Annons:
Etiketttårtor
Läst 2185 ggr
Novathedog
2/25/15, 4:51 PM

Hjälp Tårta!

Hej,

Jag är ny på tårtbakandet och gjorde en av mina första tårtor idag. Problemet jag hade var att när jag skulle lägga på smörkrämen över tårtan så fastnade den i tårtbottnarna på sidorna så att lite bitar lossnade. Någon som vet varför det blev så? Och hur man kan göra för att enkelt lägga på smörkrämen?

Annons:
VildaVittra
2/25/15, 5:01 PM
#1

Lägg först ett tunt lager smörkräm som man sedan låter stelna, för att sedan spackla på ett lager till som då blir smulfritt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
2/25/15, 5:03 PM
#2

Det låter som att din smörkräm var lite för hård. Det enklaste för att få det hela snyggt är att göra smörkrämen, se till att den blir fluffig, len och smidig. Sedan tar man lite av den och gör den något lösare. Sedan använder man den som är lösare att spackla ett tunt lager över hela tårtan och ställer in tårtan i kylskåpet ett par timmar så att smörkrämen stelnar och när man sedan lägger på resten av smörkrämen så bildar den en skyddande yta.

[Sabina]
2/25/15, 5:05 PM
#3

Det är viktigt att ha mjuk smörkräm och vara lätt på handen, det är mina spontana råd.
Lägg på smörkrämen i lager på lager (tunna lager) och ställ in i kylen ca 15-20  minuter emellan lagren. Det fungerar bäst för mig

Novathedog
2/25/15, 7:27 PM
#4

Okej då verkar problemet vara att den var för hård. Det funkade ändå eftersom att jag gjorde ett lager först, ställde in i kylen och sen spritsade på. Nästa gång gör jag den lösare. Hur får man den lösare? Jag gjorde smörkräm med smör, florsocker och vatten. Ska man ha i mer vatten då eller mindre florsocker?

LinaLj
2/25/15, 7:29 PM
#5

#4 Det funkar på båda sätten. Se också till att smöret är ordentligt rumstempererat och gärna uppvispat innan du börjar så blir den smidigare att handskas med. Tillsätt lite florsocker i taget tills du är nöjd med konsistensen.

Caf_Roy
4/4/15, 5:17 PM
#6

Det kan också vara så att den var lite för kall, eller att du inte hade vispat smöret ordentligt. Min smörkräm gör jag på bara smör, vaniljsocker och florsocker. Jag tycker att det blir lättast att spritsa på smörkrämen över hela tårtan och sen gå över med en spackel så det blir tunt och jämnt. Det är jättesvårt att försöka spackla ut en klump på en naken tårta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Tessen
4/5/15, 2:34 PM
#7

Se till att smöret verkligen är ordentligt rumstempererat och mjukt när du vispar din smörkräm och ha aldrig i allt florsocker på en gång utan lite i taget och känn efter så att den inte blir för tjock. Skulle du ändå råka göra den lite för tjock är både mjölk och grädde superbra att ta en tsk eller msk att tunna ut den med.

Sen så tycker jag först att du ska göra ett tunt lager där det är okej att det smular sig lite, ett så kallat "dirt coat", sen ställer du tårtan i yl eller frys tills smörkrämen stelnat, sen kan du fortsätta spackla på så att det täcker helt, inget av fyllningen "blöder" igenom smörkrämen och du lättare kan få ett jämnt och fint resultat.
Det är bara att öva, det är ju trots allt enda sättet att lära sig, sen hjälper ju alltid lite tips också!

Om du känner att du vill variera dig och få inspiration om olika smaker och olika mastiga/tunga smörkrämer så kika gärna in i denna tråden med recept på både smörkrämer och en hel del frostings man både kan spritsa tårtor och cupcakes med. :)

/T

Upp till toppen
Annons: