Annons:
Etikettrecept
Läst 1069 ggr
[Devya]
7/26/15, 5:19 PM

Äppelpaj med havreflingor

Finns det någon här som har ett bra recept på en äppelpaj som görs med havreflingor? Min väninna hade gjort en jättegod sådan paj men hon kom inte längre ihåg receptet tyvärr.

Annons:
Fransu
7/26/15, 7:04 PM
#1

Det var inte en smulpaj där hon hade bytt ut mjölet mot havre? Jag brukar blanda mjöl och havre när jag gör smulpaj, men tror det funkar endast med havre också.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Devya]
7/26/15, 7:38 PM
#2

#1 Hmm det vet jag faktiskt inte. Jag måste fråga. 

Har du ett gott recept att dela med dig då om du brukar använda både havre och mjöl? :)

Fransu
7/26/15, 8:45 PM
#3

125 g smör

1,5 dl mjöl

1,5 dl havregryn

1 dl socker

1 nypa salt

1 tsk kanel

ca 2-3 äpplen

Sätt ugnen på 200-225 grader. Nyp ihop smör, mjöl, Socker, havre och salt till en smuldeg. Skala och skiva äpplena. Lägg dom i en smord ugnsform (ca 24 cm diameter), strö över kanel + lite Socker. Fördela sedan smulorna över äppelskivorna. Grädda ungefär 20 minuter till smulorna fått fin färg. Jättegott med vaniljsås eller glass till.

Väldigt enkel paj, nästan omöjlig att misslyckas med. Supergod är den också! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Devya]
7/26/15, 9:00 PM
#4

Låter väldigt mumsigt. :) Så man ska ha äpplen i bottnen och sen smulorna över? 

På vissa ställen står det nämligen att man kan ha en botten också men det kanske blir för mycket?

Madde_Warrior
7/27/15, 9:38 AM
#5

Ska du göra smulpaj så brukar man inte ha deg under När jag gör paj så kör jag alltid på måfå så vet ju inte exakt hur mycket man ska ha av allt men detta receptet har blivit väldigt poppis hos oss: 5-6 äpplen (gärna olika sorter) Smör Kanel Kardemumma 1-2 dl Äpplecider (jag tog summersby de va de jag hade hemma men de finns även äppelbrännvin som jag tror kan bli ännu bättre) Smuldegen: Smör Mjöl Havregryn Muskovado Socker och strösocker (50/50) Skala och dela äpplena, stek dem med kardemumman och kanelen och häll sedan på cidern.. Och låt de stå och puttra tills såsen tjocknat lite Degen: Vispa smöret med sockret och i med mjölet och havregrynet.. Som sagt så vet jag inte exakt hur mycket med en smuldeg ska vara smulig så börja kanske med 250 gram smör och ha i mjöl och Havregryn tills ni själva tycker det är bra :) Socker tror jag att jag tog 2 dl sammanlagt

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

[Devya]
7/27/15, 9:48 AM
#6

Jag fick det gjort och den verkar helt ok förutom att äpplena var eventuell för tjocka så de blev inte fullständigt färdiga men jag kunde ju inte börja ha pajen i ugnen i över en timme heller. =p Nästa gång tar jag nog och steker äppelskivorna innan jag sätter dem i pajformen. Det har jag gjort tidigare men tänkte att nu då jag gjorde skivorna så tunna att de inte skulle behöva men icke…

Tänker göra muffins idag som back up plan ifall folk inte tycker om att äta lite småråa äpplen i sin paj. =P

Annons:
Upp till toppen
Annons: