Annons:
Etiketttårtor
Läst 1699 ggr
Novathedog
2/16/15, 12:48 PM

Tårtfyllningar

Hej! Har bara gjort någon enstaka tårta tidigare och tänkte nu försöka mig på det igen. Hade tänkt göra en tårta med 3 lager fyllning. Jag vet att det finns trådar här med massa recept på fyllning. Min fråga är bara hur vet man vilka fyllningar som passar ihop? Speciellt när man ska ha tre stycken. Ska jag ha tre stycken olika fyllningar? Kom gärna med tips!

Annons:
AnnaMoonshadow
2/16/15, 12:55 PM
#1

Det handlar ju ofta om att kombinera smaker. Vissa kombinationer fungerar jättebra ihop och liksom är sådana där klassiker, vanilj + jordgubb eller hallon + choklad till exempel.  Ju fler olika smaker man får in desto större risk är det att de inte går ihop. 

När jag själv ska välja fyllningar och smaker brukar jag utgå ifrån personen som ska ha tårtan eller vad jag är sugen på. Jag vet till exempel att min sambo älskar blåbär så det är inte ovanligt att jag försöker göra något med det när han ska få en tårta av mig.  🎂

Om du har svårt att komma på vad du ska ha och vad som fungerar ihop, är det inget fel att ha bara en eller två fyllningar. Det kan bli jättefint om du har varar lagren med varandra (t.ex. choklad - hallon - choklad) och sedan har samma tema på utsidan när du dekorerar tårtan. 🙂

Lycka till!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

javetinte
2/16/15, 12:58 PM
#2

Vi brukar göra gräddtårta, men bara med 2 lager då. I ena lagret brukar vi ha gjordgubbar, oftast mosade eller vad man ska säga, det blir saftigare då (; Och i ett lager brukar vi ha vaniljkräm blandat med grädde och rivet äpple (:

[Sabina]
2/16/15, 1:15 PM
#3

Jag har testat att göra tårtor med både två och tre olika fyllningar men tycker att de med två fyllningar blir godast då man känner smakerna av de båda. Har man tre fyllningar försvinner smakerna i varandra och blir inte lika urskiljbara, vilket för mig upplevs som om det inte blir lika gott.

När jag gör tårta så frågar jag ev. kund (har ett hobbyföretag) eller den som ska ha tårtan vad den vill ha för smak.  Är det en överraskning tex till en kompis så går jag på de smaker som personen gillar, annars klassiker som hallon eller jordgubb och choklad. Det går alltid hem 🙂. Jag gör oftast moussetårtor, gräddtårtor blir det mest till midsommar 😛

Nilla_93
2/25/15, 6:35 PM
#4

Vårt familje recept på Gräddtårta görs med 2 lager. Nedersta lagret en mosad banan och grädde ovanpå och sen andra lagret hallon eller jordgubbssylt och grädde ovanpå det och sen grädde över hela tårtan :D

Upp till toppen
Annons: