Annons:
Etikettrecept
Läst 1046 ggr
IceTee
2/2/15, 9:00 PM

Lite socker

Jag får inte äta för mycket Socker pga mina tänder, vilket innebär att det är rätt mycket av mitt bakande som får gå direkt till familjen utan att mellanlanda hos mig… har ni tips på några recept som inte innehåller så himla mycket Socker? (tänker f.ö. börja byta ut vaniljsockret mot vaniljpulver, så där drar man ner lite också!)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Elsa
2/2/15, 9:12 PM
#1

Min mamma har diabetes så jag har bakat en hel del till henne, men favvo är nog ett vanligt muffinsrecept (ta favoriten din). Vissa gånger har jag bytt ut sockret till lite sötningsmedel, men de flesta gånger kört bara utan. Tillsätt några goda bär så gör det de hela lite roligare 😃


IceTee
2/2/15, 9:17 PM
#2

#1 är inte sötningsmedel super-dyrt? 😕

Medarbetare på Skor iFokus

[Sabina]
2/2/15, 9:18 PM
#3

Jag tror du kan hitta mycket om du letar bland LCHF bakrecepten (genom att googla). Sen kan man, för det mesta, byta ut minst 1/3 av sockret i recept mot tex canderel strö utan att det påverkar konsistens och smak allt för mycket.

Jag är själv diabetiker och äter förstås inte så mycket Socker men jag brukar hellre unna mig äta en kaka med Socker mer sällan än sockerfritt lite oftare. men det tycker jag man ska välja själv vad som passar en bäst 🙂

Elsa
2/2/15, 9:25 PM
#4

#2 Nja, sådär.. beror väl på, oftast så behöver man inte lika mycket sötningsmedel som socker 🙂 Iaf inte med Stevia.. men det tycker jag är sådär :p Canderel smakar bättre 😃


leemland
2/3/15, 7:13 PM
#5

Man kan ta bort en tredjedel av sockret utan att förändra smaken i kakan. Du kan också byta ut sockret som de tidigare skrivit. Kan byta till agavesirap, rå-eller rörsocker, sötningsmedel eller något annat 😛  
Annars ta en titt inne på Baka sockerfritt, kanske faller något dig i smak där🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

IceTee
2/3/15, 7:39 PM
#6

Tack så himla mycket för alla tips hörni! Känns skönt att inte behöva ge bort allt man gör! Lite ska man ju få njuta av allt slit liksom, haha

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Surpan
2/4/15, 11:11 AM
#7

Jag gillar detta recept:

http://56kilo.se/cheesecake-i-glas/

Tips är att ställa det i frysen och äta det som frozen cheesecake/glass.

/Surpan

IceTee
2/4/15, 11:24 AM
#8

#7 åh, det där såg jätte gott ut!

Medarbetare på Skor iFokus

Surpan
2/4/15, 11:30 AM
#9

#8 Det är det! Den blir lite lös dock, men kyler man den och äter i glas på sommaren…. MUMS! Till detta har man gärna en lchf spritzer på vitt vin och lite kolsyrat vatten i valfri smak. I med en tunt skivad lime och lite frusna hallon och låt dra i kylen ett tag. Sommarkvällen blir en succé - sockerfritt!

/Surpan

IceTee
2/4/15, 11:41 AM
#10

#9 det där ska jag tvinga på familjen! Haha

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: