Annons:
Etikettövrigt
Läst 4313 ggr
Valkyrija
2014-12-10 18:52

gammal kristyr?

Skulle baka ett pepparkakshus förra året men det blev ej av. Har en oöppnad kristyr och oöppnad Non Stop som gick ut för ca 1 år sedan. Funkar de om det är oöppnat eller bör det slängas illa kvickt? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
lollynonna
2014-12-10 19:03
#1

gjorde igår ett pepparkakshus och hade enbart öppnade nonstops från förr året och de gick bra:) kristyren blir nog gammal tror jag,skulle baka pepparkakor och hade en oöppnad kristyrtub från förra året men den var väldigt torr. egen kristyr är hur lätt som helst att göra och även färga med karamellfärg!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Sabina]
2014-12-10 19:17
#2

Jag tror också att kristyren nog är för gammal att användas. Egentligen tycker jag att kristyr på tub är svår att använda då den kan vara både för vattnig och för tjock på samma gång i tuben. Använd tex av detta recept för kristyr. Den är busbra och räcker till både pepparkakshus och pepparkakor. Non Stopen är ok att dekorera med (men jag personligen skulle inte vilja äta 1 år gammal godis, om du nu tänkt äta pepparkakshuset efter julen)

leemland
2014-12-10 21:30
#3

Smaka på kristyren innan du använder den . Smakar den som vanligt tycker jag nog du kan använda de(jag har gjort det vid tillfällen själv :P ) Vad står det för Bäst före datum på kristyren?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
2014-12-11 09:27
#4

#13 Tack så jättemycket för länken till receptet, Jan hade faktiskt inget bra, många är rinnig eller stelnar inte ihop helt. Även om ja inte så mycket som släpper in en julstjärna i min lägenhet och jagar ska se skräckfilmer hela kvällen. Men pysslet med att dekorera pepparkakor med kristyr färgad i olika gel-färger och lite pepparmynt-olja för att komma närmre polkagris-smak än bara socker-smakande kristyr och gel-färger ihop med LorAnn-Oils är näst intill omöjligt att förstöra kristyr med ;) Självklart får detta bli gelatin som glas i fönstren och sen köpa 1 - 2 påsar M&M's och göra ett färgglatt pepparkakshus. Att baka bottnarna med mina dåliga leder känns löjligt så att köpa ett färdigt set och go crazy med smak, färg och inspiration från Charlie and The Chokolate-Factory. :D ja älskar kreativa och roliga kreationer, till och med på jul-bakverk ^^, Vet du om det går montera huset med kristyren, eller något annat recept du har sparat, på kristyr? Ja blev som ett barn på julafton eller sin födelsedag… påskafton eller t ex Halloween ^^, Man bakar även en hel del riktigt roligt och bakningen mellan en dag och flera veckor innan högtiden är så inspirerande och roligt! Men den hemska dagen/dagarna som man förväntas ge upp hela sin existens för att äta middag med över 30 personer på över 20 års ålder och min kusins tvillingar på 18 månader. Ja tror att ja skulle göra mina sjukdomar och min trasiga kropp en stor tjänst hemma framför massa äldre skräck och mindfuck-filmer Julmat består mellan 90 och 95% av rött kött, stärkelse, en hel del sädesslag och på tok för mycket kemiskt processat Socker. Ja Älskar ju iofs att baka, men den är sällan ja själv äter något av detta. Nu mera bakas endast om ja är i mer eller mindre mirakulöst bra fysiskt/mentalt mående vilket är löjligt låg chans, näst intill omöjligt rent ut sagt, men man lär sig leva utan att konstant inflammaframkallande, vilket Socker mjölkprodukter och rött kött iaf är mjölk från kor är våra kroppar helt enkelt inte är utvecklade för detta. Kons mjölk är alltid till kalvarna såklart, vad hade du tänkt om en ko stal din bröstmjölk medan du bara försökte mata din bebis. Lite hälsofreak är ja faktiskt. ;) Men ja äter väldigt lite gluten, Socker, rött kött och mjölkprodukter, inte i matlagning men om jag har bakat åt en vän eller bekant som vill att ja också ska äta. Men hur konstigt den än må låta så skippar ja gluten, högljudda människor och alkohol ;) Som fester och familjesammankomster, även när kor bakat åt dom. :D

/T

[Sabina]
2014-12-11 18:01
#5

#4 Tessen, jag brukar alltid använda mig av det här kristyrreceptet så jag tycker den är bra 🙂 men till att limma ihop kanterna på pepparkakshuset  brukar jag använda mig av smält Socker för det går snabbare och är mer hållbart, tycker jag.

Tack så mycket för inspirationen om att smaksätta kristyren med mint (så kan man även kanske använda överbliven kristyr att göra enkla mintkyssar också 😍 )

Jag ska erkänna att jag inte heller äter så mycket av det jag bakar då jag är diabetiker och har varit det mer än halva livet. Inte heller äter vi så mycket mjölkprodukter eftersom 3 av 4 av oss i familjen är laktosintolleranta. Men baka och dekorera bakverken är såå kul och uppskattat! 🙂

Upp till toppen
Annons: