Annons:
Etikettkakor
Läst 4456 ggr
litenfisk
2015-05-12 16:09

Recept på "hästskor" 60-talet sökes!

Hej! Jag är ny här. Såhär är det, jag har i många år sökt efter min bortgångna farmors underbara recept på en viss småkaka, utan framgång. Nu är jag utbildad bagare och konditor och vill mer än nånsin kunna baka farmors Småkakor. Ber er om hjälp att identifiera kakan och kanske även hitta ett liknande recept?
Det mitt 9-åriga jag tror sig minnas om kakorna är att; de är formade som hästskor, ej tillplattade, förmodligen av mördeg, smuliga, bleka i färgen även efter bakning, smakar av hasselnöt (?), täckta med ett tunt lager strösocker (möjligen blandat med nån slags krydda).. Jag tror mig ha luskat fram att dessa Småkakor var populära nån gång på 60-talet, men mer eller mindre bortglömda på fiken idag.

Ringer några klockor? :/

Annons:
VildaVittra
2015-05-12 16:14
#1

Vaniljhorn eller någon variant av det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
2015-05-12 16:16
#2

Är det vaniljhorn du tänker på?

Eller nån av dessa hästskokakor?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

mikkan01
2015-05-12 16:41
#3

Något liknande detta?

~mikkan

litenfisk
2015-05-13 09:04
#4

Vaniljhorn är det inte, och jag har googlat som en tok, hittar inget där heller.. Tack för hjälpen ändå! Hoppas någon annan vet vad jag är ute efter 🙂

leemland
2015-05-13 18:35
#5

Har du inte tillgång till en gammal kokbok från den tiden ? 

Det kan hända jag har en liggande som är från ännu tidigare som jag fått låna av min farmor och i sin tur fått den av sin mamma. Jag ska se om jag fortfarande har den kvar annars har nog farmor fått tbk den 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

IceTee
2015-05-16 15:53
#6

Kan kolla i en bakbok jag har där det finns ett recept på en kaka som heter just hästsko!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
litenfisk
2015-05-18 11:07
#7

#5: Jodå, jag har massvis (!) av recept i alla former efter farmor, allt du kan tänka dig - utom just dessa små hästskor.. Du och #6 får gärna kika om ni har ett recept som passar in på min beskrivning, det vore jättegulligt! :)

Odd
2015-05-18 12:43
#8

Om någon äger en äldre version av icas Rutiga Kokbok vill jag minnas att det finns en sida med en massa olika Småkakor (sju kakor eller något sådant) där en version av Hästsko finns med. 

Hade gärna kollar upp det själv, men det verkar som mor tog boken under flytten 🤐

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2015-05-18 12:50
#9

Eftersom du säger att de smakade hasselnöt, kan det vara en version av nötkrokar? 

http://www.ica.se/recept/notkrokar-2128/

Tror nämligen inte att jag har sett eller ätit hästskor med smak av hassel 🤔 Farmor har gjort versioner med kardemumma däremot.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

litenfisk
2015-05-25 15:03
#10

Det var inga krokar, det var små, spröda och fina hästskor :) Hon kanske hittade på dessa själv och det kanske inte är meningen att jag någonsin ska äta dem igen - om jag aldrig hittar rätt recept så gör det ju dem lite extra speciella och minnesvärda om inte annat. Fler förslag tas ändå tacksamt emot!:)

IceTee
2015-05-25 19:08
#11

Mina var visst med kardemumma…

Medarbetare på Skor iFokus

leemland
2015-05-27 19:58
#12

Har helt glömt kolla detta till dig #0 . Ska försöka hinna med de imorgon! 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tant Grön
2015-06-03 22:30
#13

Jag var barn på 60 talet. Dom här kakorna kallade vi för hästskor. http://www.kokaihop.se/recept/chokladdoppade-noetbaagar

Annons:
kattöga
2015-06-04 10:36
#14

Här en variant på hästskor som kanske mer liknar den som efterlyses? 

Här en till…..

Och en till….. med eller utan kokos…..

Många goda recept i tråden i alla fall! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

J
2021-12-08 16:23
#15
Spröda kakor med fyllning som smakar apelsin.
Carmarino
2021-12-08 18:53
#16

#15: Tråden skapades 2015 och TS har inte varit inloggad på över ett år, så tyvärr lär vi nog inte få veta om det är rätt kakor du har hittat. Fast vi andra får ju glädje av receptet, så tack för att du lade in det. Strasskrokarna låter väldigt goda. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: