Annons:
Etikettövrigt
Läst 1416 ggr
millan21
1/15/15, 10:49 AM

Hur lär man sig baka?

Kanske man inte får fråga sånt här, det är väl en sida för proffs kan jag tänka mig.

Jag har testat såå många recept men allt blir bara pannkaka bokstavligt talat. Smaken blir inget fel på men det är ju inget man nånsin kan bjuda gäster på utan killen min får äta upp alla misslyckade kakor jag ger mig på.

Jag följer recepten till punkt och pricka men ändå ser det aldrig ut som på bilderna om hur det ska se ut. Inte ens vanliga muffins eller sockerkaka klarar jag. Det blir alldeles platt och kompakt, aldrig fluffigt och högt.

Kladdkaka är det enda jag bakar som blir bra för den SKA vara platt och kompakt.

Jag har provat att höja värmen på ugnen, sänka värmen, grädda längre eller kortare tid, vispa smeten längre eller kortare tid, men nej, jag kan inte baka fast jag så gärna skulle vilja lära mig.😭 Det ser så fint ut med alla här på forumet som visar läckra bilder av fina bakverk. Jag vill också!

Annons:
tlover
1/15/15, 10:54 AM
#1

Man lär sig genom att göra (och misslyckas).

Men en tanke med att allt blir platt, är det bakpulverkakor du gör? då kan det ju vara att bakpulvret "bubblat" färdigt då det åker in i ugnen. Man ska ju blandannat inte vispa i bakpulvret hårt (snarare röra i det) och är det smetar (tex muffins el socerkaka) så ska smeten inte stå så länge utan ösas upp i form och in i ugnen direkt.

Kanske ska du testa recept där man jäser med jäst och se om det går bättre också.

l'm back

Huygens
1/15/15, 10:56 AM
#2

Att byta bakpulver kan hjälpa.

[Trevor_S]
1/15/15, 10:58 AM
#3

Gammalt mjöl kan vara problemet, bakpulver/bikarbonat som blivit gammalt m.m.

millan21
1/15/15, 11:04 AM
#4

Nej datumen har aldrig gått ut på ingredienserna jag använder. Sånt har jag fobi för rent allmänt att livsmedel inte får bli för gamla så att man ska bli sjuk så det är inte det.

Men jag glömde säga. Vanliga vetedegar med jäst funkar bra. Kanelbullar, semmelbullar och sådant bakar jag och det blir bra.

Men mer mjuka kakor i långpanna med glasyr tex, kakan blir platt, chokladglasyren skiktar sig, smöret går inta att smälta in i glasyrsmeten utan jag får hälla bort det och så är det bara en tjock sörja kvar som jag får trycka ut på kakan haha.

leemland
1/15/15, 3:25 PM
#5

#4 Har du några bilder på dina "misslyckade" verk? Det kan vara så många olika saker som gör att de misslyckas. Brukar du öppna ugnsluckan för att kolla till kakan undertiden den är inne? 

Vilken typ av glasyr använder du? Det låter som om du har för lite vätska i om du måste trycka ut det.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

millan21
1/15/15, 4:28 PM
#6

Jag vet ju att man inte ska öppna ugnsluckan i tid och otid, men jag tycker jag har testat det mesta, som att vänta längre - ibland för länge, då blir det bränt.

Men tex denna glasyr:

Smält smör eller margarin i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan. Tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker. Vispa till en jämn smet. Bred glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm. 

Varför glasyren är för tjock är ju inte för att jag tillsatt för lite vätska utan för att smöret separerar från smeten. Jag får alltid hälla bort det smälta smöret eftersom det inte blandar sig med smeten.

Annons:
leemland
1/15/15, 4:41 PM
#7

#6 Nä men ibland är man ju och pillar på luckan ändå 😛 Gör i alla fall jag , haha. 

Tycker det låter väldigt mysko 😐 

Det kan hända att smöret är för varmt kanske när du blandar allt. Annars så kan de va att du blandar/vispar ihop de för dåligt.. Har du testat att bara ha vatten och florsocker? (+ smaksättning om du vill ha de)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

millan21
1/15/15, 5:13 PM
#8

Ja smöret kan mycket väl vara för varmt, men jag trodde inte det spelade nån roll hur varmt det var. Det brukar ju börja bubbla i kastrullen för mig innan jag drar den från plattan och blandar i allt.

Haha, usch vad dum jag är. Men ska testa att inte värma det så det börjar koka nästa gång.

leemland
1/15/15, 5:25 PM
#9

#8 Okej. Ja gör de, ha de på svag värme så de smälter sakta och håll koll på det hela tiden. Ibland räcker det att de börjar smälta så kan man stänga plattan så sköter det sig själv sen och man behöver inte oroa sig för att de bränns eller kokar.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
1/15/15, 7:01 PM
#10

Mitt tips är att inte vispa äggen för länge, det räcker med 1 minut om du använder elvisp. Elvisparna är så pass kraftfulla att man lätt övervispar. Sedan ska du blanda alla torra ingredienser i en skål noggrant innan du siktar ner de i ägg/sockersmeten, blanda (vispa inte) försiktigt och sluta så fort smeten gått ihop. Det är också viktigt att inte smälla igen ugnsluckan, detta har förstört åtskilliga mjuka kakor för mig i början av min "bak-karriär" 🙂

Glasyren till kakan skär sig mycket riktigt som leemland sa i #9, om smöret är för varmt. Låt den svalna ordentligt men utan att den för den skull blir kakig igen och sikta även här ner alla ingredienserna och rör ordentligt.

millan21
1/15/15, 7:24 PM
#11

#10 å tack snälla för dom tipsen. Då vet jag att jag vispar för länge för så lite som en minut har jag aldrig vispat äggen, och efter jag haft i mjölet å bakpulvret och sånt så har jag alltid kört elvispen på högsta fart ett par minuter minst.

Jag gör visst en massa fel haha. Smälla igen ugnsluckan är jag också bra på tyvärr. Hade inte alls hört att det kunde förstöra kakan. Tack!🙂

[Sabina]
1/15/15, 8:02 PM
#12

#11 Jag vill bara förtydliga med vispningen att du ska börja med lägsta hastigheten och vispa med den i ca 10-15 sekunder, sedan nästa osv så äggtrådarna töjer ut sig stegvis (samma som när man vispar maräng). Sen vispar du 1 minut på högsta hastighet så kanske 1,5 - 2 minuter sammanlagt. Ursäkta, skrev fortare än jag tänkte där 😉

millan21
1/16/15, 2:32 PM
#13

Jag undrar en sak till kom jag på. När man bakar bröd med jäst.

Om det färdiga brödet smakar jäst vad har man gjort för fel då? Typ matbröd främst. Det hände mig en gång.

Annons:
[Sabina]
1/16/15, 2:35 PM
#14

Då har man då överjäst degen, dvs låtit den jäsa för länge innan gräddning.

millan21
1/16/15, 2:43 PM
#15

#14 ahaa jag trodde det var bra att låta bröden jäsa länge, Jag brukar ofta jäsa bröden lite längre "för säkerhets skull" men det var visst inte bra :)

Gud vad duktiga ni är alla här. Tack för att jag kan få tips!

MatVeronica
1/16/15, 3:01 PM
#16

Ursäkta att jag lägger mig i här. Men är det inte precis tvärtom; bröd som smakar jäst har fått jäsa för kort tid, inte överjäst? Så har jag hört iaf.

[Sabina]
1/16/15, 3:19 PM
#17

#16 Jo, det kan vara som du säger, att degen jäst för kort tid eller att man har haft i mer jäst i förhållande till mjölet eller att det varit lite för kallt/dragigt på jäsplatsen mm . I alla fallen så blir brödet platt och smakar inte så gott.

Scorpio97
1/17/15, 4:53 PM
#18

#6 Vi gör en liknande glasyr, och då häver vi i alla ingredienser förutom kaffet i kastrullen direkt och låter smälta ihop under omrörning. När allt är smält hälls kaffet i, och då brukar allt gå ihop riktigt bra (:


//Jessie

Upp till toppen
Annons: