Annons:
Etikettövrigt
Läst 1996 ggr
[Älskamig]
2015-01-15 17:43

Kanelbullar - Knep sökes!

Hej på er! 😊

Jag hade tänkt att imorgon eftermiddag baka lite kanelbullar. Jag har aldrig lyckats få dem varken sådär höga, saftiga eller "extremfyllda" förut. Jag vill få mina kanelbullar som t.ex Pressbyråns, Konsums och på vanliga caféer. Mycket fyllning, höga, stora mm. Jag får aldrig till dem så! Snurrar jag dem verkar fyllningen vridas in i själva degen, och ja.. Det blir torrt. 🤔 Jag har försökt hälla rikligt med fyllning, men blir liksom inte bra… 

Vill få till några riktigt mumsiga kanelbullar, då jag ska ge bort några i present! 

/M.

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-15 17:46
#1

Jag brukar använda vatten istället för mjölk, då blir de mer ''fluffiga'' =)

leemland
2015-01-15 17:47
#2

Ett spontant tips är använd inte för mycket mjöl! Och överarbeta (knåda) inte degen för mycket heller. 

Hur gör du din fyllning?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Älskamig]
2015-01-15 17:48
#3

#1: Jag föredrar ju mjölk som sagt… Så det kör jag nog kvar. Fick till smarriga lussebullar i julas, men kanelbullar verkar bli galet.

#2: Det är nog just det. Jag knådar nog för länge och/eller häller för mycket mjöl i degen. Har du knep på hur man lyckas med degen? 
Använder margarin/smör, kanel, Socker och ev. vaniljsocker.

leemland
2015-01-15 18:44
#4

#3 Jag har, när jag bakar, börjat dra ner på mjölet. När de först jäser så ska de va lite fuktigt nästan.(svårt att förklara) Men om du testar "trycka" på de så ska de fastna lite på fingret liksom. (hoppas du förstår) Och inte knåda mer än max 10 minuter (har jag för mig jag läst, ej helt säker på tiden) med händerna. 

Hur "blandar" du fyllningen? Tar du först på smör/margarin, blandar kanel och sockar(och ev vaniljen) och sen strör över de. Eller du blandar ihop allt och sen brer ut?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Älskamig]
2015-01-15 19:26
#5

#4: Blandar som du sa, först smör/margarin, sen strör jag kanel och Socker över och vaniljsocker. Såg i ett recept att man nu skulle ha sirap i fyllningen för att få de så som i affärer.. Ska nog testa det och att ha de i bullformar också!

leemland
2015-01-15 20:06
#6

#5 Okej. Har du testat att ha i lite smör/margarin i kanelen och sockret också så du typ får bre ut det?(utöver de du har på degen) Det blir ju mer vätska då och bör på det sättet bli lite saftigare.  

Sirap är ju sötare, tänk på det.! Och jag tror att det karameliseras när de är varmt. Så du ska nog inte ha de i formar också för då får du nog aldrig av pappret 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
[Älskamig]
2015-01-15 20:10
#7

#6: Kollade en länk på en som hade gjort, och de blev jättefina! Ska i så fall blanda sirap, smör, Socker och kanel. Men jag vet inte.. Blir tveksam.

Ja, jag har testat det med, men inte märkt någon skillnad. Jag vill ha det här lite krämigare, väldigt tjocka lagret med fyllning. Verkar sällan bli så. All margarin/smör flyter in i degen och det blir liksom bara kanel och Socker kvar, och det blir torrt O.o'

leemland
2015-01-15 20:16
#8

#7 Testa dig fram. Gör halva degen med sirap och andra halvan utan 😛 

Okej. Är en tid sedan jag gjorde de själv 😛 

Tycker det blir lite saftigare när där är mer smör/margarin. Nu blir jag nästan lite sugen på att testa själv 😛 haha

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

millan21
2015-01-15 20:44
#9

alltså jag är verkligen ingen expert men jag tar mycket mer smör i fyllningen än vad de står i recepten, typ nästan dubbelt. och blandar med Socker och kanel. Sen tar jag också mindre mjöl i degen. Jag har aldrig provat vatten istället för mjölk men kanske ska testa det nästa gång. Jag trodde smaken blev tråkigare med bara vatten annars.

[Älskamig]
2015-01-15 21:19
#10

Jg utgår aldrig ifrån receptet när det gäller fyllning. Jag har oftast mer än vad det står. Har ni tips på hur jag kan förvara ca 5 st fram tills på söndag (från imorgon) för bästa "resultat"? Ska ge bort några i hemlig present till min pojkvän, slå in i cellofan och så. Vill inte de ska vara torra (kommer ju frysa in resten)

Upp till toppen
Annons: