Annons:
Etikettkakor
Läst 2859 ggr
Fluffinen
4/3/15, 9:09 PM

Riktigt sega chocolatechip cookies

Min sambo är otroligt kinkig när de kommer till bakverk och oftast blir missnöjd och klagar. Så jag satt o frågade ut om vad tusan han skulle vilja ha, och svarade "riktigt sega chocolatechip cookies" 
De jag har gjort nu två gånger av olika recept från nätet men de har varit för "torra" för honom, de smular mer o går inte att böja  sådär som sega subwaykakor gör. Så nu ber jag om hjälp, är det någon som har bra recept på några sega och saftiga chocolate chip cookies?
Vill göra något min karl tycker om!
Har ni tips på andra bakverk som är sega och inte torra så godtar jag alla möjliga recept för att försöka hitta hans favoriter. OBS. Han tycker vanlig sockerkaka är torrt därav äckligt så han är väldigt kräsen!

Annons:
Tant Grön
4/3/15, 9:14 PM
#1

Låt honom baka själv om det inte duger.

[Sabina]
4/3/15, 9:16 PM
#2

Håller med #1 då får han de precis som han vill ha de

Fluffinen
4/3/15, 9:18 PM
#3

Fast han vet ju inte heller hur man bakar det, lite svårt o göra något när man inte vet hur man ska göra det man vill ha. Därför jag frågade, oftast bakar vi tillsammans.

Evisen
4/3/15, 9:20 PM
#4

Jag håller med #1 och #2.. Låt honom baka själv om inte dina kakor mm duger.

Fluffinen
4/3/15, 9:35 PM
#5

Jahap, de här var ju inte till stor hjälp direkt att ni säger åt honom att baka något han inte vet hur man gör. Jag vet inte heller, och bad om hjälp till oss båda, är ju roligare om man gör något vi båda tycker om än att gå o säga åt han att göra det själv när han inte vet hur. Det tycker jag bara är otrevligt och skulle aldrig göra så. 

Men tack för ingen hjälp och klagandet på att jag har en dålig sambo som vill ha hjälp.

RödPanda
4/3/15, 9:44 PM
#6

Jag har ett recept (om jag hittar det…) på chokladcookies med nonstop men det kanske går att utgå från om du vill prova. Dom blir antingen sega och goda eller stenhårda, så det är inget perfekt recept 😊

Annons:
Fluffinen
4/3/15, 9:52 PM
#7

#6 Åh ja jag provar gärna vad som helst så får man prova sig fram blir de stenhårda får man försöka lista ut vad som gjorde det tänker jag^^ Tack så mycket! Skulle vara kul o hitta något fika som alla tycker om 😃

Evisen
4/3/15, 10:02 PM
#8

#5 Beklagar om du tycker svaret var otrevligt.  Men det lät som i ditt första inlägg att du var trött på hans klagande på att ditt bakande aldrig dög för honom.

Kan han läsa så kan han ju googla på recept för chocolatechip cookies, och pröva sig fram. För baka efter ett recept är inte så svårt om man följer det till punkt och pricka.

RödPanda
4/3/15, 10:04 PM
#9

#7 Tror det gäller att ta ut dom innan dom ser klara ut, kollar om jag hittar receptet :) Men blir dom hårda är de jättegoda att doppa i te!

moawi
4/3/15, 10:20 PM
#10

Jag hittade detta recept på nätet :) Jag har inte testat det själv men det ska tydligen vara så nära Subways chocolate chip cookies du kan komma. Om de ändå inte blir tillräckligt sega så kan jag tänka mig att ett par matskedar ljus sirap lär göra susen 😉

225g smör
1,8 dl strösocker
1,8dl farinsocker
2 stora ägg
1,5 tsk vaniljextrakt
5,3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
270 g choklad

Beskrivningen är på engelska:

Chocolate Chip Cookies:Preheat oven to 375 degrees F (190 degrees C) with rack in center of oven. Line two baking sheets with parchment paper.

In the bowl of your electric mixer (or with a hand mixer), beat the butter until smooth and creamy. Add the white and brown sugars and beat until fluffy (about 2 minutes). Beat in eggs, one at a time, making sure to beat well after each addition. Add the vanilla and beat until incorporated.Scrape down the sides of the bowl as needed.

In a separate bowl, combine flour, baking soda, and salt. Add the dry ingredients to the egg mixture and beat until incorporated, adding the chocolate chips and nuts (if using) about half way through mixing. If you find the dough very soft, cover and refrigerate until firm (from 30 minutes to two hours).

For large cookies, use about a 2 tablespoon ice cream scoop or with two spoons, drop about 2 tablespoons of dough (35 grams) onto the prepared baking sheets. Bake about 10 -14 minutes, or until golden brown around the edges. Cool completely on wire rack.

Makes about 4 dozen - 3 inch round cookies.

Note: You can freeze this dough. Form the dough into balls and place on a parchment lined baking sheet. Freeze and then place the balls of dough in a plastic bag, seal, and freeze. When baking, simply place the frozen balls of dough on a baking sheet and bake as directed - may have to increase baking time a few minutes.

http://www.joyofbaking.com/ChocolateChipCookies.html

Fluffinen
4/3/15, 10:32 PM
#11

Åh tack för receptet! ska ta o prova det direkt imorrn 😃

#8 ja jo jag förstod att de verkade så när jag läste de några gånger. Jag formulerade det lite konstigt, men jag menar väll mer att han blir ledsen när jag bakar så ofta, men att de jag bakar inte är något som faller han i smaken. Det är som ett barn som längtat efter mjukglass, o får en piggelin istället.  Så jag frågade vad han ville ha så att han också kan tycka det är kul med bakandet när man är klar o ska äta.
Vi har ju provat två recept, de skrev jag, men de blev fel ändå. 
De blev torra och smuliga inte sega som de stog att de skulle vara. Då tyckte jag de var enklast att fråga folk som bakar mycket om de har tips på bra recept. 
Sen tänkte jag om man förstår vad han är ute efter genom att förklara hur kinkig han är,så kanske jag skulle kunna få fram ett så bra recept som möjligt. De va där de blev fel och jag kände att folk blev otrevliga och blev riktigt ledsen,eftersom jag ville ha hjälp för att göra den jag älskar glad.

Nu har jag recept som jag ska prova så få se nu hur de går ^^

moawi
4/3/15, 10:38 PM
#12

Om du vill prova en annan kaka senare så kan jag varmt rekommendera Dumlekakor. De är verkligen sega och goda, kanske till och med kan falla din sambo i smaken :)

http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/2014/08/27/dumle-kakor/

Fluffinen
4/3/15, 10:44 PM
#13

#12 Ja de såg ut att kunna vara något. Han älskar allt som är segt så de ska jag passa på att prova tack! ^^

Annons:
leemland
4/4/15, 1:58 PM
#14

#10 Var har du gått receptet från? Har du en länk ?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
4/5/15, 2:06 PM
#16

#15 Skriv gärna länken direkt under när du tar recept från internet, speciellt om det någon gång skulle vara från någons blogg, då kan det även vara bra att fråga om man får dela vidare deras recept.
En del tycker nämligen inte om när saker kopieras och om dom ser det och tar illa vid sig så är det jag som får ta den diskussionen och ev rensa bort en massa trådaroch inlägg tyvärr.
Så även fast jag själv inte fattar varför man lägger ut text på internet om man nu inte vill att alla ska kunna ta del av det så skulle jag ändå uppskatta om du,och självklart alla andra försöker att komma ihåg att länka under receptet. Om det är något recept du sparat på dig tidigare så är det inte nödvändigt dock. :)
Hoppas att du inte tar det som att jag är otrevlig, jag vill bara undvika onödigt tjafs om någon skulle klaga på att deras recept delas utan att dom får någon form av erkännande att det är från deras blogg. 
Annars så uppskattas alltid när recept delas! 🙂

/T

Tessen
4/5/15, 2:24 PM
#17

#13 Tråkigt att du kände dig felaktigt behandlad eller att folk var otrevliga dom första inläggen, men ibland blir det tyvärr fel när man bara läser och inte kan höra tonläge på vissa ord eller se kroppsspråk. Men alla medlemmar här inne är supergoa och snälla och det är alltid bra stämning så det är tråkigt nr det blir lit feltolkningar, men det var ju som tur är inget illa menat utan som sagt feltolkningar.

Jag har sparat på mig väldigt många recept under åren och har några olika chocolate chip cookies-recept i olika typer, varav ett som jag använder mest är helt uderbart gott och vänner har sagt att dom är godare än subway-kakor. Dock innehåller dom jordnötssmör så det är inget för allergiker, men dom smakar inte mycket jordnöt alls utan gör dom sega och ger lite kola-smak på sen kan man ha i vad för chokladbitar man vill såklart, men här kommer mitt favoritrecept på cookies:

Peanutbutter Chocolate Chip Cookies:

100 gram  smör
1 dl    jordnötssmör
1 dl    strösocker
1 dl    Brunt Socker (t.ex. farin socker)
1 st    ägg
2,5 dl    vetemjöl
1 krm    salt
0,5 tsk   bakpulver
0,5 tsk   bikarbonat
1,5 dl    hackad choklad

Rör samman sockret med det rumsvarma smöret och jordnötssmöret. 
Tillsätt ägget. 
Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver och salt för sig och rör ner. 
Blanda sist ner den hackade chokladen. 
Forma degen till bollar och platta ut dem till kakor, modell större, på plåt med bakplåtspapper. 
Grädda i 200 grader i 10 minuter.

Några andra recept som jag inte bakat på många år och därför inte kan säga säkert hur dom blir är:

Sega Chocolate Chip Cookies:

300g     smör
2 1/4 dl Socker
2 1/2 dl brun farin
2        ägg 
3 tsk    vanillinsocker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk    salt
1 tsk    bikarbonat
4 msk    kakao
200 g    choklad (grovhackad, vit eller mörk)

(vill du göra ljusa cookies så tar du bara bort kakaon)

Smält smöret. Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker. 
Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt. 
Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”,  ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen. 
Dela upp smeten i mindre bollar och platta ut lite lätt på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter.
Kakorna ska ha flytit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna. 
Låt kakorna dock svalna lite på plåten innan du flyttar dom till ett galler, för precis när de kommer ut från ugnen så är de fortfarande ganska mjuka och kan således gå sönder och du börjar flytta dom på en gång.  
Låt dom svalna och sen kan de ev. förflyttas till kylen i en påse eller med plastfolie över. 
Ju längre du låter dom bli kalla desto krispigare och sega blir dom. 

Chocolate Chip Cookies:
Ca 40 stycken beroende på hur stora man gör.

Ingredienser

200 gram  smör
1 dl  strösocker
1 dl  sirap
2 st  ägg
2 tsk  pulverkaffe
6,5 dl  vetemjöl
1 tsk  bakpulver
200 gram  choklad

Tillagning

1. Blanda smör och Socker poröst.
2. Tillsätt sirap och ägg under omrörning.
3. Häll i pulverkaffet. Rör tills kaffet löst sig helt.
4. Blanda vetemjöl och bakpulver i en separat skål och häll sedan i det.
5. Hacka chokladen och blanda i smeten. Smeten är nu ganska så lös, därför är det bra om den får stå i kylen minst 30 minuter.
6. Ta ut kaksmeten ur kylen, forma till två rullar och dela dem i mindre bitar, ca 40 st. Rulla bitarna till bollar och platta ut dem ganska tunt på en bakpappersklädd plåt.
7. Grädda mitt i ugnen, 175 grader ca 20 minuter, tills de fått fin färg.

Hoppas att både du och din sambo tycker om kakorna om du bestämmer dig för att testa något av recepten! Men jag kan starkt rekommendera det första receptet och om jag inte minns helt fel så blir det andra receptet också bra! :)

/T

IceTee
4/5/15, 3:34 PM
#18

Min första tanke är att se till att inte ha inne dem för länge helt enkelt! Subways kakor är ju rätt tunna och är antagligen inte inne så länge vilket gör att de precis blir färdiga Däremot tycker jag att du ska använda recepten här, då kan du ju bolla lite med personen som la upp receptet för att se var det gick fel om det inte blir bra

Medarbetare på Skor iFokus

[Sabina]
4/5/15, 7:34 PM
#19

#17 Oj vad bra med alla olika recept, man blir alltid så inspirerad av dig och din kunskap 🙂

Fluffinen
4/5/15, 10:15 PM
#20

#17 Ja jo jag förstår ju det, har inte blivit illa bemött förut så blev väldigt chockad av svaren men ja jag förstår att de blev missförstånd och det är okej nu, allt förlått och glömt och bara assa leenden :) Tack för recepten, vill gärna prova den med jordnötssmör!

 Jag har provat subway reseptet och dumle kakorna och sambon var supernöjd o glad att han fick i sig lite sötsaker också! 🙂

Annons:
Tessen
4/6/15, 4:01 AM
#21

#19 Tack så mycket, fina du! Det är roligt när man kan hjälpa till! Kan även tipsa om att istället för farinsocker kan du använda kokossocker som iaf är lite bättre med tanke på din diabetes. Det skulle bara ge en ännu godare smak på dom med jordnötssmör i tror jag! Ska nog ta och testa att baka dom med det i själv :) #20 Det är tråkigt när det blir missförstånd, men skönt att det känns bra igen! :) Jag tycker absolut att du ska testa det receptet! Dom brukar ta slut snabbt dock :D Det är så otroligt gott med jordnötssmör och choklad ihop! Vad bra att du fick tips om recept på bakverk som även sambon tyckte om! Det är klart man blir glad om den man delar sitt liv med kan få ut något positivt av ens hobby på något sätt också! :)

/T

[Sabina]
4/6/15, 9:59 AM
#22

#19 Tack så mycket för tipset med kokos Socker, jag kan tro det blir en god kombo med jordnötssmöret, så nu fick jag en anledning till att införskaffa mig det 🙂

Du är väldigt fin du med, Tessen 🙂🤗

Tessen
4/6/15, 4:14 PM
#23

#22 Det var så lite så! Det blir en jättegod kolasmak som går jättebra ihop med dom sega kakorna med jordnötssmör och ihop med chokladbitarna i. Jag ska passa på att köpa lite olika saker, t ex kokossocker, på hälso och vego-butiker när jag ska upp till Stockholm om ca 2 veckor. :) Även lite alternativa smaksättningar till bakverk som carob och lakritspulver(rent från lakritsrot) bland annat, sen får det bli lite experimenterande med det när jag kommer hem igen :)

/T

[Zachapacka]
4/9/15, 2:31 PM
#24

Ha alltid degen länge i kylskåpet innan du gräddar kakorna. Gärna över natten :)

Madde_Warrior
5/1/15, 7:57 PM
#25

http://www.ambitiouskitchen.com/2014/11/chewy-double-chocolate-chip-cookies-sea-salt/ Testa dessa mycket goda, jag gjorde "triple chocolate chip cookies" blev väldigt goda men jag hade nog inne dem för länge.. Tur man inte baka av all smet så man kan testa igen :D

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

[Zachapacka]
5/2/15, 4:30 PM
#26

#17 tack för recepten, ska definitivt testa det första.  

Det är ingen här som har någon erfarenhet av glutenfria cookies? Gör man sockerkaka eller liknande så är de ju bara att byta ut vetemjölet mot glutenfri mjölmix. Men kakor  flyter bara ut som smör.

Upp till toppen
Annons: