Annons:
Etiketttårtor
Läst 1963 ggr
nantu
1/26/15, 7:46 AM

Tips på fyllningar med och tillsammans med chili

Hej

Skall baka en tårta till en person som gillar starkt mat. Min tanke var att göra en tårta med ljusbotten som ser ut som en chilifrukt, täckt med röd och grön Marsipan men vad skall jag ha som fyllning, vill ju ha i lite chili i en an fyllningar. Tänkte på choklad men det blir lätt mastigt och man skulle vilja ha med någon som fräschar upp det hela. Tips.

Annons:
VildaVittra
1/26/15, 7:58 AM
#1

Borde inte hallon passa bra med chilin?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
1/27/15, 6:29 AM
#2

Limemousse skulle också passa jättebra ihop med chili och choklad. Det lättar upp den söta och mastiga chokladen. 
Här finns en tråd med olika fyllningar 🙂 http://bakverk.ifokus.se/discussions/4fd7a8da88f47270cc0117f6-recept-pa-tartfyllningar-2?4d7124fdb9cb462141048029-2

Tessen
1/28/15, 3:35 PM
#3

Jag tycker att något som är gott ihop med chili är exotisk frukt, den absolut bästa är mango. Citrus som lime går riktigt bra ihop med chili i också. Men om jag själv skulle göra en tårta till någon som älskar chili (som mig själv, tanken med chili i tårta har bara inte slagit mig) så hade jag nog som du gjort en ljus botten, saft anslagen med en apelsin/mango-juice eller annan tropisk, fräsch juice. Som fyllningar hade jag då gjort en fluffig & syrlig mangomousse och en chokladmousse på en fin choklad, inte allt för hög kakaohalt bara om man inte gillar beskan i mörk choklad, jag hade valt en fin choklad på runt 60 - 65% och smaksatt den med chiliflakes redan när chokladen är precis nysmält då att värmen gör att den drar åt sig smaken lite extra. Men man får vara försiktig så att det inte blir några alldeles för stora mängder chili i. Om man tycker det har väldigt mesig chilismak när moussen är sval och redo att åka in i kylen och stelna till så smaka lite och vill man då ha lite mer sting i så ta och häll upp lite finmald cayennepeppar i handen och ha i en nypa vara och strö ut jämnt över moussen och vänd sedan ihop med spateln innan den åker in i kylen för att stelna. Är den väldigt mycket sting i från chilin så gör en syrlig fruktig ananas/mango/lime-smakande smörkräm att spackla tårtan med. Är det ingen chilismak alls så gör antingen en neutral smörkräm smaksatt med kakao eller en mangosmörkräm och ta den du väljer att göra att försiktig ha i en liten nypa cayennepeppar under vispning tills en lagom chili/choklad eller mango/chili. Använd dock inga för stora chiliflakes och vill du ha den fruktiga smaken från färsk chili så finhacka den riktigt ordentligt, smaka av den så att du vet hur försiktig du ska vara, använd sedan den färska chilin t ex i en god chokladmousse eller i en mousse på syrliga exotiska frukter. Vanlig spansk peppar är ingen fruktig chili så googla lite och försök hitta en fruktig chilisort som passar bra ihop med choklad och exotiska syrliga frukter. Så länge du bryter av chokladen med en syrligare smak i andra fyllningen och inte glömmer att safta anslagen så är det ingen särskilt stor risk att tårtan brukar bli allt för mastig om du inte har väldigt mycket av en väldigt mörk och besk choklad och tänk alltid på att kakao torkar ut allt det tillsätts i så om du t ex har det i en smörkräm så smaka av och ha i lite extra mjölk t ex som vätska för att få bra balans eller följ ett färdigt recept på en smörkräm med kakao som smaksättning. Ursäkta att inlägget blir lite förvirrat skrivet nu men jag har hjärnskakning så allt är lite snurrigt. Lycka till med din chili-tårta iaf :)

/T

nantu
1/29/15, 7:57 AM
#4

Tack för era tips, skall testa lite innan jag skall göra den slutgiltiga versionen.

jagga-ewe
1/30/15, 8:42 AM
#5

Banan och chili är RIKTIGT gott!

Jag hade inte använt choklad alls, eftersom jag inte äter kakao. Hade nog gjort ett lager fyllning med banan och chili utblandat med vispgrädde.

Jag brukar göra chilikola till jul, det är väldigt gott. Likaså har jag gjort hemgjord glass med lite lite hyperstark chilisås. Nu snackar vi Blair's ultra death-sås, på löjligt många scoville. Inget att rekommendera i tårta, men det var kul kontrast med det extremt heta i en kall glass. Jag har även gjort chilimarmelad med tomat och en annan chilimarmelad med blodgrape. Mycket goda, båda två. Skulle säkert kunna funka i nån syrligare mousse.

Nu blev jag sugen på att göra en chili-tårta! Lägg gärna in bild här på det slutliga resultatet.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

nantu
1/30/15, 9:25 AM
#6

#5 Tack för tipsen, har aldrig testat chilisås i glass men använder BLAIR's andra såser till matlagning så ofta det bara går :-D Nu blir det bara jobbigare att välja vad man ska ha i som fyllning med så många goda förslag.

Annons:
nantu
2/24/15, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det fick bli mangomousse och chokladmousse på chilichoklad och lite Blairs after death.

[Sabina]
2/24/15, 9:15 PM
#8

Wow, så fin den blev. Så snyggt skulpterad!🙂 Hur tyckte du smakerna blev tillsammans? Kanske man skulle våga sig på om de blev lyckade ihop.

Du får jättegärna lägga in din tårta i tårttråden så vi har alla tårtor samlade i en  lång inspirationstråd :
http://bakverk.ifokus.se/discussions/539cccb98e0e7408d70003d3-bildtrad-tartor-4?discussions-1

Tessen
2/25/15, 11:35 AM
#9

#7 Den blev verkligen superfin och det är svårt att få det att gå fel med chilichoklad och en tropisk frukt så som mango! Tala gärna om vad som tycktes om smakerna i tårtan! :)

/T

HPmarsvinet
2/28/15, 9:11 AM
#10

Wow, så häftig! Hoppas den smakade bra också;)

Upp till toppen
Annons: