Annons:
Etiketttårtor
Läst 897 ggr
moawi
4/3/15, 6:34 PM

Spackla när mmf?

Jag ska baka mina första bakelser!

Så här har jag tänkt:

Botten 1: Chokladkaksbotten
Botten 2: Sockerkaksbotten

Fyllning 1: Raspberry/lime cream cheese
Fyllning 2: Rabarberkompott (i princip kokt rabarber blandad med vispad grädde)

Lock: Marshmallowfondant

Till frågan: Är det bara att lägga på mmf:en på bakelserna eller behöver jag spackla/fodra på något sätt? Jag har varken gjort bakelser eller tårtor med lock innan så jag har inte så bra koll, har bara hört talas om att många gör det innan de lägger på locket.

Annons:
ZUMBA4EVER
4/4/15, 1:29 PM
#1

Hej Moiz

det enda du ska tänka på när du täcker bakverk med MMF/SP/Marsipan etc är att ju högre vattenhalt dina fyllningar har desto högre risk att de smälter. Det kallas för urvattningsprocess. Med de fyllningar du beskrivit så skulle jag rekommendera att du lägger en skyddsbarriär med ren grädde tex eftersom du har rabarberkompotten.

Vidare påverkas våra bakverk i våra kylskåp beroende p hur hög luftfuktighet de har. Alla våra kylar har det för våra livsmedel kräver det, så en torrboll är ett bra tips att ställa in, då närmar du dig en torrkyl som konditorer använder.

Lycka till

/ZUMBA4EVER

Wony
4/4/15, 9:22 PM
#2

Ett annat tips som funkar om man inte har tillgång till en torrboll, är att använda silicagel - finns i "kristallkattsand". Strö ut lite på en plåt och torka en stund i ugnen, lägg sedan i en tunn tygpåse eller liknande och lägg runtom där tårtan står. Funkar i alla fall bättre än ingenting!

Jag brukar personligen inte spackla med grädde, utan använder smörkräm, men det är väl lite av en smaksak!

moawi
4/4/15, 10:46 PM
#3

Tack för svaren snälla ni! Jag fick lite brått så jag bara slängde på locket som det var. Det blev en tårta istället också :) Men vi åt den bara några timmar efter så det hann inte bli dåligt på något sätt. Finns lite rester kvar, får se hur det står sig tills imorgon. Men jag upplevde mmf:en som ganska fukttålig, den hade inte sugit åt sig något alls när vi åt den utan var fräsch och fin. Med lite tur är den god imorgon också. Men nästa gång ska jag absolut spackla med grädde. Smörkräm är jag inte så förtjust i. Men visst är det fettet som skyddar, så att något liknande skulle kunna funka också? Typ glasskräm finns väl något som heter?

Wony
4/5/15, 11:13 AM
#4

http://bakverk.ifokus.se/discussions/50237faed3b4fd53b1009c12-farga-fondant?participating-2#4

Där fick jag vet att grädde inte alls är bra mot fondant/SP/marsipan. Jag brukar (om jag tvunget ska spackla med grädde) pensla tårtlocket med matolja för att skydda mot grädden.

moawi
4/5/15, 1:32 PM
#5

Tack, bra tips :)

Har smaskat lite på tårtan även idag, jag tyckte inte alls det var något konstigt med den dock. Möjligtvis att mmf:en hade smält lite i kontakt med grädden men jag tyckte nog mest det var gott, haha 😃

Gör jag om samma tårta igen kommer jag nog spackla med grädde ändå, men kanske fodra med lite matolja då också för säkerhets skull :)

Wony
4/5/15, 2:46 PM
#6

Jag tycker det är gott med smörkräm, men förstår att vissa helt enkelt inte tycker om det. Då är det nog bättre med matolja, bara man ser till att den inte har någon smak som stör. Olivolja t ex vore nog inte så gott, medan jag kan tänka mig att sötmandelolja skulle kunna gå 😉

Skönt att den fortfarande är god, dock! Jag tycker det kan vara lite trixigt att få till det bra. Jag håller precis på att baka en lite för tidig födelsedagstårta och det är nervöst, blir den god? Har insett att med tårtor är det sällan bra att stressa. Sist jag gjorde det blev det inte alls bra. 😛 Lyckades få bottnar som var brända utanpå och rinnande inuti pga stressandet så iaf jag tycker det blir bäst om man tar tid på sig. (och låser ute eventuella katter som sätter sig på marsipanen, kör ner huvudet i smörkrämsbunken och sprider kattpäls i frostingen…)

Annons:
Tessen
4/5/15, 2:51 PM
#7

Precis som #4 skriver så om man spacklar en tårta med grädde och sen täcker med Sugarpaste eller Marsipan så kommer tårtan fort börja "svettas" och locket börjar smälta inom några få timmar.
Så om man absolut vill spackla med grädde(eller t ex glasskräm som innehåller grädde) så behöver man fodra med antingen en neutral olja eller smält, helt avsvalnat smör. Dock tycker jag att denna process är för kladdig så jag undviker det gärna och spacklar med smörkräm eller så köper jag en av dom extremt få sorters Sugarpaste som innehåller gelatin eftersom det inte svettas och smälter på samma sätt då.
När man använder Marshmallowfondant så är det sällan problem med att locket börjar svettas, speciellt inte om man gör egen hemma eftersom marshmallows innehåller gelatin, så länge man inte gör det på veganska marshmallows såklart. :)

Hoppas att det går bra med bakandet, spacklandet med vd du än använder och täckningen som inte är den lättaste i början innan man fått rätt handlag för att lyckas ut att få massa veck. Men visst, det sin charm om det inte blir perfekt ändå för det är ju ändå gjort med kärlek :)
Om man bara får veck längst ner så brukar jag använda en dekorkant i samma material som täcket vilket man limmar fast genom att pensla på lite vatten (bara så det blir fuktigt) på baksidan av dekorkanten så att det blir lite klibbigt så fastnar den enkelt och snyggt utmed kanten av tårtan. Även annan dekor brukar sättas fast så om man inte har eller inte vill använda ätbart lim. :)

/T

Upp till toppen
Annons: