Annons:
Etiketttårtor
Läst 803 ggr
klass_13
2015-03-11 16:58

Göra mönster med sockerkakssmet?

Har fått en silikonform i form av en uggla och hade en idé om att göra en liknande tigerkaka men att göra ögonen enfärgade. Har tänkt om jag skulle blanda i lite mer mjöl i ena smeten så att den håller sig nere när resten hälls på, men känns som att det kanske inte skulle bli bra.

Har ni någon erfarenhet av detta? Kan jag göra det på något annat sätt?

Annons:
VildaVittra
2015-03-11 17:03
#1

Jag skulle prova att lägga ett mörkt lager i botten, sedan ett ljust ovanpå för att sedan med en gaffel eller liknande föra upp det mörka i ett mönster som ser ut som fjädrar eller liknande. 

Ögonen skulle jag göra efter gräddning, annars är det nog stor risk för att de skulle se konstiga ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnnaMoonshadow
2015-03-31 12:54
#2

jag vet att det finns massa fina rulltårtor med mönster på och då brukar man rita (med sprits eller annat verktyg) med den färgade smeten, köra det en väldigt kort stund i ugnen så den stelnar lite eller ställa in det i frysen så den stelnar på det sättet, och sedan hälla den vanliga smeten ovanpå och så in i ugnen för att grädda. Det borde fungera att göra även i en sockerkakasform om man vill ha mer kontroll över mönstret :)

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Upp till toppen
Annons: