14 Övrigt

Spara kondenserad mjölk?

2015-01-06 15:58 #0 av: ChristineL

Om man kokar kondenserad mjölk till kola, kan man ha den ståendes under natten? Om den fortfarande är kvar i oöppnad burk? Tänkte det tar ju lite tid att koka den, så jag kan förbereda just det momentet...

Anmäl
2015-01-06 22:10 #1 av: [Sabina]

Jag skulle nog hellre koka färdigt dulche de lechen innan och sen förvara den i kylen, då håller den i ca 2 månader i en oöppnad burk. Upphälld i en glasburk håller den däremot i ca 2 veckor.

Anmäl
2015-01-07 07:41 #2 av: ChristineL

#1 - Dulche de leche? Funderar

Jag är ingen bakexpert precis men tänkte ge mig på banoffe pie då det verkade så enkelt. Men menar du att jag kan koka den och låta den stå i kylen över natten?

Anmäl
2015-01-07 16:59 #3 av: Devilishangel

Dulce de leche heter det med ett "finare" namn, som blir när man kokar kondenserad mjölk i burken o det är helt enkelt detsamma som kola-sås/kräm, beroende på hur länge du kokar burken :D

Visst kan du ha den ståendes över natten i burken o som #1 skrev, så håller den sig bra länge färdigkokt i oöppnad brk. jag brukar alltid passa på att  koka ett par st brkar åt gången när jag väl kokar dem, för att det tar sådan tid ;)

Banoffee pie är ju sååå gott!! :D Lycka till!!

Anmäl
2015-01-07 17:12 #4 av: ChristineL

Aha! Ja, det låter ju lite lyxigare än kolasås :P men då kokar jag imorron kväll och det får stå i kylen sen oöppnat så är det okej att använda på fredag?

Anmäl
2015-01-07 18:25 #5 av: [Sabina]

#4 jajemen, det kommer bli jättebra Tummen upp

Anmäl
2015-01-07 21:58 #6 av: ChristineL

Tack för hjälpen! Se om jag kommer ihåg att fota mästerverket sen också så ni får se ;) Har inte bakat på evigheter men nu längtar jag efter att komma igång igen!

Anmäl
2015-01-09 15:30 #7 av: VildaVittra

Nu fick jag en idé till nästa gång jag paddlar. Tänk att äta en pannkakstårta med kolasås och färska blåbär ute i vildmarken efter en hård dag. Dreglar Kanske lite riven mörk choklad ovanpå det hela?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.