Annons:
Etikettkakor
Läst 2291 ggr
JoannaLi
2014-12-14 21:06

Wienerbröd

Jag försökte mig på att baka wienerbröd ikväll, och gjorde något som jag faktiskt aldrig lyckats med förut (med bakning) - misslyckats! 

Någon gång ska väl vara den första! :D

Men, jag upplevde redan när jag gjorde i ordning degen att receptet verkade lite underligt, men det var ju första gången jag provade, så jag ignorerade instinkten och började knåda. När jag väl kom fram till att det här inte alls var lyckat, så var hela degen beyond saving, och hamnade i soptunnan :/

Nu undrar jag om ni har några allmänna knep för att få till dem bra? Jag har en del grejer som jag kan tänka ut själv att jag ska göra annorlunda, och jag har jämfört två olika recept och kan se vad som blev fel med det första, men vill ha lite extra tips :)

Och; 1: mjölk eller vatten i degen, vad blir bättre? 2: Ska man ha en liten klick baksmör redan i degen, eller ska man spara allt krut till när man ska börja vända och vika?

  • Redigerat 2022-03-26 16:29 av Carmarino
Annons:
nickiee
2014-12-14 22:56
#1

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

JoannaLi
2014-12-14 23:33
#2

#1 Tack! Liknande det recept jag ska prova i morgon, så misslyckas även det… Så vet jag inte vad jag gör, men tack för tipset! :D

nickiee
2014-12-15 09:26
#3

håller tummarna .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

JoannaLi
2014-12-15 19:38
#4

De blev så för-…benat bra! Åh, jag blir ju lite lycklig! 

Frasar hela vägen igenom, utan att egentligen bli för torra, och jag fick till vaniljkrämen… Åh! Lyckan är total!

nickiee
2014-12-15 20:23
#5

grattis

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Tessen
2014-12-16 22:54
#6

Kul att det var gick så pass mycket bättre med det andra receptet du testade! Det är då inget bakverk som den late eller stressade bör ge sig på. Jag skulle själv aldrig orka allt detta vikande och kavlande!
Jag har hjälpt till att baka wienerbröd på ett bageri där jag hade praktik för många år sen och jag blev trött av att bara se maskinen kavla ut al deg och allt smör om och om och om och om igen!
Så en stor eloge till dig och alla andra som orkar ta sig an det hemma och kavla allt det för hand! Att lyckas få till en perfekt vaniljkräm är det inte många som kan påstå är en självklarhet heller så jag kan bara säg grattis till det lyckade baket, väl förtjänt efter den första misslyckade degen! 🙂

/T

Annons:
Upp till toppen
Annons: