslagssågen! Vore kul att se om det är någon direkt skillnad på vad en använder för verktyg! :)
Lägg självklart gärna upp en bild på den färdiga dekorerade tårtan imorgon innan den äts upp också såklart, alltid kul att se andras bakverk! 🙂

Passade du på att köpa en snurrbricka i trä på IKEA när du köpte dekor-kitet? Dvs denna. Jag använder den för att enkelt kunna spackla en tårta som ska täckas eller spritsas och sen även under själva spritsningen då en slipper flytta sig själv och hacka upp och ned utan kan hålla handen stabil vid spritsning av olika mönster eller om en spacklar en tårta som bara ska täckas i smörkräm så är den brickan och en vanlig degskrapa guld värt! Där behövs absolut inga dyra märkes-snurrbrädor för bättre kvalitet!

/T

Annons:
SimsBrooke
8/28/15, 7:39 PM
#14

#13 har inte läst allt du skrivit. Men jag har tagit fram de frysta bären delvis Blåbär och Hallon. Men måste dem tinna eller kan jag lägga på dem i stort sätt när som?

Jag har en snurrbricka faktiskt =)
Jag har dock ingen bra spackel, har du någon du kan rekommendera?

Sen har jag inte tänkt en tanke på att jag ska täcka med smörkräm :/ Jag har bara tänkt dra på grädde runt hela. Jag fick kvar lite av Nutella frostingen som jag funderar på att göra något med :D Absolut en bild kommer komma :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
8/28/15, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Usch vad ledsen jag är just nu, eller mer nedstämd då jag verkligen kände att tårtbotten skulle bli bra.

Men när jag tar ut den från kylen är den jättefuktig och kladdig. 😭 Och när jag skulle skära den så blev det bara skuret en gång då jag skar snett 😭😭
Men men, får öva på det här. Skaffa bättre saker helt enkelt :D

och jag vet inte om jag kan använda Nutella frostingen då den är stenhård =(

Bilder på min misslyckade botten 😭

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
8/28/15, 8:22 PM
#16

Suck så kommer bilden upp och ner. Ber om ursäkt för det. Suck

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Tessen
8/28/15, 9:45 PM
#17

Inget att be om ursäkt för! Lät du bottnen svalna (åtminstone till rumstemperatur) innan du plastade in den helt innan den ställdes in i kylskåpet imorse? Vad tråkigt att det blev snett! :( Jag är ledsen för sent, och kort, svar men jag ligger just nu på akuten och väntar på att få träffa läkaren.

/T

SimsBrooke
8/28/15, 11:15 PM
#18

#17 Ja den var sval.

Det är lugnt. Hoppas det inte är något allvarligt.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
8/29/15, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Här är tårtan :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Sabina]
8/31/15, 1:35 AM
#20

#19 Det blev ju en jättefin tårta!
Ser väldigt god ut med 🙂

Annons:
SimsBrooke
8/31/15, 4:39 PM
#21

#20 Tack så mycket =) Ja den var rätt så god faktiskt :D Men jag tror jag kan göra bättre ifrån mig =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Upp till toppen
Annons: