Annons:
Etikettövrigt
Läst 749 ggr
millan21
2015-08-24 11:39

1/2 pkt röd jäst?

Har ett halvt paket röd jäst som jag ser går ut idag. Vet ni något ENKELT recept jag kan använd det till?

Jag har gjort illa nacken så det får inte vara en massa jobb med. Helst bara blanda ihop, jäsa, grädda. Kanelbullar är för många moment med kavla, bre på fyllning osv. Får så ont i nacken av att titta ner. Finns det nåt recept som innebär minimalt med arbetsinsats.

Jag äger ingen bakmaskin, bara elvisp med degkrokar. Och jag är kass på att baka också så det får inte vara svårt.

Annons:
[Sabina]
2015-08-25 01:08
#1

Detta recept på philadelphiabullar är lättbakade och kräver inte många moment men blir väldigt goda.
Receptet är för ett helt paket så du kan bara halvera receptet och baka i en mindre form, typ gratängform.

http://sockerhjartan.blogspot.se/2014/09/philadelphiabullar-och-valvaka.html

millan21
2015-08-25 07:43
#2

Tack! Det ska jag testa :)

MatVeronica
2015-08-25 12:24
#3

ursäkta att jag kapar tråden lite men jag har en jästfråga också. Kan man använda röd jäst även i osockrade degar, typ matbröd? Vad är skillnaden? Jäser det sämre då

[Udoon]
2015-08-26 22:32
#4

#3 röd jäst har jag för mig inte har tillsatt Socker då det brukar finnas i degen redan, men är inte helt 100%, har livit lite rostig 🤐Så då kan du behöva tillsätta lite så jästen får nåt att "äta".

Carmarino
2015-08-27 10:13
#5

Tror inte det är Socker i jästen för söta degar. Så här står det på Jästbolagets hemsida om röd jäst:

Färsk jäst som har optimal jäskraft i söta degar (en deg med minst 2,5 msk socker/sirap per 14 dl mjöl, t.ex. vetebröd). Jästcellerna i ett paket KronJäst för söta degar arbetar bäst tillsammans med Socker, men mindre effektivt i degar utan tillsatt Socker.

Har dock aldrig själv märkt att det jäser sämre med blå jäst, även om det är mer än 2,5 msk Socker per 14 dl mjöl i en deg. Därför använder jag alltid bara blå jäst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: